måndag 13 mars 2017

Kryddkarlbergare, chili och annat skoj hos mig just nu

Just nu kliar det i fingrarna rejält. Det vissna i trädgården ser tråkigt ut och lusten att ta bort det pockar på. Det är dock lite tidigt än och jag bärgar mig ett tag till. Istället för vårstädning utomhus får det bli pyssel inomhus. Omskolning och omplantering av växter och annat roligt.

Växten nedan fick jag av en vän i höstas. Den var då bara en stickling, och när hon frågade om jag kunde gissa vad det var gick jag bet. Bladen är stora och köttiga med fin silkeslen behåring och doften stark och angenäm. Jag kom fram till att det måste vara en krydda men sen var det stopp.

Så här ser den ut i full storlek.

Min vän sa att det var en sorts oregano och efter en del efterforskningar har jag kommit fram till att det är en kubansk oregano. Det är dock ingen oregano, utseendet och namnet till trots, utan en malbuske tillhörande släktet Plectranthus (Novemberljussläktet). Precis som oregano och mynta tillhör den dock familjen lamiaceae (kransblomstriga). Växtens latinska namn är Plectranthus amboinicus.

Kubansk oregano
Växten är ovanlig hos oss men desto vanligare i delar av USA, Mexiko och Karibien. Där är den både en uppskattad krydda och medicinalväxt. Som krydda används den såväl färsk som torkad. Jag tänker testa den och återkommer med omdöme och eventuella recept när uppdraget är utfört. :)

Dess främsta medicinska egenskaper är mot huvudvärk och migrän, mot bronkit och astma samt mot hudirritationer som klåda och sveda. Den fungerar också som motgift vid skorpionbett. Det sistnämnda känns tryggt att veta. :)

Som ni nog gissat är det en tropisk planta som inte tål frost. I sina naturliga hemvister växer den ganska vilt och används ofta som marktäckare. Också hos oss är den kraftigväxande och det är lätt att ta sticklingar. På sommaren kan den stå ute på en varm och skyddad plats i solen. Det gäller bara att inte glömma bort den när hösten kommer för vintertid är det inomhus som gäller. 

Kärt barn har många namn. Förutom kubansk oregano kallas den också för kryddkarlbergare, karibisk oregano, indian borage (indiansk gurkört) och the monikers mexican mint (mexikansk pepparmint). Om The monikers står för den med öknamnet eller den med smeknamnet mexikansk mynta vet jag inte, men gissar på det förstnämnda. 

Pelargoner, agave, ginseng, citronfikus och lite mer kubansk oregano
Det vissna rusket i bild bakom den kubanska oreganon är pelargoner jag hämtat upp från källaren. Det blev några nya sticklingar, och förhoppningsvis lyckas jag ruska liv i moderplantorna också. Kanske. :)
Här har den kubanska oreganon fått lite ny jord. Den vill ha ganska mycket
näring men klarar torka bra. Pelargonsticklingarna är det bara att
stoppa ner i fuktad såjord så tar de sig. 
"Agavebäbisarna" fick varsin ny kruka och sticklingarna från min ginseng
från förra våren fick ny jord. "Mamma ginseng" står längst ner
till vänster. Det till höger är en citronfikus.
Och det här är Ville.

Fikon, orientaliska liljor, paprika, chili och bäckbräcka.
I höstas satte jag fyra avklippta fikongrenar (Ficus carica 'Bornholmsfikon' Zon 1) som jag fått av min svåger i en djup kruka med planteringsjord och ställde ner i källaren över vintern. Den har nu fått komma upp i ljuset och två av skotten har tagit sig. Så kul! Längtar redan efter fikonen :)
Fikon (Ficus carica 'Bornholmsfikon')

När jag hämtade upp fikonen fick jag syn på min orientaliska lilja (Lilium 'Gizmo') som inte ville vänta på våren längre. För egen del hade jag hoppats att den skulle slumra ett tag till eftersom det lär dröja innan jag kan plantera ut den. Varför gör inte växterna som man vill? Mrmmm!!!
Orientalisk lilja (Lilium 'Gizmo')
När jag ändå var i farten passade jag på att skola om paprikaplantorna.
Och chiliplantorna. Jag sådde tätt eftersom jag trodde det skulle
vara låg grobarhet på fröna, men nu när nästan alla grott blir det till
att gallra. Jag väntar dock lite och ser vilka det är bäst gry i först.
Chiliplantorna är små men hjärtbladen längst ner till höger på bilden är verkligen pyttesmå. Bara en och en halv millimeter stora. Det är bäckbräckor (Boykinia aconitifolia). När de kom upp blev jag verkligen glad för fröna var omöjliga att se och jag visste inte riktigt var de hamnade när jag sådde. Inga glasögon i världen hjälpte där.

