måndag 20 mars 2017

Tomater och annan vårsådd

Jämfört med många andra sår jag ganska sent. Tror jag. Eftersom jag inte har något växthus har jag grödorna inomhus, på fönsterbänkar eller under växtlampor, och när de vuxit till sig och avhärdats åker de direkt ut i den bistra verkligheten. För att det ska fungera kan jag inte så för tidigt. Då blir det för trångt inomhus och platserna med tillräckligt mycket ljus tar slut i takt med att sådderna behöver större krukor. Eftersom vårvärmen dessutom ofta låter vänta på sig brukar det kännas som, trots att jag sår sent, en evighet innan jag vågar flytta ut plantorna.

För att spara plats och tid har jag redan vintersått många växter. Det gjorde jag för ett par tre månader sedan. Vill du läsa om det kan du klicka här. Paprika, chili och några andra växter som kräver riktigt lång tid för att växa till sig och mogna har jag också redan sått, men inomhus på vanligt sätt.

Nu är det tomaternas (Solanum lycopersicum) tur. Det är så roligt att testa nya tomatsorter. Mina nya för i år är:

Tomat 'Golden Bumble Bee'
En tomat som går att odla i växthus eller varma utelägen. Jag tänkte prova mot en södervägg där det aldrig blåser och är motsvarande zon I. Plantan ska bindas upp och tjyvas. Frukterna är 2 – 3 cm stora, guldgula med orangeröda strimmor och enligt hörsägen mycket söta och välsmakande. Vackert och gott!



Busktomat 'Minibell´
En kompakt planta som inte behöver varken tjyvas eller stödjas. Eftersom den bara blir 30 cm hög bör den passa perfekt i kruka eller ampel. Den ska fungera bra utomhus i varmt läge och munsbitstora cherrytomater med oemotståndligt söt smak utlovas. Något att se fram emot. :)


Ampeltomat 'Tumbling Tom Red' 
En tomat som passar i amplar eller balkonglådor, i växthus eller varma utelägen och som normalt inte behöver tjyvas. Den ska vara enormt rikbärande. De ca 75 cm långa hängande grenarna lär översållas av små röda, söta och smakrika körsbärstomater.  Mums!


Fönstertomat 'Wilma' 
En 30 cm hög busktomat med kompakt, stabilt och upprätt växtsätt.  Den kan odlas inomhus, eller i växthus och varma utelägen under säsong. Eller både ock om man tar in den på hösten. Trivs bäst vid 22 – 24 grader och är superbra för odling i krukor eller lådor. Behöver bindas upp men ska inte tjyvas. Om man vattnar plantan rikligt med varmt vatten under dagens första hälft en eller två gånger i veckan kan man se fram emot mängder av små söta ljusröda tomater under nästan hela året. Mycket lockande! :)


Fröna till 'Tumbling Tom Red' och 'Wilma' har jag fått av Anette med den fina bloggen Rost och rädisor. Stort tack! Anette är supertrevlig och mycket kunnig och ett besök hos henne rekommenderas varmt.

Okänd tomat från Hornudden
De här fröna har jag köpt på auktion. Säljaren har plockat med sig dem hem från Hornudden och bland hennes vänner har tomaten vunnit många smaktester. Överlägset. Förutom att den ska vara tålig och att frukterna är vackra, avlånga och orangegula vet jag inte så mycket. Ja förutom att de ska vara vansinnigt goda då förstås. :) Har i nuläget ingen bild men spännande fortsättning följer. Förhoppningsvis!


Allmänna anvisningar för sådd av tomater.
Om man tar egna tomatfröer och saknar anvisningar för sådd så har i alla fall aldrig jag träffat på en tomat som inte kan sås enligt nedanstående: 

Förkultiveras februari - april. 2/3 planteringsjord eller annan mer näringsrik jord i botten och 1/3 såjord eller annan mer näringsfattig porös jord överst. Man kan så i jiffykrukor eller andra små såkärl och sen skola om plantorna när karaktärsbladen börjat utvecklas, eller man kan så direkt i större krukor för att slippa den lite pilliga omskolningen när plantorna är små och ömtåliga. Sådjup 0,5 cm. Såkärlen eller krukorna täcks med klar plast försedd med lufthål under groningsprocessen. Groningstemperatur 22 – 25 grader. Grotid 5 – 15 dagar. Efter groning 18 – 20 grader och så ljus placering som möjligt.

När man sår lite senare, som jag, dröjer det längre innan man kan skörda. Det finns dock några trix som gör att man kan komma igång tidigare. Återkommer till det när det är dags. Känns långt fram men snart är vi där :)

Förutom tomaterna har jag också sått vitblomstrig gräslök (Allium schoenoprasum 'Album'), darrgräs (Briza media), bronsstarr (Carex comans) och basilika (Ocimum basilicum eller Ocimum x africanum). Sallatsbasilika, citronbasilika, kanelbasilika, rödbladig basilika 'Rosie' och grönbladig aromatisk basilika 'Emily' samt några basilikasorter till. Basilika är gott! Pesto är gott! Underbart gott! :) 

Bilderna har jag lånat från Impecta och Bakker. De flesta av fröerna har jag fått. Tack alla!



Stort tack också alla ni som läser, gillar och kommenterar. 
Det är både intressant och jättekul.

Kram Anna-Karin

19 kommentarer:

  1. Ja, jeg forstår godt at du må vente med å så blomster/grønnsaker inne. Jeg har et planterom i kjelleren og der har jeg ekstra lys. Jeg har drivhus, men det er for kaldt om natten enda til å sette planter ut der. Vi som bor i nord må bare smøre oss med masse tålmodighet!
    Dine tomatsorter høres spennende ut. Tror jeg skal så noen i dag :)
    Ha en fin dag!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man får vara tålmodig. Turligt nog kan man glädjas åt våren hos andra och veta att snart så kommer den hos oss som bor lite mer norröver också. Har funderat på att köpa ett litet växthus att ha medan jag drömmer om det med gammal teglad grund som jag drömmer om ....
      Att så tomater tycker jag ger härliga vårkänslor. Perfekt för oss som längtar och väntar.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Så sant det där! Bättre att vänta när man inte har utrymme. Jag tillgång till växthus och med en frostvakt. Men jag kan ändå vänta ibland. Men i år har jag faktiskt skolat om alla tomaterna redan. Det verkar gå bra att hålla växthuset i tillräckligt hög temperatur redan. Men just nu står plantorna i det varma pannrummet med växtlampa över :)

    Spännande sorter du har. Den första lät kul, liksom Wilma som jag läst om många gånger. Men mest nyfiken blev jag på den där onamnade sorten - kan ju ha med din beskrivning att göra ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat på att köpa några fler växtlampor och "städa lite" i pannrummet för att kunna ha plantor där. Det är nog det där med att "städa Lite" som gör att jag inte kommit dit än. det finns så mycket roligare saker att göra :) Vad härligt att du fått upp temperaturen i växthuset redan. Jag har alltid tyckt om att vara i ett växthus. Det är speciellt. Den sista onamnade tomaten är jag också nyfiken på. Hade inte så många frön men de såg fina ut så förhoppningsvis gror de snart. Får jag tomater så kan jag dela med mig av frön sen. Det vore kul.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Jag gör precis som du, har is i magen och väntar med att så tomaterna. Jag har faktiskt inte sått mina ännu. Tittade i min anteckningsbok när jag sådde förra året och det var den 25 mars. Men en sort sådde jag den 30 mars och min notering i boken var att det fungerade bra och att jag rekommenderade "mig själv" :) att så strax före den 30:e. Jag planerar att så på söndag så det blir den 26:e.

    Du har många spännande nya sorter. Wilma har jag haft i flera år, hon är bra, ger mycket avkastning och blir inte för stor. Dessutom är hon tidig.

    Ha en fortsatt skön vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det gäller att ha lite is i magen och klara av att vänta när många andra börjar så. Man längtar ju så förfärligt efter att göra något den här tiden innan man kan börja i trädgården. Wilma ser jag verkligen fram emot. Har hört så mycket gott om "henne" och att hon ger mycket och är tidig låter lovande. Lycka till med dina sådder på söndag och ha en fortsatt fin vecka.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Jag har också sått rätt så nyligen men bara lite granna :) Fick några fröer av Wilma och de har till min lycka grott alla :) Luktärtorna kommer också nu utom en men det kanske var gamla fröer :) Lycka till med dina sådder :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att alla "Wilma-Frön" grott. Det är en tomat jag verkligen ser fram mot att få testa och smaka. Gott! Gott! Skönt att alla luktärtorna utom en grott för dig den här omgången. Det är så tråkigt när man går där och tittar och tittar och det inte kommer upp ett dugg. Har sått vårärt och oj oj vad jag filade på det där skalet. får se om det blir något. De där stenhårda fröna är vanskliga.
      Önskar dig en fortsatt fin vecka! Hoppas du har samma underbara promenadväder hos dig som vi har här.
      Anna-Karin

