torsdag 7 mars 2019

Ätbart i vår trädgård. Del fem: Goda ettåringar i kruka

Hej igen! I min serie om ätbart i vår trädgård har jag nu kommit fram till den femte och avslutande delen, den som handlar om goda ettåringar i kruka.

Många har nog sedan länge sått sina paprika-, chili- och tomatfrön m.m.. Andra är kanske precis som jag lite sena. Jag sådde i går. Några har inte kommit igång än. En del tvekar. Oavsett vilket tycker jag bilderna från förra sommaren inspirerar och väcker längtan. Sommaren var lång och varm och skörden enorm. Det var en säsong som utan tvekan var mödan värd.

Jag börjar där jag slutade mitt förra inlägg, med tomatplantorna som fick stå i en odlingslåda eftersom krukorna tog slut. Lådan är oftast ingen idealisk placering. Det brukar inte bli tillräckligt varmt där. Förra året fungerade det dock utan "klagomål". Plantorna levererade och levererade........

Tomat 'Tumbling Tom Red', ampeltomat
Solmogna tomater.
Bara att gå ut och plocka.
Kan det vara bättre?
Tomaten i närbild är ampeltomaten
'Tumbling Tom Red'

Tomaterna i krukorna, som fick en vindskyddad placering i söderläge på ett av våra trädäck, "gnisslade" däremot. Normalt är det den bästa platsen hos oss, men i fjol var den i hetaste laget. En vederkvickande kalldusch då och då höll emellertid plantorna på hyfsat gott humör. De såg ledsna ut ibland, men mängden tomater kunde vi inte klaga på.

Tomat 'Vilma', körsbärstomat,Tomat 'Minibell', körsbärstomat, cherrytomat
Tomaterna står i oglaserade lerkrukor.
Vi gillar enkelt obehandlat lergods.
För att de inte ska torka på
nolltid har jag plastsäckar inuti.
För dräneringens skull gör jag
några småhål i botten på säckarna
innan jag fyller på med jord.
Längst fram ses körsbärstomaterna
'Vilma' och 'Minibell'.

Tomater, 
tomater, 
Tomat 'Artisan Golden Bumble Bee', körsbärstomat, avlång gul tomat från Hornudden
och mera tomater.
Vi hade egna tomater hela säsongen.
Till vänster ligger den nästan
osannolikt goda randiga körsbärstomaten
'Artisan Golden Bumble Bee'.
I mitten ses de utsökta sorterna 'Minibell',
'Vilma' och 'Tumbling Tom Red'.
Tomaten längst till höger är trots tuff
konkurrens vår absoluta favorit.
Jag köpte den som okänd avlång
gul tomat från Hornudden.
Den är hård i konsistensen med
ganska mycket fruktkött,
men är trots det spänstig och saftig,
med en frisk svårslagen smak.
26 september. Sista skörden.
De som inte hann mogna
fram la jag in som gröna.
Syrligt och gott! 

En annan syrlig godsak vi hade i kruka på trädäcket bredvid tomaterna var gyllenbäret (Physalis grisea). Det smakar som och är släkt med kapkrusbären (Physalis peruviana), vilka brukar säljas som physalis i affärerna. Det var första året vi odlade egen physalis, men absolut inte sista.  En enda liten planta gav massor. Att kunna plocka till efterrätt då och då och att hela sommaren kunna ta vägen förbi bara för att mumsa i sig några bär, var en härlig känsla.

Physalis, Släkting till kapkrusbäret
Gyllenbär.
Till vänster den lilla plantan med gyllenbär,
och till höger en tomatillo under mognad.
Tomatillon (Physalis philadelphica) var likt physalisen ny för oss. Innan jag började skriva det här inlägget läste jag på lite, och såg då att man måste ha två plantor av samma art för att få frukt. De måste korspollineras.  Hrmmm!!! Vi hade bara en planta men fick många "tomatillosar" ändå. Det borde inte ha gått, men gjorde det ändå. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med frukterna och provsmakade en färsk. Syrligt, men inte gott! Hela ansiktet skrynklade ihop sig och rynkorna har inte försvunnit än. Hrmmm!!! Jag gissade mig till att man troligen skulle bereda den innan man åt, och skördade och ställde undan för att ta hand om senare. De blev dock bortglömda och hamnade till sist i komposten. Hrmm!!! Nu vet jag i alla fall att de passar i salsa, sylt och sallader, och i olika bakverk, så det blir till att försöka igen. 

