fredag 4 maj 2018

Sköna maj välkommen!

April brukar vara en månad då mycket ska göras i trädgården, och i år har det verkligen varit fullt upp. Först var det 12 minusgrader och snö, och en vecka senare kom det sommarvärme. Alla vinterståndare och mycket av vintertäckningen åkte bort, på vad jag tror var rekordtid. Sen var det dags för plantering i de nya landen som vi iordningställt. Vill du veta hur vi gör våra upphöjda odlingsbäddar kan du läsa om det här. (OBS! Metoden fungerar inte för surjordsväxter, men för det mesta annat.)

Vidare; planering, val av växter, en del inköp, avslutande jordförberedelse och till sist plantering har tagit sin lilla tid. Hittills har fyra nya träd (ett femte, ett mullbärsträd (Morus ''Mulle') är förhoppningsvis på väg), sju buskar, tre amerikanska blåbär, två björnbär, en honungsros, en rysk bambu och en hel del perenner hittat sin väg till oss. Eller, beträffande perennerna, så fanns de flesta här redan. De utgörs till största delen av äldre frösådder, som vi nu flyttat ut från sina tillfälliga placeringar i odlingslådorna. En skön känsla!

Det första trädet vi satte, som vi
länge längtat efter, var en ullungrönn
(Sorbus ulleungensis 'Dodong')
Den är otroligt vacker hela säsongen.
Här syns bladutspringet.
Det andra, ett vide med
riktigt stora fluffiga "kissar",
röd stam och röda grenar.
(Salix 'Werner')
Det tredje, ett snödroppsträd, som
vi bara inte kunde motstå.
Man kan forma det till ett träd,
eller till en buske.
Vi vill ha vårt mer busklikt
(Halesia carolina).

Det fjärde, en sticklingsförökad
hybridtrollhassel
(Hamamelis x intermedia 'Westerstede'),
som inte får vara med på bild.
Ännu.

Nåväl, allt började med att vi ledsnade på vår gamla tråkiga parkrododendron och bestämde oss för en rejäl jordförbättring (torv, barkmull (ej kalkad) och rododendronjord), och en rejäl föryngringsbeskärning.

Så här så det ut då. :)



Och så här ser det ut nu. Ingen större skillnad på före och efter! Men det kommer det att bli, hoppas jag. :)

Det äldre buskaget syns i bakgrunden.
En del gammalt risigt har vi lämnat kvar,
för att ge skugga till det nyplanterade.
I förgrunden en nyanlagd surjordsrabatt. 

Här sitter nu, fast det knappt syns än, tre azaleor, två nya rododendron, en konvaljbuske, en bergslager, tre olika sorters amerikanska blåbär och vår kära magnolia 'Elisabeth', vars blomknoppar står och stampar på samma ställe i kylan som åter infunnit sig  Vart tog värmen vägen?

Guldazalea (Rhododendron luteum 'Basta Select' på gång. 

Blivande amerikanska blåbär. Mums!
(Vaccinium corymbosum 'Northcountry')

Mountain Laurel
En bergslager eller bredbladig kalmia
(Kalmia latifolia 'Nani'),
som inte ser mycket ut för världen här,
men som blir så vacker att det
nästan gör ont. Ni måste bara gå in
och titta på den i blom. Här.
Konstigt att en så fin växt
är så ovanlig!

Nu till en annan före och efterbild där skillnaden är större än på de förra jag visade. Det är dock förebilden som är finast. Lite knasigt, men beroende på att den tagits mitt i sommaren, och inte nu innan allt kommit igång.

Före. Nyanlagt tomt land,
med den metod som jag
skrev om i början. 

Efter. Inte så tomt längre.
Mest nyplanterade perenner och
prydnadsgräs, som jag återkommer
till när de vuxit till sig.

En växt måste jag dock visa
redan nu. Kan inte låta bli. :)
Det är en rysk bambu som med
sina vintergröna palmlika blad
så småningom bildar ett litet
en och en halv meter högt buskage.
(Sasa kurilensis).

