lördag 30 maj 2015

Treblad, anemoner och liljor

Idag anordnade Värmlandskretsen av Trädgårdsamatörerna och Koloniträdgårdsföreningen en växtmarknad på Kroppkärrs koloniområde i Karlstad. Trots att vi gått och väntat och längtat efter den här dagen så spirade väl inte direkt vårkänslorna när vi iklädda gummistövlar och full regnmundering satte oss i bilen. Det var 12 grader och spöregn och ingen förbättring att vänta då dagsregn utlovats. På hemvägen var dock sinnet betydligt lättare trots fortsatt regnande.

Kroppkärrs koloniområde är så mysigt. Att gå runt på de fina grusgångarna och titta på de charmiga husen och ompysslade och prunkande trädgårdarna kan inte annat än göra en glad. Att prata med andra trevliga trädgårdsmänniskor höjer humöret ytterligare, och att låta sig hänföras, och förälska sig i några nya växter som får följa med hem........ Ja, vad gör det väl att det regnar lite (17 mm), igen.

Min första förälskelse blev ett treblad.

Treblad (Trillium sp)
Trebladet är en perenn växt med underjordisk rotstam som sakta sprider ut sig och bildar en klunga som med tiden blir allt större i omfång. Den trivs i skugga och passar utmärkt att plantera i lunden eller i lundlika miljöer där jorden är humusrik och fuktighetshållande. Den är nog en av de vackraste skuggväxterna och blommar i april-juni. Eftersom den utvecklas bäst om den får stå orörd så ska jag fundera extra noga innan den får sin nya växtplats i trädgården.

Två andra växter jag inte kunde motstå var en porslinsanemon och en fylld vitsippa.
Här ser porslinsanemonen (Anemonopsis macrophylla) inte mycket ut
för världen men när den blir lite större och blommar ....
...... är den sagolik och ser ut så här.
Foto: Wikipedia
Porslinsanemonen kommer från Honshu i Japan. Den börjar blomma föst i juli men blommar sen oförtrutet ända in i september. Växten trivs i en något humusrik jord på en skyddad och skuggig växtplats. Den tål inte direkt solsken och starka vindar gör att bladverket snabbt vissnar ner och dör.
Fylld vitsippa (Anemone nemorosa Vestal)
Den fyllda vitsippan har rent vita blommor som står mycket längre än de vanliga enkla. Den sprider sig med krypande jordstammar och vill ha fuktighetshållande jord i sol, halvskugga eller skugga. Under sommaren vissnar den ner helt men kommer sedan åter nästa vår.

Mitt sista inköp blev två olika höga, doftande vita liljor. De är nog ganska ovanliga för jag fick inte en enda google-träff på dem på svenska utan bara på engelska. Hon som sålde dem hade bilder som hon visade och om det vill sig så kommer de att bli mycket vackra. Det hoppas jag förstås på, så att jag kan njuta av, och visa dem för er i blom senare i sommar. Än så länge ser de ut så här.
Lilium TOPEKA
Lilium GIZMO
Som alltid vid fina trädgårdsmarknader så hade man kunnat köpa mycket mer. Marknaden återkommer dock i augusti och då kanske jag, om jag varit flitig i sommar och om det inte regnat varje dag , har lite nya land som behöver fyllas.......... :-)

En regnfri dag när solen skiner ska jag, förutom att göra nya land, också åka tillbaka till Kroppkärrs koloniområde och bara gå runt där och njuta. Området är öppet för alla och en promenad där är en sann njutning. Så Vackert!

Önskar er en fortsatt mysig helg!
Anna-Karin

5 kommentarer:

  1. Koloniområden brukar vara mysiga att besöka, man ser skaparlusten speciellt starkt där tror jag, när människor får riktigt leva ut sin blomsterdröm. Fina fynd du gjorde, Vestal köpte jag också för några veckor sedan. En riktig liten sötnos.
    Ha det så gott i ruskvädret/ Titti

    SvaraRadera
  2. Ohh den där anemonen står överst på min önskelista. så himla fin.
    Här är alla sippor över så nu får jag vänta till nästa år igen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Trevligt med växtmarknad och koloniområden så trevliga att besöka. Brukar uppsöka nåt nytt område varje år bara för att gå en runda och njuta.
    Porslinsanemonen urläcker, vill också ha!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Vilka fina växtfynd, hoppas du hittar den perfekta platsen för dem så de tar sig och frodas. Treblad och anemonen är så vackra. Spännande med liljorna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Vilka fina fynd du har gjort! :) Porslinsanemonen är så vacker, testar den igen efter att min första planta bara försvann. Trädgårdsmarknader är perfekta att hitta trevligheter på.
    Kram Kristina

    SvaraRadera