Det blev många hrmmm och inte alls som jag tänkt mig med tomatillon. Men trots det blev jag förtjust i växten. Blommorna var så vackra.

Tomatillo i blom
Tomatillo i blom.

Tomatillon härstammar från Centralamerika där den växer som både vild och odlad. Den är flerårig men odlas hos oss som ettåring. Den har inte fått sitt namn av tomaterna. Det är tvärtom den som gett tomaterna deras.

Vår altan ligger i väster och har nästan bara kvällssol. Den här sommaren räddade den de flesta av våra frösådder eftersom det höll sig förhållandevis svalt där. Det stod växter överallt. På borden, på hyllorna och på golvet. Men det är väl som det ska, för vad ska man annars ha en altan till? :)

Det höga fönstret vetter mot söder.
Framför det fick paprika- och
chiliplantorna trängas.

Tomater, gyllenbär och paprika kan man äta hur mycket som helst. I år har jag förutom våra vanliga tomatsorter sått en ny. Den heter 'Opalka' och har fast textur med få kärnor. Den beskrivs som  idealisk till såser och annan matlagning, och att den dessutom är stor och lär likna hornen på en tjur gjorde den förstås oemotståndlig. Det blir något annat än våra vanliga små söta körsbärstomater det. Beträffande tomatillo och chili finns det gränser för hur mycket man kan stoppa i sig. Det hindrar dock inte oss från att odla mer. Man kan ju alltid ge bort. Det finns så många chilisorter som lockar och i år provar vi två nya; Capsicum annuum 'Black Pearl' och Capsicum annuum 'Blue Christmas'. Namnen räckte för att vi skulle vara fast.

Nu åter till fjolårets paprikor och chili.

Egenodlad spetspaprika
Vi fick många paprikor i år,
men hade lätt ätit upp ännu fler.
De grönsaker som verkligen är otroligt
mycket godare som egenodlade än som köpta
är gurkor och paprikor, tycker jag.
Att de köpta paprikorna dessutom tillhör
våra mest besprutade grödor,
både beträffande mängden gift
och mängden olika gifter,
gör förstås de egenodlade än mer värdefulla.
Paprikorna på bilden ser ut som chilifrukter,
men det är spetspaprikor av okänd sort.
Till höger, i bakgrunden, ses cayennepeppar.
Storleksförhållandet skvallrar om
hur gigantiska paprikorna var.

Chiliplantorna blommade hela sommaren
och det kom nya frukter hela tiden.
Den här bilden är från sjätte september. 
Capsicum annuum 'Jamaican Bell'
Närbild på chilin 'Jamaican Bell'
(Capsicum annuum 'Jamaican Bell')
Också sjätte september.
Längst till vänster cayennepeppar
(Capsicum annuum 'De Cayenne')
I mitten medelstark chili av okänd sort
 och längst till höger turkisk peppar
(Capsicum annuum 'Biberiye Tursu').
Bilden är tagen samma dag som vi skördade de
sista tomaterna, den 26 september.
Capsicum annuum 'Jamaican Bell'
Vi tog nästan in all chili, men lät
'Jamaican Bell' hänga kvar ett tag till. 
Visst är klockorna vackra?
Capsicum annuum 'Jamaican Bell'
Efter några dagar gav jag dock upp. De sista fick eftermogna inomhus.
Så här såg det ut den sjunde oktober.

Idag är det den sjunde mars.
Snödropparna blommor och tulpanerna kikar fram.
Det är exakt sju månader till den sjunde oktober,
då den sista chilin mognade fram förra året.
Sju härliga och löftesrika månader.
En skön tanke, tycker jag.