Vidare så har jag haft mina vintersådder, och mina inomhussådder av grönsaker som behöver förkultiveras att pyssla med, och en hel del annat arbete också. Jag har fått förtroendet, och tackat ja till att bli sekreterare i STA (Sällskapet trädgårdsamatörerna) Värmlandskretsen. Det är ett jätteroligt uppdrag, men det har förstås tagit en del tid. Mycket nytt, mycket att sätta sig in i och mycket att lära sig. :)

Tiden har gått fort, som den gör när man har roligt. Snödropparna, vintergäcken och krokusarna har blommat färdigt för i år och lagt sig att vila till nästa vår.

Okänd dubbel sort från Anders Blomqvist
Den vackra dubbla vintergäcken
som jag fått av en vän,
lyckades jag fånga på bild precis
innan blommorna gav upp.
Men bladen är också vackra.
Jag vet inte vilken sort det är,
men den kommer ursprungligen från
Anders Blomqvist på Hammarö.
(Eranthis hyemalis)

Den övriga växtligheten vilar inte, den har istället satt fart, på riktigt.

Tänkte avsluta med några växter från vår trädgård, som blommar nu.

Hyacint av okänd sort.
Det kan vara en vanlig "julhyacint",
eftersom de blir så här skira
när man planterar ut dem.
Jag har dock aldrig satt ut några,
så var den kommer ifrån är
ett mysterium.
Ett kärt sådant.
(Hyacinthus)

Narcissus Cassanova
Narciss (Narcissus 'Cassanova')

Backsippa (Pulsatilla vulgaris 'Alba') 

Stor nunneört (Corydalis solida),
som jag fått i flera olika
färgställningar av en vän.
Den sprider sig och nya
färgkombinationer i lila, rosa,
rött och vitt uppkommer
hela tiden.  

Anemontulpan ( Tulipa praestans 'Fusilier')
I höstas planterade jag tulpanen
'Early Harvest' som beskrivs som den
som blommar först av alla,
men hos mig hann den här före.
Den andra ligger inte långt efter,
men står fortfarande i knopp.
Mina vilda tulpaner,
som jag trodde inte behövde skyddas,
har rådjuren glufsat i sig. ???  :(

Julros (Helleborus x hybridus 'SP Sally')

Julros (Helleborus orientalis)

Julros (Helleborus x ericsmithii 'Winter Moonbeam').
Den ädla stackaren hade kommit långt
när det blev tvåsiffriga minusgrader,
och var på väg att ge upp.
Tack och lov har den hämtat sig,
 och ger nu en blek föraning om vad
den egentligen kan bjuda på.

Julros (Helleborus niger).
Mot slutet av blomningen blir den
vita julrosen mer och mer rosa.
Vackert det också.

Jordviva (Primula vulgaris
Växten tandrot
En underbart blomma,
och ett förskräckligt foto som inte
alls gör den lilla rara växten rättvisa.
Också den här har jag fått av en vän.
Jag planterade, tog några kort,
tänkte att nog i alla fall något skulle bli
bra och klippte sen bort blommorna,
för att ge den en bättre
chans att etablera sig.
Så kan det gå. :)
Förhoppningsvis kan jag ta bättre
bilder nästa år.
Tandrot (Cardamine bulbifera)



Inga blommor än, men små knoppar på väg.

En av knopparna i närbild.
Inte direkt snygg kanske,
men med något visst som
väcker min förtjusning.
Jag har aldrig sett växten i blom,
i verkligheten,
så jag är spänd av förväntan.
Fjällvallmo (Papaver radicatum)


Spänd av förväntan är jag också inför maj, 
den månad som jag tycker är vackrast av alla.
SMHI har dessutom lovat sol och värme, 
under veckan som kommer.
Så vad kan man annat säga än,
sköna maj välkommen.

Kram Anna-Karin

22 kommentarer:

  1. Full rulle hos dig! Gillar formen på den nya rabatten och alla svängda former. Fint med natursten också och kul med alla spännande växter. Den ryska bambun verkar särskilt intressant. Får jag nog kolla upp.
    Frost här senaste natten och mer väntas. Frågan är hur mycket allt utplanterat klarar...
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte kul alls med frost på nätterna. Hoppas dina grödor klarar sig.

