måndag 25 maj 2015

Egensinniga men älskade tulpaner

En del har ledsnat på tulpaner och tycker att de blivit lite uttjatade och tråkiga. Jag älskar tulpaner. Tulpansäsongen är ganska lång och när våren är som i år, kall och lite seg, så blommar de extra länge. Redan i mitten av april kommer de tidiga och sent i maj står de riktigt sena, ståtliga och högresta sorterna i full blom. Förutom att de olika vackra sorterna avlöser varandra så är också många tulpaner vackra i sina olika skeden, från knopp till fullt utslagna. Förra året åt rådjuren upp nästan alla mina tulpaner men i år har de fått vara ifred. Jag tror det är tack vare mina oasisbitar indränkta i blodmjöl som jag placerat ut i rabatterna. De har tyvärr varit hos grannarna och att de lämnat min trädgård i fred borde vara blodmjölets förtjänst.

Här blommar tulpanen Orange Emperor (Orange Breeze)
tillsammans med pingstliljor (Narcissus poeticus `Actaea´)
och olika sorters pärlhyacinter. Rabatten är långsmal och
löper utmed en trädgårdsgång. Senare växer här mest funkior.
Bilden är tagen 21 maj.
Redan den 13 april, tillsammans med den ryska blåstjärnan (Scilla), kom
dock de första tulpanerna. Sorten har funnits här så länge jag kan minnas
och jag vet tyvärr inte vad den heter. 
Samma tulpansort som ovan den 21 april.
Det här är tulpanen Salmon Impression. Den 5:e maj, ännu
ej fullt utslagen, håller den färgen. Rosa med en dragning
åt brunt precis som jag vill ha för att den ska
passa mot vårt sandfärgade putshus.
Tulpanen Van Eijk den 5:e maj.
Den 13 maj blommar påfågeltulpanen Greigii Oratorio. Den är låg och
alldeles underbart laxrosa i färgen. När den japanska malörten i
bakgrunden breder ut sig täcker den de vissnande tulpanerna.
Den 18 maj har Salmon Impression slagit ut och då är den inte brunrosa
längre. Förra året blommade den aldrig, men mitt minne av den stämmer
inte med den lite blårosa ton den uppvisar nu. Grrrr!
Den är mycket vacker men jag vill inte ha kalla utan varma rosa färger,
men vad bryr väl sig de egensinniga tulpanerna om det.
Här är det i alla fall varma rosa och lila toner när
Van Eijk, Double late Antraciet, Single late Portofino
och en och annan Queen of Night blommar. 18 maj.
Här kommer mina favoriter för i år, Menton (brunrosa), Wildhof (rent vita)
och Queen of Night (svartlila). Bilden från den 21 maj.
Senare blommar här stenkyndel och echinacea.
De rent gula tulpanerna (21 maj, vet ej sorten) som är så fina
tillsammans med klockhyacinterna är en gammal favorit liksom...
.... tulpanen Orange Princess. Här i knopp den 29 april....
..... och i blom den 5 maj.
En annan gammal favorit är franstulpanen Fringed Cummins.
Den 5.e maj ser man att fransarna är på väg.
Den 10:e maj har den kommit lite längre ......
....och den 18 maj, precis innan den börjat fälla ut
kronbladen är den nog som vackrast.
Även om tulpansäsongen varit lång och vi kunnat njuta av den länge i år så börjar tulpanernas kronblad att falla nu, både på dem som håller färgen och på de egensinniga som blivit blårosa....
Jag har de lila och varmrosa (som ska vara varmrosa) på ena sidan av huset och de gula och orange på den andra men bestånden har glesnat lite efter de tilltagande årliga rådjursattackerna. Eftersom jag nu vet hur jag ska hålla rådjuren borta så har jag fått förnyad lust att flytta tulpanerna och att sätta nya tulpanlökar, så det får nog bli en del omplaceringar nu när de blommat över och lite påfyllnad i höst.

 I övrigt går jag här och fryser och väntar på värmen,
så varma hälsningar till er alla denna kalla vår.
Kram Anna-Karin

6 kommentarer:

  1. Vilka läckra tulpaner! Nu fick jag också namnet på en tulpan som dykt upp hos mig, men som ej är den sort jag köpte(vilket händer rätt ofta numera)den heter alltså Salmon impression, tack för det:-)
    Hoppas verkligen att det snart blir varmare, för nu är man ganska trött på kylan. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, nu är vi trötta på kylan även om den som du skriver har bjudit på ovanlig lång vårblomning. Jag tycker om tulpaner väldigt mycket, och har tackolov inga rådjur som äter av dem. Blir glad att blodmjölet har hjälpt dig att få njuta av blomningen i år!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Ledsnat på tulpaner?! Det är väl inte möjligt?! Näää, jag kan ha hur många som helst, bara jag har något som kommer sedan och döljer de vissnande bladen.
    Ha det bra!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Skönt att ha hittat ett sätt att hålla Bambi borta. Många härliga sorter du visar. Tror inte man kan få för många tulpaner.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Fantastiska tulpaner du har, jag blir sugen på att stoppa ner några lökar till hösten. Ja enda fördelen med den kalla våren är väl att blomningen varat länge ( och att det inte varit frost). Kanske är värmen på ingång nästa vecka.
    Kram Kristina

    SvaraRadera