onsdag 13 maj 2015

Skogs- och limegrönt tillsammans med gult, vitt och en gnutta violett

Att anlägga nya land och planteringar är bland det roligaste som finns. När man har riktigt tung lerjord är det dock ganska arbetskrävande. Jag har jobbat på två fronter samtidigt. På det ena stället har jag grävt bort grästorvor, grepat mig igenom jordlagret under gräset och blandat ned kompost och ny jord. Det har blivit bland annat ett trädgårdsland som jag kunnat börja bruka meddetsamma. Omedelbar tillfredsställelse är härligt ibland, det går inte att komma ifrån.

På det andra stället, som var lite sankt och blött, har jag istället lagt de bortgrävda grästorvorna upp och ner direkt på gräsmattan. Ovanpå detta har jag placerat rikligt med kompost och trädgårdsavfall (inget rotogräs), täckt med tidningar och till sist, ovanpå tidningarna, ett ca tio cm tjockt lager med ny och fin jord. Det tar ett år eller två för maskarna att omvandla grästorvorna och komposten till mull så den här metoden är lite mer tålamodsprövande. I gengäld får man finaste tänkbara jord, och man återanvänder det som trädgården ger istället för att köra perfekt jordförbättring i form av grästorvor till återvinningen.

Egentligen är det tre land som jag gjort enligt "grästorvsmodellen", ett stort och två mindre. Halva det stora var klart förra våren, den andra halvan nu i år och de båda mindre kommer att vara klara först nästa vår.

Eftersom de nya landen är längst ner i trädgården tänkte jag att det skulle få vara lite vildare växtlighet där. Jag fastnade för olika växter som går i  färgerna skogs- och limegrönt, gult, vitt och en gnutta violett. Det här är några av de växter som jag planterat under förra året, och i år.

Det ser lite tomt ut än så länge men två sockertoppsgranar
(Picea glauca `Conica´) och ....
.... en fågelbogran (Picea abies `Nidiformis´) har nyligen fått flytta in för att
ge lite skogsgrönt och senare också, tillsammans med lagerhäggen
(Prunus laurocerasus `Otto Luyken´), vintergrönska.
Den gulbrokiga videkornellen (Cornus sericea ´Hedgerow´s Gold´)
tycker jag är mera limegrön än gul. Den kommer att göra sig
fint mot lite mörkare grönt, hoppas jag.
Den gula julrosen som jag inte kunde motstå att köpa för ett par veckor
sedan växer nu bredvid prydnadsgräset på bilden nedan.  
Jag är lite
tveksam till hur härdig den är, men hoppas den klarar vintern.
Prydnadsgräset (Acorus calamus `Variegatus´) har lite randiga blad i olika
gröna och gröngula färger. Bakom gräset bildar myskmadran
(Galium odoratum) en tät matta. Den står i knopp nu och kommer
snart att blomma med pyttesmå vita blommor.
På grund av den torra våren så har min spetsmössa (Tiarella) farit illa.
Lite grann dristade jag mig dock till att gräva upp och flytta till den
nya planteringen. Tyckte den skulle passa där med det knallgröna
bladverket och de små skira vita blommorna som kommer lite senare i vår.
Gullgrönan ( Waldsteinia ternata) bidrar med klart gula blommor nu i maj.
De här knopparna ser nästan lite violetta ut men blommorna kommer att bli
svagt gula. Det är nejlikrot ( Geum `Lemon Drops´).
Den vita skogsastern ( Aster divaricatus) är alldeles nyinköpt. Jag köpte tre
exemplar och räknar kallt med att de sprider sig. Den har ett mörkgrönt
bladverk, vita blommor med gul knapp (sep - okt) och
ett buskigt och utbrett växtsätt.
Jag planterade tovsippa (Anemone sylvestris) förra året och blev så förtjust
i dem att det blev några nya i år också. Egentligen brukar jag vänta och
flytta från dem jag redan har men jag kunde inte bärga mig....
Höstsilveraxet (Actaea simplex `Brunette´) är inte nytt. Det har fått flytta
från en annan del av trädgården till den nya planteringen.  Den lilla tuvan
växer förhoppningsvis till sig. Trivs den blir den uppemot två meter hög
med vita skira blomsterax i september till oktober.
Framför höstsilveraxet har jag planterat en av brunnävorna (Geranium
phaeum 
`Samobor´) som jag fick av min syster. Den brunvioletta randen
i bladen, och senare också de brunvioletta blommorna,
bör göra sig fint i fonden.
Det nya landet är ganska stort. Förutom ovanstående växter så finns här också en gammaldags ros med ljusgula blommor, en bukettapel, jättedaggkåpa, äkta stormhatt, limegrön och lila alunrot, funkior och längst ut för sig själva, två rabarberstånd, och så förstås min favorit, katsuran.

Katsuran (Cercidiphyllum Japonicum) är så vacker. Ibland skimrar de
nyutsprungna bladen i violett och ibland glöder de som koppar.
Lika fint vilket som!
En vän sa en gång; "i min trädgård gör jag precis som jag vill". I mina nya land tar jag en liten bit i taget och gör faktiskt så, alltså precis som jag vill. Det är såå kul och jag kommer säkert att återkomma till hur planteringarna fortsätter att växa fram och vilka av mina påhitt som blev bra, eller kanske mindre bra. Det viktiga är att man har roligt!

Just nu är det dock inte så lockande att vara ute i trädgården, det regnar, igen.

Med förhoppningar om bättre väder
önskar jag alla en trevlig helg!
Kram Anna-Karin

6 kommentarer:

  1. Härligt med dina projekt. Visst tar det tid, och mycket tålamod behövs för att bygga upp en trädgård, men sedan njuter man så mycket mer när det är klart och det blir som man tänkt sig. Hoppas nu att vi får lite varmare väder så man kan pyssla ute i trädgården utan att förfrysa fingrarna. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  2. Det är ett digert arbete att göra nya land men roligt. Ditt växt- och färgval är spännande, ser fram emot en bild längre fram i sommar när allt kommit lite längre och vi förhoppningsvis fått värme och sol.
    En riktigt skön helg önskar jag dig. /Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt och spännande att göra nya planteringar och sen vänta och hoppas att växterna ska växa och frodas för när de är nyplanterade ser ju allt lite smått och ensamt ut. Hoppas på att kunna bjuda på mer lummiga bilder senare och att det snart ska koma värme till både oss och växterna.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Fina växtval du har gjort!! Ser fram emot fler bilder så småningom när det blommar. Smart att använda grästorvorna så näringen stannar kvar och gör nytta.
    Hoppas du har haft en fin långhelg.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis kommit hem efter en underbar helg med goda vänner på Visingsö. Fantastisk ö och underbar växtlighet där. Återkommer nog med lite bilder därifrån, och från min trädgård när det blommar lite senare. Hoppas du har det riktigt bra på ditt nya jobb!
      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Tack, jag har det bra på jobbet. Känns att jag har hamnat rätt. :)
      Visingsö var det länge sedan jag var på, jag är uppvuxen i Skaraborg, det är en riktigt vacker ö.
      Kram Kristina

      Radera