      Min man fick syn på den ryska bambun i Karlstads stadspark där den växer i ett stort bestånd. Vi hade sån tur att Stolpens Trädgård här i Värmland hade en till salu, och blev överlyckliga.

      Tack. Kul att du tycker om formerna och stenarna.

      Trevlig helg du också!
      Anna-Karin

      Radera
  2. Det händer så mycket i maj. Det är tur att metrologerna lovar fint väder. Hur skulle vi annars hinna med? ;)
    Jag önskar dig en underbar helg och tackar för att jag fick "gå en runda" i din vackra trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du också, för att du ville kika in hos mig.

      Ja, det är mycket som ska hinnas med i maj, och med lite sol och värme går det så mycket lättare och snabbare, och allt ter sig så mycket vackrare.

      Radera
  3. Hej Anna-Karin

    Imponerande så mycket du kan visa!
    'Dodong' står på listan, nu fick jag lite extra:)
    Ja, meteorologerna är eniga: 14 dagar med sommar!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Jo "Dodongen" är verkligen fin, och den har stått länge på vår lista innan det äntligen blev av att vi planterade en.

      Kul att du hittade några växter hos mig som lockade. Kalmian är jag själv väldigt förväntansfull inför.

      Solen strålar nu, och det är varmt och skönt. Hoppas det är det hos dig också.

      Anna-Karin

      Radera
  4. Hej Anna-Karin!
    Så mycket ni hunnit med, och fint blir det. Mycket vackert som blommar hos dig. Alldeles underbart att det skall bli varmt och soligt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tack! Jo vi har kämpat på och just inte hunnit med så mycket annat. Men nu skiner solen och vi strosar runt och tar det lugnt. Det är skönt det också.

      Önskar dig en varm, solig och skön helg!

      Anna-Karin

      Radera
  5. Vad roligt med alla nya växter, många fina raringar, och att du fått ner allt i jorden. Förstår att du tillbringat åtskilliga timmar utomhus trots att det varit rätt så kallt. Skönt med sol och värme nu, mycket lättare att strosa runt och njuta av allt som spirar. För dig extra roligt med en rond för att se om de nya växterna trivs.
    Måste vara skönt att ha planterat i de nya rabatterna efter allt jobb med att anlägga dem.
    En fortsatt fin helg med många ” njuttillfällen ” önskar jag dig. Solig vårkram/ Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är underbart att strosa runt och titta på de nya växterna och se att de verkar trivas och allteftersom tar sig mer och mer.

      Planteringen var kall och fingrarna blev stelfrusna, men nu i solen och värmen så tinar de upp. Vi ser ut att få underbart väder länge framöver.

      Önskar dig riktigt fina kramar och stor kram.

      Anna-Karin

      Radera
  6. Roligt med nya rabatter, det ser riktigt fint ut! Gamla Parkrhododendron har ju en tendens att bli risiga, men de tål också att man reducerar dem och tar bort det som är fult - tur det :)
    Fortsatt trevlig helg i trädgården!
    /Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm. det är alltid roligt att göra nytt. Och spännande.

      Hoppas på att de gamla nu hårt beskurna parkrododendronbuskarna skjuter lite nytt, för jag tycker om dem, bara de inte ser ut som gamla "rishögar". Vilket de gjorde.

      Önskar trevlig trädgårdssöndag och fin ny vecka!

      Anna-Karin

      Radera
  7. Nu blir jag lite lätt avundsjuk... Att kunna plantera i jord som redan var i ordning - det låter helt underbart. Jag är redan trött efter att ha kört grus och jord en dag.