Kram Anna-Karin 


Jag kunde inte låta bli. :)
Den här bilden är också från
sjunde oktober och vår diadembuske
(Tibouchina urvilleana) blommar.
Den har precis flyttats in för vinterförvaring.
Om ett tag är det ånyo dags för både
den och oss trädgårderare 
att flytta ut igen. :)

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt att få ett nytt inlägg och ett ”ätbart” sådant precis nu när jag börjat så paprika, chili och än så länge en tomatsort.
    Vilken skörd ni fick förra året, måste varit en fröjd och verkligen lön för mödan. Det är trevligt att ha många olika tomatsorter då smaken är så olika och färgerna skiftar. Både vackert och smakrikt.
    Håller med om att paprikorna är riktigt goda. Tyvärr var inte min skörd lika stor som din, sådde paprikorna lite sent förra året.
    Blomman är så vacker, vilken skönhet.
    Vi får hoppas på en bra odlingssommar med mer regn än förra året.
    Ha det riktigt gott! Kram/Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina!
      I år är det jag som är sen med paprikorna, men jag hoppas på en lång varm sommar med omväxlande sol och lagom mycket regn. Det har regnat mycket i vår och just nu har regnet övergått i snö. Lite snopet men all nederbörd är ju bra.
      Önskar dig en riktigt fin fortsatt helg!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. här fanns det mycket intressant att läsa så hit måste jag komma tillbaka snart. Ha en fin helg kram från Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade min blogg.
      En fin helg du också.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Det är en lycka med allt ätbart. Bra tips där med plastpåse inuti lerkrukorna. Måste jag komma ihåg.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i synnerhet förra sommaren var plasten i krukorna ovärderlig. Med den räckte det att vattna en gång per dag till och med förra sommaren. Längtar efter vårt egenodlade nu. Gissar att du redan har mycket på gång.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Hej Anna-Karin!
    Det var en riklig skörd av allt gott. Ser att du odlar körsbärstomater, samma här. Lyckas inte så bra med bifftomater, men skall göra ett försök igen. Jag har inte sått mina tomater än, de kommer upp så fort, och de hinner bli både långa och rangliga innan de får komma ut.Visst är det härligt att plocka egenodlat.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Jag har bara odlat körsbärstomater så bifftomaten blir en helt ny erfarenhet för mig. Har som du skriver förstått att det är besvärligare men tänkte det kunde vara kul att prova. Jag sådde alla mina tomater nu så det lär bli fullt på fönsterbrädorna i söderfönstren. Kanske skulle ha väntat lite men jag var sugen och kunde inte hålla mig. 😊

      Du får ha en fin söndagskväll och ny vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  5. Hejsan Anna-Karin!

    Härlig läsning! Jag kan tala om att jag fortfarande inte sått mina tomater. Jag har ju mina ute och sår inte förrän i månadsskiftet mars/april. Så det kanske blir i slutet av den här veckan. Dina bilder är ljuvliga, vem som helst måste bli sugen på att odla tomater när man ser dom.

    När det gäller chili så kommer du att gilla 'Blue Christmas'. Den har jag haft i flera år (inte just nu dock) bara för att dom är så dekorativa. Bladen och stammarna blir vackert mörka och frukterna får många olika färger, främst i blålila nyanser. Tror att dom till slut ska mogna till rött men helt säker är jag inte. Har haft så många olika så minnet sviktar lite. Nu har jag en liknande som heter Ecuador Purple. Också mycket dekorativ.

    Jamaican Bell har jag ju alltid. Nackdelen är att den är lite sen. Och frukterna är inte lika goda omogna utan behöver mogna till rött för att få fram de riktigt fruktiga smakerna. Men förra året blev det stor skörd och jag har fortfarande massor av ostfyllda ligger i frysen som jag plockar av då och då.

