torsdag 2 april 2015

Glad Påsk och frösådd i sista minuten

Jag tycker påsken är skön med lång ledighet och ganska stillsamt tempo. Jämfört med julen så är påsken mer vilsam. Vi äter lite god mat, åker och hälsar på farmor och farfar, tar fram ett fåtal kära påskprydnader, pysslar lite i trädgården och njuter av att vara lediga tillsammans.

Här är Gullefjun Blå och ...
... och Gullefjun Gul,
De hänger så fint i takkronan.
Lite påskris med handmålade ägg är fint.
Blandade fåglar. Ni som känner till Mia Vildhjärta ser säkert
att den övre fågeln är ett av hennes underbara konstföremål.
De undre fåglarna är en gång i tiden gjorda av en mycket
ung konstnär. Hon har för övrigt också gjort Gullefjun
Blå och Gul på den tiden när det begav sig.
Att resa bort sista veckan i mars när man har fullt med fröer som behöver sås är inte smart, men trevligt. Varje gång vi reser bort så har vi snälla vänner och grannar som tar hand om våra två katter Tussan och Ville. Att be någon ta hand om min frösådd dessutom, finns inte på kartan. Den har alltså fått vänta och för en del av grönsaks- och blomfröerna, som ska sås i februari och mars, är det förstås inte optimalt. Det har dock gått bra vid ett tidigare tillfälle så jag är förhoppningsfull även i år.

Drygt hälften av det som ska förkultiveras är nu sått och det som är kvar är det ingen brådska med. Eftersom jag tycker om att odla mina egna grönsaker, men i dagsläget inte har ambitionen att vara självförsörjande utan gläds och njuter av det jag hinner med, så känner jag mig under omständigheterna nöjd.

En del av er har kanske läst i ett av mina tidigare inlägg att jag planerar för en äng, eller i alla fall uppstarten av en äng, och därför har jag i år ovanligt mycket fröer som ska förkultiveras. Fönsterbrädorna räckte inte till så jag begav mig till IKEA för att hitta något tillfälligt. Jag hittade HYLLIS, förzinkad och för såväl inom- som utomhusbruk för endast 99 riksdaler och begav mig hem för att montera.

Någon som har monterat en HYLLIS? De 32 skruvarna tog sin lilla tid att
skruva i, det kan jag lova. Passformen på hyllans
delar var "inte riktigt perfekt".
Så var det äntligen dags för årets frösådd.
Jag älskar fröer och fascineras alltid av att dessa små torra växtdelar kan
ge upphov till nytt liv.Det här är blivande gurkor och för att vara fröer så
får man nog betrakta dem som stora, även om de är små.
Gurkfröerna är satta direkt i planteringsjord och den här
informationen på jordpåsen tilltalar mig.
Cikoriafröerna var lite kinkiga och skulle ha riktigt porös jord.
Såjorden skulle silas men jag tog bort alla större bitar och
smulade sönder de eventuella kokor jag hittade samt
blandade i en femtedel perlit.
Det blev poröst.
Många av fröerna till vildblommorna som ska växa på ängen var riktigt små.
Styvmorsviolens små fröer var åtminstone gulorange så man kunde se dem.
Småborren som är en gammal medicinalväxt hade däremot inga små fröer.
Vad förvånad jag blev när jag öppnade påsen och
fann dessa underbara konstverk.
När frösådderna började komma på plats så kändes
besväret med HYLLIS ganska kärt i alla fall.
Mera fröer redo att börja gro.
Här står fröerna bra tills de första hjärtbladen
börjar visa sig. Att se dem titta fram
är lika roligt varje gång,
Nu är timmen sen och det finns, om jag minns rätt, ett uttryck som säger att på kvällen får den late brått. Inte för att jag känner mig så lat men lite bråttom blev det. Nu ska jag dock ha det riktigt gott i några dagar och njuta av påsken och långledigheten. En riktigt fin påsk önskar jag också er, alla goa vänner.


Glad Påsk!



6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Glad Påsk till dig och de dina. Hälsa alla så gott!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Vilken duktig ung komstnär som fixat de fina påskpynten. 🐓 Ska bli spännande att följa frösåddens fortsättning, det verkar vara en hel del du sått. Hoppas på bra groning och många fina plantor.
    GLAD PÅSK! 🐣 Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Tack! Cikorian har redan grott och är på gång. Det är alltid lite pirrigt när man går där och väntar och så blir man så glad när de blivande plantorna tittar upp. Glad fortsättning på påsken! Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hoppas du har haft en fin påsk och att frösådderna är på gång. Har två Hyllis i växthuset för frösådderna, bra hylla för det ändamålet.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, påsken har varit fin och många fröer börjar redan titta fram och det käns kul. Önskar dig en fortsatt bra vecka!
      Kram Anna-Karin

      Radera