    Underbar blomning och det är härligt att ni också fått riktig värme och vår :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, det var härligt att plantera, men vägen dit var slitsam, och trött det är jag också. Ont i varenda muskel som jag inte trodde fanns. 😊

      Ta det försiktigt, att köra grus är ruskigt tungt. Förstår att du längtar efter att få alla dina fina rododendron på plats. Där är jag också lite avundsjuk. 😊

      Ha det gott i solen och värmen, och slit lagom mycket.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Hei Anna-Karin!
    Så fine bilder du viser. Imponerende bed du har laget. Flotte primula og juleroser. Ha det godt.
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!
      Ja, julrosorna börjar hämta sig nu efter kylan som kom i april. Det är trösterikt. Den nya rabatten, mmm får hoppas den blir fin så att det var värt att gå runt här och känna sig som en hundraåring i kroppen. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
  9. Jag visste på förhand att jag skulle få njuta av fina foton på din blogg. (Om du lagt in något nytt.) Ser fram emot din majblomning. Här i söder har våren snabbt tagit ett stort skutt direkt till högsommar sista veckan. Lite synd. För jag uppskattar en längre vår. Annars hinner inte hjärnan med.
    Majkramar från Bosse Flyttare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bosse!

      Jag har inte varit inne på bloggen på väldigt länge och skäms lite. Brukar alltid svara på alla fina kommentarer jag får från er läsare eftersom de alltid glädjer mig mycket. Trodde inte jag skulle få fler kommentarer på det här inlägget och lät bloggen vila, och missade dig. Förlåt!

      Tack! det värmer att du tycker att mina "blomsterbilder" är fina. Även här har allt gått i en rasande fart. Det har varit svårt att hänga med. Mycket har blommat över alltför snabbt. Nu har det dock blivit betydligt svalare och kommit en del regn som lugnat ner växterna lite. Det är skönt.

      Hoppas att även ni i söder fått regn, välbehövlig svalka och tid för både hjärnan och kroppen att hinna med i allt som händer under vår underbara sommar.

      Bosse Flyttare? Låter spännande! Att flytta är ett stort steg, och jag hoppas allt gått bra i värmen.
      Vi skulle också behöva flytta för att rensa ut lite av allt det vi samlat på oss under åren. :)

      Midsommarkramar!
      Anna-Karin

      Radera
  10. Hej Anna-Karin!
    Det märks att jag haft ett långt blogguppehåll för jag ser ju att det snart gått en månad sedan ditt inlägg. Men det var faktiskt skönt att backa tiden lite och se bilder på blommande Helleborus, tulpaner, vivor och annat som hör våren till. Den blomningen försvann ju så snabbt. Nu antar jag att sommarblomningen tagit över hos dig också. Grattis till 'Dodong'. Ett träd jag skulle vilja ha men som jag inte har någon plats för i min lilla trädgård. Spännande också med den ryska bambun. En total nyhet för mig. Tänk så mycket spännande växter som finns ändå. Snödroppsträdet som ni formar som en buske är ju också väldigt spännande. Och så är jag väldigt svag för före och efterbilder.

    Återstår att önska dig en riktigt skön helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!

      Också jag har tagit ett långt blogguppehåll. Jag har inte öppnat den alls på väldigt länge och därför har jag missat din kommentar. Det känns väldigt ledsamt eftersom jag vill svara på alla fina kommentarer jag får, och speciellt från dig som alltid skriver så fint och bra. Förlåt! Trodde inte det skulle komma fler kommentarer och var inte inne och tittade.

      Jodå, nog har sommarblomningen tagit över alltid, och en stor del av den har också redan passerat. I år har det gått undan i värmen. Nu har det dock blivit svalare och också regnat en del, så både vi och växterna har lugnat ner tempot lite. Det är skönt.

      Mmm, *Dodongen' är otroligt fin och den gläds jag mycket åt. Snödroppsbusken också spännande. Den har trivts i värmen den här våren men får väl se vad den säger när det blir mer normala temperaturer framöver. (Vad jag förstått så har vi aldrig haft någon sån värmebölja i maj tidigare, under den tid som statistik förts.)

      Hoppas du fått regn hos dig i år. Du hade det ju än värre än oss förra året med bevattningsförbud och allt.

      Kram och fortsatt fin midsommarhelg till dig!

      Anna-Karin

      Radera
    2. Anna-Karin ... du behöver inte alls be om ursäkt för att du inte svarat på min kommentar. På sommaren blir det inte så mycket bloggande. Vi har ju lite uppehåll till och från både du och jag. Nu har jag just läst ditt senaste inlägg och njutit av dina fina bilder.

      Ha nu en fortsatt skön sommar!

      Kram Anita

      Radera
  11. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera