torsdag 19 oktober 2017

Höstpyssel, glöd och iskristaller

Höstfärgerna har varit intensiva i år. Kanske beror det på att hösten varit lång och varm, och att växterna därför hunnit återta sitt gröna klorofyll i lugn och ro. På våren och sommaren gömmer sig det gula, orange, röda och lila under det gröna, men nu framträder det och glöder.

Igår sken solen från klarblå himmel, men det var inte längre någon värme. Det kändes att kylan var på väg och jag fick brått med det avslutande höstpysslet. Och mycket riktigt, i natt kom den första frosten. Löv med frostiga kanter är vackert, men lite ledsamt, det är det allt.

Att diska krukor är däremot bara roligt.


Nja kanske inte. Det är en syssla jag brukar skjuta på. Det händer till och med att tanken på att hoppa över smyger sig in. Inte så smart, dock. Att få ohyra som överlever i jorden i de smutsiga krukorna, och som till våren går hårt åt de känsliga småplantorna är trots allt tråkigare än att diska. Därför brukar det sluta med att jag kommer till skott förr eller senare. Oftast senare. :)

Småkrukor, stora krukor, fågelbad, lådor för vintersådd och en del annat "joks" som inte fick vara med på bild.




De sista blommorna på altanen brukar jag spara så länge som möjligt av en helt annan anledning än diskningen. Jag vill ha blomsterprakten kvar så länge som möjligt.  Nu klippte jag dock ner dem helt lätt, och bar ner dem i källaren. Dags för vintervila. För pelargonerna (Pelargonium).


Malus domestica

Rubus Autumn Bliss

Äpplena började jag också plocka ner. Äpplen (Malus domestica) klarar lite frost så de i toppen lät jag sitta kvar till en annan dag. Gissar att jag totalt kommer att få 20 - 25 stycken 'Aroma' i år. Min syster som har stora odlingar med många träd får nästan inga äpplen alls. Det sämsta året någonsin, enligt henne, och hon och hennes man har odlat äpplen i 46 år. Jag brukar alltid få av dem, och klara mig långt in i januari. I år blir det till att köpa.

Tröstade mig med att äta upp de sista hösthallonen (Rubus 'Autumn Bliss'). Gott, gott!


Att plantera tulpanlökar (Tulipa) är också trösterikt, och att öppna en låda full med lökar, det är roligt på riktigt.




Den liljeblommande tulpanen som heter 'Ballerina' lär dofta solvarma clementiner. Den satte jag på ett riktigt varmt och soligt ställe. Drömmer redan om våren.


Men nog med drömmar och pyssel för den här gången. Nu till höstglöd och iskristaller istället.


Cornus alba Sibirica

Brassica napus Red Russian, Brassica oleracea Nero di Toscana
Bild 1: Rött blodgräs (Imperata cylindrica 'Red Baron') i förgrunden,
 och friväxande häck av korallkornell (Cornus alba 'Sibirica') i bakgrunden.
Bild 2: Närbild på korallkornellens blad och bär. Bild 3: Grönkål
(Brassica napus 'Red Russian'), högrest svartkål (Brassica oleracea 
'Nero di Toscana') och korallkornell, igen. 

Kålen tillhör det fåtalet växter som inte tar någon skada av några minusgrader. Den blir bara godare som frostbiten. Nedan svartkål med iskristaller på bladen. Svartkål kallas också palmkål. Egentligen är det en sorts grönkål och dess riktiga namn är Brassica oleracea 'Nero di Toscana'. Kärt barn har många namn.

Brassica oleracea Nero di Toscana
Svartkål (Brassica oleracea 'Nero di Toscana')


Åter till höstglöden. Den växt som lyser mest hos mig är katsuran (Cercidiphyllum japonicum). Med sina orangerosa pastellfärgade blad sticker den ut. Luktar gott gör den också. Inte alltid, men i år har den spridit rikligt med väldoft omkring sig.



Cercidiphyllum japonicum och Corylus avellana Contorta


Visst uppvisar katsurans blad  höstfärger i de underbaraste av nyanser? Härlig form har de dessutom. Nästan runda, hängande på rad utmed grenarna.

Katsura (Cercidiphyllum japonicum)

En katsura växer snabbt. Så här liten var den när jag planterade den för tre år sedan.



 En annan växt med mycket glöd är Finlands vita ros (Rosa spinosissima Plena - Gruppen).

Rosa spinosissima Plena-Gruppen
Finlands vita ros (Rosa spinosissima Plena-Gruppen)

Vackra svarta nypon bjuder den också på, den tåliga, friska och rikblommande lite halvvilda finska rosen. Nedan, på bild nummer två, syns den i sin helhet. Det är ett nyplanterat exemplar. Som vuxen blir den minst tre gånger så hög och med tiden sprider den sig och bildar stora buskage. Finlands vita ros är kanske inget för den lilla rabatten, men där den passar är den underbar. Klarar zon 8.

Rosa spinosissima Plena-Gruppen


Bakom rosens röda blad blommar dahliorna (Dahlia). Jag hade hoppats få se dem blomma ända in i november i år, men nattens frost satte stopp för mina drömmar. De står nu och hänger med geggiga blommor och alltmer svartnande blad. Men tidigt i morse, när frosten ännu höll sitt grepp om dem, så stod de med huvudet högt, som stiliga isprinsessor.

Frostig dahlia
Dahlia (Dahlia)

Till helgen ska jag gräva upp dem och bädda ner rotknölarna i torvströ. Saknar dem redan.


Avslutningsvis rönnsumakens (Rhus typhina) yviga blad och upprättstående purpurfärgade blomkolvar, som sitter kvar och  pryder sin plats hela vintern. Kolvarna alltså, inte bladen. :)

Rönnsumak (Rhus typhina)

Den rödbladiga perukbuskens (Cotinus coggygria 'Royal Purple') blad i samma färg som kolvarna gör sig fint framför.

Rödbladig perukbuske (Cotinus coggygria *Royal Purple')
och rönnsumak (Rhus typhus)

Norrrlandsschersminen (Philadelphus lewisii 'Waterton') , längst fram på bilden nedan, har aldrig tidigare varit någon höstfavorit. Snarare har den varit ganska blek och intetsägande. I år blev dess lövverk alldeles orange, och gav hela buskaget välbehövlig glöd. Kul!

Norrlandsschersmin (Philadelphus lewisii 'Waterton')


Till sist en bild på fallna löv, tillsammans med en alunrot (Heuchera) med frostade bladkanter. Det ser allt bra kallt ut trots de varma färgerna.

Frostig alunrot
Alunrot (Heuchera)


Och det är kallt, riktigt kallt.
Ytterligare en natt med frost kanske är på väg.
Bara inte snön kommer än.
Jag har en del pyssel kvar ute i trädgården
innan det är dags att packa ihop för i år.
Snälla SMHI :)

Bäst att leta fram mössan så att inte öronen blir frostnupna. 


Ha det gott i kylan alla!
Kram Anna-Karin

12 kommentarer:

  1. Så dyktig du er til å vaske krukker! De fine leirkrukkene er vel verdt å ta vare på. Du har så vakre farger i hagen din nå! Katsura/hjertetre vokser mye, ja. Jeg hadde det i min forrige hage, og det vokste så mye at jeg måtte klippe det. Nå har jeg sorten 'Pendula' og den vokser ikke like mye.
    Vakkert med heuchera og rim. Det var frost her også i dag, men nå skal det regnefrem til tirsdag og det skal bli mildere. Så ikke noe snø enda ;)

    God helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har hört att det är många som har sorten *Pendula' istället för den vanliga katsuran. Den är mycket vacker och att den inte växer lika fort är onekligen ett plus. Min står turligt nog längst ner i trädgården så det finns plats för den även om jag nog snart måste flytta på buskarna som står närmast. Håller dock på och klipper av grenarna nertill för att få upp den på stam och på så vis spara utrymme.

      Mmmm, lerkrukorna är jag förtjust i. Tänker att de med tiden ska få fin patina.

      Skönt att snön verkar dröja hos oss båda.

      Önskar fin oktoberhelg!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Å så vackra höstbilder och färger du bjuder på :) Min hängkatsura fick inga vackra färger i år i vart fall. Och krukorna plockades bara ihop i några stora backar. 4 säckar fylldes med plastskräp och trasiga krukor. Du ser ut att ha jättekul med det goa leendet när du diskar krukorna.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Undrar vad det beror på att växterna vissa år får så fina höstfärger, men andra knappt bjuder på nån fägring alls. Bara går från grönt till nåt halvtrist gråbrunt och sen faller av. Vi får njuta de år det vill sig och förlåta dem de år de trilskas.

      Tycker jag använder mycket krukor men inser att det nog är väldigt lite jämfört med dig.

      Jag spelade lite pajas när min man kom med kameran. De andra bilderna är definitivt inte för offentlighetens ljus. :)

      Planterade tulpanen 'Early Harvest' inspirerad av bilden på din blogg tidigare i våras.

      Önskar fin oktoberhelg!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Så vackra höstfärger du har fångat på bilderna. Håller med om att färgerna varit intensiva och långvariga i år, många dagar man kunnat gå och njuta. De starkt gula asplöven som alla blåste in i min trädgård i år tappade helt färgen och blev bruna under frostnatten. Undrar vad som händer då?
    Trots det kalla vädret finns dock mycket färgprakt kvar i träd och buskar, bara att njuta så länge det går.
    Det är alltid mer att göra i trädgården inför vintern än man tror. Jag ställer mina krukor i ett uthus där ingen värme finns och hoppas på att kylan tar död på ev ohyra men det kanske är att lura sig själv!
    Älskade tulpaner, blir roligt att få se till våren vad du plockat ner.
    Önskar dig en fin helg och att snön och kylan dröjer länge än. Kram/ Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant det där med vad som händer när löven blir bruna. De börjar ju multna ner men varför blir de så snabbt bruna? Sitter just nu och tittar ut på dahliorna och de har blivit nästan helt svarta i bladverket. Står där som gamla spöken.

      Kylan tar nog död på ohyran. Jag är nog lite petig där men vill inte riskera att få angrepp på frösådderna till våren. Dessutom var det ganska skönt i värmen och solen nere i garagenerfarten när jag väl satte igång. Har lite lång ställtid ibland bara. :)

      Är också nyfiken på tulpanerna. Alltid lika spännande till våren när de börjar kika fram.

      Önskar dig en fin helg med mycket höstmys och "utenjut"

      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Vilka bilder du bjuder på, jag bara sitter här och njuter. Och så ler jag lite när jag ser hur glad du ser ut när du diskar krukor. Även om det inte är världens roligaste syssla så blir man ju så himla stolt när det är klart.

    Den frostnupna dahlian, så vacker. Det är så synd att dahliorna inte tål någon frost alls. Ena dagen står dom där, nästa är dom borta. Men dom kommer ju tillbaka nästa år.

    Min frostnupna grönkål åt jag i salladen till lunch idag. Nog smakade den allt ytterligare lite mer delikat än vanligt. Den bangar inte för en frostnatt den inte.

    Än en gång beundrar jag dina vackra gräs. Undrar varför uttrycket gräsligt används för att beskriva något fult. Gräs är ju något av det vackraste som finns.

    Tack för en härlig höstsymfoni. Nu återstår bara att önska dig en riktigt skön helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har precis plockat in grönkål nu och vi ska äta den till torsk (sån som ska vara okej att äta) i kväll. Min man brukar göra en specialröra med grönkål som blir väldigt god. Får se om den smakar mer och godare nu när den varit frostig. Hoppas det.

      Dahliorna ser ut som spöken nu. De är verkligen känsliga, för det var nog bara en eller kanske ett par minusgrader i natt. Imorgon blir det till att gräva upp dem.

      Tänker alltid att det känns lite avigt när jag ibland säger (eller till och med skriver) att något är fruktansvärt snyggt, gräsligt gott, fruktansvärt snällt med mera. Men visst är det konstigt, som du säger, att gräsligt egentligen är ett fult och negativt ord. Gräsligt gott, gräsligt snyggt, gräsligt trevligt etc. kanske inte är så dumt ändå, för gräs är ju bland det finaste som finns. Men det är klart, om man började önska sina vänner en gräsligt trevlig helg skulle de nog börja undra. :)

      När jag väl kommit igång med krukorna så var det ganska skönt att stå där i solen och diska. Lyxade mig och hade lagom varmt och skönt vatten så inte gick det någon nöd på mig inte. Och stolt när jag var klar, jo då, det kände jag mig allt. En skön känsla.

      Önskar också dig en riktigt skön helg!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Ojojoj, så fina bilder och så mycket härlig höstfärg. Känner precis igen mig i alla berg av krukor. Högar diskas och jag tänker att det är nog de sista, men efter några dagar har det blivit en driva igen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Tack Anette! Jo de där krukorna har en tendens att aldrig ta slut. Har trott att det var de sista vid ett par tillfällen nu, men inte då. Hittar alltid fler någonstans. :)

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Härliga höstfärger hos dig, katsuran är så snygg! Ännu så länge kan jag muta yngsta dottern till att diska krukor på sensommaten. Biobiljetter lockar tillräckligt. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få hjälp med disken låter härligt. Man får passa på medans barnen är små och tycker det är roligt att vara med. Att gå på bio är alltid roligt, men jag har svårt att tro att det skulle kunna locka min nu 16-åriga dotter längre. Tyvärr! Får diska själv. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera