onsdag 24 juli 2019

Rhododendron i våra hjärtan och i vår trädgård. Del II

Det här är den andra delen av min berättelse om våra rododendron. Del ett innehåller förutom en del av våra rododendron också en allmän faktadel om släktet. Vill du läsa del ett kan du gå in här.


Rhododendron 'Macarena'
Rhododendron 'Macarena' är en hybrid framtagen av Hans Hachmann 1990. Den har enligt en uppgift jag fann på nätet funnits i handeln sen 2004. Den ena föräldern är Rh. wardii var. wardii och den andra Rh. 'Goldrausch'.

De följande fem bilderna är från förra året då den långa varma sommaren lockade knopparna att brista. Fotona är tagna i september och oktober. Att se hur den blommade i kapp med drakmyntor, dahlior, solhattar och solbrudar var osannolikt. Något vi aldrig upplevt tidigare och troligen aldrig kommer att få uppleva igen. Tur det finns kameror som hjälper minnet. :)

Rhododendron 'Macarena' 
Rhododendron 'Macarena' 
Rhododendron 'Macarena' 

Blommorna har en utsökt färgkombination som på håll får dem att se aprikosfärgade ut. De är också speciella eftersom det ser ut att växa en blomma inuti en annan. Det syns ganska bra på nästa bild. På engelska kallas fenomenet hose - in - hose efter gentlemännen som under den Elisabetanska eran (1558 - 1603) bar en strumpa inuti en annan och vek ner kanten på den yttre.

Rhododendron 'Macarena' 

De sista knopparna hann inte slå ut. Den 26 oktober kom frosten och tog dem.

Rhododendron 'Macarena' 

I våras var blomningen skral men bladutspringet var lika fascinerande som vanligt. I början ser det nästan ut som om bladen skjuter upp ur en kotte. Spektakulärt och vackert!

Rhododendron 'Macarena' 

Rhododendron 'Macarena' 

Växtkraften var enorm och de unga ljusgröna bladen med sina tydligt markerade nerver gör mig alltid lika glad. De ser så fräscha ut. Som fullvuxen blir 'Macarena' 150 cm hög och av växtsättet att döma lika bred. Det sista vet jag dock inget om utan det är bara som jag gissar eftersom den breder ut sig så.

Rhododendron 'Macarena' 



Vår namnlösa favoritrododendron
Vi har haft vår favoritrododendron i många år. Min man minns inte var han köpte den och än mindre vad den hette. Jag har försökt få fram ett namn. Möjligtvis är det hybriden Rhododendron 'Diane' (Rh. 'Mrs Lindsay Smith' x okänd). I sådana fall är den enligt Hirsutums hemsida framtagen av Koster M. & Sons i Nederländerna 1920 och är då betydligt äldre än vår "moderna" 'Macarena'.

Möjligtvis Rhododendron 'Diane'

Den har med tiden blivit lite inklämd men vi hjälper den genom att beskära den "hänsynslösa" parkrododendronen varje år.

Blommorna är utsökta.

Möjligtvis Rhododendron 'Diane'

Möjligtvis Rhododendron 'Diane'

Bladen är rundade och mörkt gröna. Mittnerven och bladkanterna är tydligt gulfärgade. De håller sig fräscha år efter år och ytterst få blir missfärgade och fula.

Möjligtvis Rhododendron 'Diane'

Den inte helt kända favoriten, som troligtvis är en 'Diane' står längst bort vid bronsrodgersian och sockertoppsgranen, bakom den stora parkrododendronen som blommar i lila. (Se nästa bild.) I den andra änden på bilden, längst hitåt, står guldazalean och pockar på uppmärksamhet med sina starkt doftande gula blommor.



Guldazalea, Rhododendron luteum 'Basta Select'
Om jag inte minns fel står guldazalean med på EU:s lista över invasiva växter. Hrmmm!!! Snälla EU, den är fantastisk och doftar oslagbart gott, och jag tror inte den utgör något stort hot här hos oss.


Guldazalea
Rhododendron luteum 'Basta Select'

'Basta Select' sägs ha något gulare blommor än den vanliga. Guldazalean är en ren art.




Rhododendron 'Calsap'
Vår 'Calsap' är inte så stor än, men har ändå börjat ge ett prickigt intryck när man ser den på håll. Den kan bli 200 cm hög och när man ser fullvuxna buskar och stora buskage är "prickigheten" påtaglig. När jag och min man promenerade genom ett äldre bostadsområde för ett par år sen såg vi ett sånt buskage och utbrast samtidigt: - En sån vill jag ha!

Vem vill inte ha en rododendron som påminner om prickig korv. :) Om ni blir sugna så finns det också andra namnsorter att välja bland, med andra färger.


Rhododendron 'Calsap'
Rhododendron 'Calsap'

På nära håll påminner den inte om cirkus och barnkalas. Då ger den ett stilrent intryck och prickarna är som bortblåsta. Rh. 'Calsap' är en korsning (hybrid) mellan Rh. catawbiense 'Catalgla' x Rh. 'Sappho'.



Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
Det här är en ren vildart från Norra Indien, Bhutan och Nepal. Den växer på Himalayas steniga sluttningar och avsatser på ca 3 600 - 4 400 meters höjd, samt i vår trädgård. :)

Bladens ovansidor har en blå metallisk lyster. Undersidorna är luddiga och indumentet är först beige men blir sen kanelbrunt. Den är oss så kär.


Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
Kyla och frost verkar inte vara något problem.

Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
Normala somrar går väl an.

Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'

Men en massa värme och stillastående kvalmig luft ......... bläää.....
Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
Förra sommaren tjurade den till sig rejält. Fjolårsbladen syns under nytillväxten.

Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
I år har den dock återhämtat sig. De nya bladen har behållit sin blå vackra färg och de döljer så snällt de gamla och fula.

Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox'
Hur det går i framtiden återstår att se. Överlever den glädjer det oss mycket, går den i blom hoppar nog i alla fall jag jämfota av lycka.


Rhododendron 'Belkanto'
Jag kunde inte motstå 'Blue Ox' och jag kunde inte motstå 'Belkanto' heller. Jag hade massor med växter att plantera och åkte iväg på trädgårdsamatörernas växtmarknad bara för att titta. Inte köpa. Efter tre minuter hade mina intentioner farit all världens väg. Då fick jag syn på de förföriskt vackra blommorna och då var det klippt.


Rhododendron 'Belkanto'. Nyinköpt.
Jag skulle nog inte ha fallit för frestelsen. Knopparna ser hyfsat lovande ut .......

Rhododendron 'Belkanto'
.... men sen påminner färgen mest om "mormors underkläder" och jag undrar varje år vart den gyllene lystern tog vägen.

Rhododendron 'Belkanto'
Efterhand blir blommorna mer och mer urlakade.

Rhododendron 'Belkanto'

Rhododendron 'Belkanto'
På lite håll, när ljuset är till deras fördel, ser de dock lite gula ut. Det är en tröst. En annan tröst är bladen. De har en för rododendron lite ovanlig olivgrön färg som vi gillar skarpt.


'Belkanto' är en hybrid (Rh. 'Mrs J G Millais' x Rh. 'Golddekor'). 'Belkanto' är precis som 'Macarena' framtagen av Hans Hachmann, men jag måste säga att han lyckades rätt mycket bättre med den sistnämnda. :)



Rhododendron 'Great Dane'
Ytterligare en hybrid, en spännande sån eftersom den ena föräldern är Rh. rex ssp. rex, känd för sina jätteblad och den andra är den vackra Rh. degronianum ssp. yakushimanum. Korsningen har gjorts av dansken Jens Birck.

Några blomknoppar som lockades fram förra hösten hade den inte, men ett litet bladutspring kunde den inte motstå i värmen.


Rhododendron 'Great Dane'

De nya bladen klarade som väntat inte vintern.

Rhododendron 'Great Dane'

Turligt nog sparade den dock de flesta tills nu i våras. Vilka blad och vilka stjälkar. Visst är de majestätiska?

Rhododendron 'Great Dane'
Rhododendron 'Great Dane'

Rhododendron 'Great Dane'
En så vacker rododendron som 'Great Dane' borde förstås stå längst fram så att den syns, men den står längst bak och man måste gå in bakom den mediokra Belkanton för att se den. Knasigt men nödvändigt. En rododendron med stora blad är extra känslig. Den tycker inte om vind och klarar inte särskilt mycket sol, varför den får stå där i skymundan. Det finns rododendron med större blad men hos oss är det den som har de största. Förhoppningsvis blir de ännu större med åren och kanske sätter den blomknoppar i år. Det vore kul.

Från våra största rododendronblad till våra minsta.


Rhododendron pemakoense
Bilden nedan är tagen 17 maj. Busken är bara ca 15 cm hög. Blommorna och bladen är på väg.

Rhododendron pemakoense
Den 28 maj har de söta blommorna slagit ut. Att en så liten rododendron kan ha så stora blommor är häpnadsväckande.

Rhododendron pemakoense
Efter blomningen framträder bladen och då ser man hur små de är.

Rhododendron pemakoense
Rhododendron pemakoense härstammar från Tibet och från den nordligt belägna provinsen Arunachal Pradesh i Indien.

Eftersom det var vår sista rododendron har det blivit dags att avsluta för den här gången. Vi kommer med största sannolikhet att plantera några fler i framtiden men då ska vi tänka efter noga och inte falla för ogenomtänkta frestelser. Inga fler mormors underkläder ....... men kanske bikini och bad..... Vi kommer att få närmare 30 graders värme de kommande dagarna och då blir det skönt att svalka sig i böljan den blå. :)


Kram Anna-Karin

19 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin!

    Tack för ett trevligt inlägg igen om våra kära och beundrade Rhododendron. Det är nog med Rhododendron som med `Hotel California´den gamla Eagles låten, har du väl checkat in går det aldrig att checka ut igen.

    Just R. `Belkanto´ har jag faktiskt tagit bort. Minnet säger mig att den frös ner varje vinter men jag minns blommorna, ingen höjdare alls. Men det finns ju så många så det finns alltid någon skönhet att sucka efter.

    Kram och ta det lugnt i värmen som är i antågande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja 'Hotel California' och rhododendron checkar man inte ut från, :) och tänk att även själva låten sitter som en smäck. Jag började omedelbart nynna på den när jag läste dina rader. Det var en härlig känsla för det var länge sen jag lyssnade på den sist.

      Tråkigt med din 'Belkanto' som frös ner, men som sagt, det finns så många fina rododendron och jag tänker att saknaden efter just den kanske inte är så stor. Min har klarat vintrarna bra hitills, men som du skriver så är blommorna ingen höjdare. Jag tyckte de var så fina när jag köpte den, men såna har de aldrig blivit igen. Jag behåller den dock för bladens skull eftersom jag tycker om den där olivgröna färgen.

      Ja, nu har det blivit varmt och varmare ändå lär det bli. Du får också ta det lugnt och njuta, vila och ha det gott!

      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Hej
    Jeg har nydt dine rhododendron, jeg er jo selv ivrig samler.
    Jeg har R. luteum Basta, den er ganske rigtig lidt mere gul end den almindelige luteum. Glæd dig til din Great Dane bliver stor, den er så flot.
    Jeg morer mig lidt over det du skriver om Belkanto, jeg har ikke tænkt over det med farven, men måske har du lidt ret.
    Hilsen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!

      Att 'Great Dane' blir riktigt stor och vacker låter lovande. Det glädjer jag mig mycket över. Jag är förtjust i den nu också även om den är liten än så länge.

      Jag var kanske lite väl hård mot 'Belkanto' men när jag köpte den var blommorna så otroligt fina och jag blev lite besviken när de inte blev såna igen. Hade jag inte sett dem som de såg ut första året hade jag nog haft lättare att se tjusningen med den. Men de vackra bladen, de är jag fortfarande förtjust i.

      Jag har sett på din blogg att du har många fina rododendron och att du har en hel del som tyvärr är lite svåra att lyckas med här men de är så vackra så jag gissar att jag i framtiden inte kommer att kunna låta bli .... Att prova också det som andra säger inte går är lite spännande. :)

      Önskar dig en fortsatt fin sommar!
      Anna-Karin

      Radera
  3. Hej Anna-Karin

    Super porträtt av dessa Rhododendron!
    Jag har noterad flera:
    Rhododendron campanulatum ssp. aeruginosum 'Blue Ox' och Calsap

    Som du vet försöker jag mig med Rhododendron i stupperiet - och det går hyfsad bra!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Stort tack! Ja 'Blue Ox' är riktigt fin. Den blågröna och den kanelbruna färgen är så fina tillsammans och busken har ett vackert växtsätt. Jag kan tänka mig att den skulle trivas bra i ditt stubberi. Min står mitt i solen och den tycker att det blir väl varmt där ibland. Jag brukar duscha den "stackarn" med kallvatten.

      Calsap är både fin och lite skojig. Den är betydligt lättare än 'Blue Ox'. Den blir stor.

      Fint att höra att det går bra för dig med stubberiet. Det ska jag gå in och titta på för jag gissar att du visar en del bilder på bloggen. Men det blir först om några dagar.

      En fin helg till dig!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Vilken mångfald av rhododendron, jag förstår varför man vill ha fler och fler. På vissa är ju bladverket en njutning i sig och på andra finns ljuvliga blommor som ’Macarena’.
    Mormors underkläder-ja vissa likheter finns ( haha), den får väl plats bland de växter man kan ha lite roligt åt. Kanske måste man bara vänja sig.
    Ha det riktigt gott med bad och sol. Kram/Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, börjar man väl titta på olika rododendron så är det lätt att fastna. Det är ett fascinerande och vackert släkte både för dem som gillar blommor och blad eller både och. Vilket jag gissar att de flesta gör. :)

      Jag har faktiskt kvar några av mormors underkläder i en låda i källaren. De är roliga. Skönt att man inte behöver ha såna på sig nu i värmen. "Helkroppsbaddräkt är också skönt att slippa. :)

      Simma lugnt och ha det skönt och gott!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Så mange fine rhododendron du har! De ser ut til å trives veldig godt hos deg. Du har mange navnesorter jeg aldri har sett før. 'Belkanto' var veldig fin.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Ja 'Belkanton' är allt fin även om jag är lite besviken på att blommorna inte blev lika fina som de var första året sen de nästkommande åren.

      Jag önskar att jag hade mera plats så att jag finge plats med fler rododendron men några till ska jag nog kunna plantera in och sen får jag utöka lite i taget. Du har så otroligt många fina som jag suckat efter .......

      Kram och en fin helg till dig!
      Anna-Karin

      Radera
  6. Hej Anna-Karin!
    Vilket bra inlägg om rhododendron, du har många fina. Man måste nog sköta om dem om de skall trivas så bra som hos dig. Mitt första och enda försök slutade inte bra, de torkade helt. Makens mormor hade stora fina på Hammarö, har aldrig sett så ståtliga sedan dess. Belkanto är fin, och lite spännande hur den förändras i färg.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tack! Det kanske är så att du har mycket kalk i marken där du bor. I Skövdetrakten, som jag är uppvuxen i, är det svårt att odla rododendron eftersom "kalkberget" Billingen ligger precis bredvid. Här i Värmland är det kalkfattigt och artfattigt men rododendron går bra. Jag har dock bytt ut jorden där de står eftersom min lera är alldeles för kompakt. De står i torv eller jord uppblandat med torv.

      Mmm, jag tycker också om när växter förändras i färg. Det är som du skriver spännande.

      Önskar också dig en trevlig helg!
      Anna-Karin

      Radera
  7. Men hurra! Nu kan jag kommentera igen! :) Här läst och njutit av båda delarna om rhododendron. Så många fina sorter ni har! Känner tyvärr igen det där med impulsköp som blir sådär. I vårt fall var det en fuchiaskär roddis som efter tio år åkte upp. När jag köpte den trodde jag att den var ljusrosa- men växtlappen var solblekt...
    Önskar dig och familjen en fin sommar!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har äntligen lyckats ändra inställningarna så att det blivit lättare att kommentera. :) Bättre sent än aldrig sägs det ju .....

      Tack! Ja vi gillar rododendron och planerar nog för några fler ...., men impulsköp ska jag försöka låta bli. Vi får se hur det går med det. :) Det är i alla fall skönt att höra att det är fler än jag som gör lite snabba köp ibland. En solblekt växtlapp - så trist.

      Önskar en riktigt fin sommar till dig och din familj också!

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Imponerande dokumentation och fina bilder. 'Macarena' med frost så vacker, men man tycker ju så synd om knoppen.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette!

      Ja, Macarenan blev nog lite ledsen när frosten kom. Den trodde nog det var vår igen, stackarn. Jag är dock väldigt glad att värmen inte lockade fram de nya bladen för då hade den varit riktigt illa ute.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  9. Börjar med det tråkiga... ..har besökt några rhododendronträdgårdar i år och alla är samstämda - alla R luteum frösår sig mycket. Med det sagt så planterade jag ändå en förra sommaren men ska nog se till att den inte får fröa.

    Macarena köpte jag för några veckor sen och att få sen den hos dig i Värmland lugnar.. Då kan den definitivt klara sig hos mig. Belkanto har jag sen tidigare men mormors underkläder - nej det känner jag inte igen :) Vi får se när den börjar blomma ordentligt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, satte också min R. luteum förra året och får börja se upp med frösådder gissar jag. Den doftar så underbart så jag står lätt ut med omaket. Tror jag i alla fall. 😊

      Macarenan borde inte vara något problem hos dig, i synnerlighet inte i ett skyddat läge. Jag tror min är fyra år nu och den har klarat sig bra alla vintrar.

      Nja, häller nog fast vid att min Belkanto har något som påminner om de där underkläderna. Kanske spelar jordmånen in och kanske blir den mera färgintensiv på andra ställen. Blir spännande att se hur din utvecklar sig.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  10. Vi är en finansiell institution, vi lånar ut till individer och företag i ekonomiska svårigheter.
    Alla individer eller företag som kan respektera våra klausuler kan kontakta oss direkt via e-post för att dra nytta av vår ekonomiska hjälp.
    Våra lånevillkor är enkla och väl definierade.
    Med betydande kapital under vårt bälte är vi bäst att hjälpa dig och hjälpa dig att lösa alla dina problem. Tidsfristerna fastställs enligt våra kunders månatliga budget för att underlätta återbetalningen.
    Om du har projekt att förverkliga eller om du är i ekonomiska svårigheter kan du kontakta oss via e-post utan ytterligare försening. Med en ränta på 3% hjälper vi individer från 20.000 till 50.000.000 KR. Och vi informerar företagen samtidigt om att kursen inte förändras.
    Kontakta oss via e-post om du behöver ett lån.

    E-post: simondurochefort@gmail.com

    SvaraRadera