    Ja det här blev en sen kommentar. Jag har ju hållit på med att byta dator och det har tagit sin tid. Dessvärre har jag problem med att kommentera med mitt tillfälliga blogger-konto (som jag bara har för att kommentera hos dig) på den datorn så jag kan inte kommentera hos dig där. Har fått låna en annan dator och hoppas det fungerar där. Hos de andra som har blogger fungerar det då dom tillåter kommentarer där jag kan ange namn/webbadress. Vet inte varför du tagit bort den möjligheten men kanske har du råkat ut för en massa spam. Men, men, jag håller tummarna för att det fungerar nu :)

    Önskar dig en fin kommande vecka. Idag blåser det friska nordvindar här och för en stund sedan snöade det ymnigt. Men det ska väl vara så ett tag innan "den riktiga" våren kommer :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Vad roligt att du varit inne hos mig. Jag har inte varit på bloggen på ett tag, men gick in nu får att börja fundera på ett nytt inlägg, och såg då din kommentar och blev jätteglad.

      Jag har också efter att ha läst om dina bekymmer med att kommentera hos mig ändrat inställningarna så att det nu bara ska vara att gå in och ange namn7webbadress och sen skriva. Jag blev alldeles rörd när jag läste att du haft ett konto bara för att kunna kommentera hos mig och att du nu fått låna en annan dator för att komma in. Så mycket besvär du haft för min skull. Jag hade ingen aning om att det var så besvärligt att skriva hos mig och hoppas nu verkligen att problemet är löst.

      Att 'Blue Christmas' blir så vacker låter lovande. Jag tyckte att namnet lovade något fint och det känns roligt att det var en rättvisande magkänsla. Den och 'Jamaican Bell' som jag blev väldigt förtjust i när jag provade den förra året efter att ha inspirerats av dig, står nu på fönsterbrädorna och växer till sig i solskenet. Och en del annat också. :)

      Kanske har du hunnit så dina tomater nu och kanske har de redan hunnit gro fint. Hoppas det. Det är så härligt att titta på alla småplantor och tänka på när de blir stora och fulla av godsaker att äta. Det är en tid av förväntan nu och det är en skön tid, tycker jag.

      Jag hoppas att din nya dator är bra och att du är nöjd med den, och att allt är bra med dig och de dina nu när våren verkar vara på ingång på riktigt.

      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Hej Anna-Karin!

      Javisst är det väl typiskt, här byter jag till en sprillans ny dator och får då problem med att logga in på mitt tillfälliga blogger-konto och inte förstår jag varför, tror det har med min webbläsare att göra. Denna teknik, man förstår sig inte på den. Men nu kan jag kommentera med namn/webbadress hos dig så nu är det inga problem. Tack för att du ändrade, hoppas det inte kommer att innebära några problem för dig.

      Jag sådde mina tomater väldigt sent, den 1 april, och först idag har dom börjat gro. Men jag är inte orolig, dom kommer att växa sig stora och fina innan jag sätter ut dom i början av juni.

      Mina chiliplantor tar sig däremot fantastiskt bra i år. Tror aldrig jag haft så fina, kraftiga exemplar. Hoppas dom fortsätter i samma anda.

      Nu är det snart dags att ta en promenad med Lucy i solskenet. Jag får passa på att njuta för dom hotar med kallt väder och eventuell snö i nästa vecka. Men, det är ju lite typiskt april :)

      Önskar dig en skön helg!
      Kram Anita

      Radera
    3. Hej igen Anita!
      Jag tror inte det kommer bli några problem med att jag ändrade inställningen. Det var helt enkelt bara så att jag inte förstod hur krångligt det blev. jag tror inte vi trädgårderare riskerar så mycket Spam och annat elände. Vi är väl tack och lov inte rätt målgrupp.

      Roligt med dina chili som velat sig extra bra i år. Det är så fascinerande att se hur de utvecklas under en enda säsong. Vilken kraft!

      Snö. Burr. Men aprilasnö är som fåragö enligt västgötarna så för naturen och trädgården är det nog bara bra. När den smält ner sätter växterna riktig fart.

      Kram

      Radera