      Radera
  5. Väldigt klokt av dig att anpassa sådderna till dina förutsättningar. Tomaterna som du presenterar verkar helt ljuvliga. Även jag har många vintersådder och ska bli så spännande att se hur de artar sig ;-)
    Din Tussan ser ut som min underbara Skruttan, som vi fick ha i 18 år. Dessa katter...:-)
    Har du tänkt någon gång på vilket rikt liv vi som odlar och har katt har ;-))?!
    Ha det gott! Hälsa Tussan från vår Maija;-)!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, jag har många gånger tänkt på hur lyckligt lottade vi är som har vår trädgård och vårt odlarintresse. En fast punkt i ett liv som snurrar på med en nästan vansinnig hastighet och med mycket elände runt om i världen. Mycket bra också förstås men att ha ett genuint intresse är verkligen gåva. Liksom katterna. Tussan är lite sur på mig just nu för hon får inte äta så mycket som hon vill utan är satt på lite vårbantning. Ska hälsa till henne från Maija. Då kanske hon inte tittar på mig lika förebrående längre :)
      Allt gott till er!
      Anna-Karin

      Radera
  6. Golden Bumble Bee ser verkligen spännande ut! Hoppas på tomatrapport i höst! :)
    Jag sår också hyfsat sent, i söndags närmare bestämt. I år testar jag att så som vanligt i värme, men även att kallså tomater i växthuset. Farbror Grön berättade om detta, så nu gör jag min egen utvärdering av vad som fungerar bäst för min del. I år blir det bara de två favoriterna Ildi och Cherry Roma.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande med kallsådd av tomater. Blir intressant att höra vad du tycker om det när du utvärderat. Farbror Grön brukar ha många bra tips men det om tomater har jag inte sett. Får kika in hos honom. Det var ett tag sen sist. Dygnet skulle behöva ha fler timmar så man hann med allt man skulle vilja. :) Ildi och Cherry Roma har jag aldrig provat men jag gissar att det är växthustomater. Växthuset med en grund av gammalt fint tegel som jag drömmer om har inte landat i trädgården än. :) Hoppas på att kunna lämna en tomatrapport i sommar och att fröna gror fint. Kikar på dem lite då och då men än har de inte tittat upp men snart bör de komma.
      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Båda är körsbärstomater, Ildi är gul och Cherry Roma röd. Båda otroligt rikbärande med väldigt många söta tomater per klase. Jag har dem i växthus, men jag tror att de skulle fungera mot en varm vägg också. Säg till om du vill prova någon av dem, jag skickar gärna frön.
      Kram Kristina

      Radera
    3. Å tack vad gulligt av dig. Tycker alltid det är kul att prova nya sorter men har sått så mycket, och har en del kvar som jag måste få ut, så jag kommer inte att ha minsta lilla utrymme kvar att ställa några fler sådder på. Återkommer gärna nästa år för är de dina favoriter så gissar jag att de är väldans goda.
      Kram Anna-Karin

      Radera
    4. Då får du hojta till nästa vår om du vill testa. :)
      Kram Kristina

      Radera
  7. Tycker du gör helt rätt i att vänta tills nu med sådderna om du inte har växthus. Jag har också ett par kvar att så. Tomater gillar verkligen inte kyla. Den okända tomaten från Hornudden tycker jag låter spännande.
    Ha det så fint och kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte många frön från tomaten från Hornudden men de har grott nu och det är ju lovande. Förhoppningsvis får jag tomater och fler frön framöver. Då delar jag gärna med mig. Det är alltid lite trixit när tomaterna ska flytta ut och det gäller att komma ihåg att täcka dem på nätterna, ibland ända fram till midsommar.

      Vilken vårvärme vi fått! Varmt och skönt men bråda dagar i trädgården :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Tomaten Bumble bee såg verkligen intressant och god ut.Det är alltid så roligt att pröva nya sorter varje år. Tumbling Tom både gula och röda har jag också i år. Wilma har jag inte lyckats hitta. Vi får hoppas på en varm och solig sommar med stora skördar. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande med tomater för det finns så många olika sorter och nästan alla har sina favoriter. Det är kul att pröva nya och Tumbling Tom ser jag verkligen fram mot. Hoppas, som du skriver, på en varm och solig sommar och på långa hängande kvistar som dignar av söta goda tomater. För jag tomater på Wilma kan jag spara frön om du vill ha till nästa säsong.
      Önskar dig en fin helg!

      Radera