Snart ska jag så igen och då blir det tomater, basilika och en del annat. 

Snart ska också vinterbôset bort så att vårens färger kan komma fram.
Vintergäck (Eranthis hyemalis)
Snödroppe (Galanthus nivalis)

Våren är här, 
och visst känner man sig lite grann som svanarna som anlänt,
som om man fått luft under vingarna.

Till och med snödroppen på bilden verkar flaxa lite förväntansfullt.

Kram Anna-Karin

12 kommentarer:

  1. Så flotte planter du har! Det er så herlig å ha litt å stelle med inne mens en venter på våren!
    Hos deg har jo våren kommet lengre enn her, men jeg håper at snøen snart blir borte her også.
    Flotte snøklokker!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja , det var skönt när snön smälte bort och det började bli lite mjukt i marken av att tjälen började släppa. Men än kan vi få mera snö vi också. Men oavsett om vi båda får vänta så blir det snart vår hos oss också.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Ojoj, det växer ju så det knakar hos dig! :) Spännande ört du har fått en stickling av och kul att du hittade vad det var egentligen. Och visst blir man lycklig när de där små pyttebladen tittar upp?!
    Här har en del växter, som tofsliljorna, också fått för sig att de ska igång och växa. Att de inte har fått en droppe vatten sedan i höstas bekymrar dem inte...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nytt liv i krukorna gläder enormt! Ska bli spännande att se om de tar sig utomhus i sommar!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Tjoho vad det spirar hos dig! Jag måste erkänna att jag ligger långt efter med allt vad plantering heter i år...hoppas jag hinner lite i helgen nu annars blir det inga tomater i år!
    Ha en skön vecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag planerat mer än planterat :-) , men jag hoppas också på att så lite mer snart!
      Ha en bra vecka du också!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Oj, oj, oj ... vilken aktivitet på alla plan. Och här får man lära sig nya saker. Aldrig har jag väl hört talas om Kubansk Oregano. Ska bli spännande att följa dina äventyr med den. Här har det också skolats om paprika och chiliplantor. Och igår tittade jag på pelargonerna i uterummet. Dom har blommat oavbrutet sedan i somras men nu ser jag att dom suktar efter ny jord och lite ansning. Det är en härlig tid nu.

    Ha en skön vårvecka, nu ska värmen komma på allvar!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se när jag vågar testa den i maten... har i alla fall torkat några blad som ligger klara att använda. Lär återkomma om smakupplevelsen!
      Passa på och njut av värmen!
      Anna-Karin

      Radera
  5. Kryddkarlbergare, det låter som en maträtt :) Så kul att ha en så ovanlig kryddväxt, spännande att höra vad du tycker om den senare när du börjar använda den :)Du har en hel del att skola ut ser jag, jag får nog ta tag i mina luktärtor snart skulle jag tro. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det ska bli spännande att testa kryddkarlbergaren som krydda. Den har en intensiv doft så det gäller nog att inte ta för mycket. Har en del att skola ut och en del kvar att så. Oj oj, får se hur det går. Luktärtor är underbara och har en doft man verkligen längtar efter. Lycka till med dem!
      Önskar dig en fin fortsatt vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  6. Så kul att hålla på med omskolning av växter :) Då känns det verkligen att en ny säsong är på gång. Vet inte varför men i år står paprika- och chiliplantorna bara och stampar... Men nu blir det omskolning i vart fall.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina chiliplantor var nog inte heller så stora så de behövde skolas om men de fick följa med i farten. Nu har de dock börjat växa lite bättre så förhoppningsvis hinner de bli stora och ge mogen frukt. Förra året när hösten var så lång blev skörden riktigt bra (har dem ute i varmt läge) och då blev jag lite bortskämd. Vi får hoppas på ett bra år i år också och lycka till med omskolningen. Som du skrev, omskolning är kul.
      Önskar fint veckoslut!
      Anna-Karin

      Radera