torsdag 15 mars 2018

Trädgårdskonst. Del två. Nyttokonst och asiatisk inspiration.

Vintern behåller sitt grepp och den efterlängtade våren låter vänta på sig. Snöfall och minusgrader fick mig att fly in i trädgårdskonstens värld. Trädgårdskonst del ett finns att läsa här. Nu kommer del två, som är en fristående del.

Det blir nyttokonst och lite Asieninspirerat.

Enligt Wikipedia är nyttokonst synonymt med brukskonst och tillämpad konst, och innebär tillämpad formgivning och estetik till funktionella och vardagliga ting, såsom koppar, tidningar och parkbänkar.
Den skiljer sig således från de sköna konsterna som istället beskrivs som en intellektuell stimulering för beskådaren eller den akademiska mottagligheten. Det ni!

Som jag ser det så är det ena bestick och det andra Picasso. Och när man jämför de båda så tycker jag nog att det jag tänker visa hör mer hemma bland gafflarna, och har därför valt att kalla det nyttokonst.  Det blir dock inga spadar, hinkar eller skottkärror. Kanske är jag helt ute och cyklar.

Det blir .....


BROAR
Kan man säga att broar är vardagliga ting? Ovanliga vardagliga ting kanske? :) Nåja, funktionella är de i alla fall. Och beträffande bron nedan så får man nog säga att formgivningen är väl genomtänkt, och att estetiken slår en träplanka med flera hästlängder. Den är mycket vackert murad. De gula lavarna som växer på räckena gör att den smälter in i naturen och nästan ser lite levande ut. I plast hade den inte varit lika kul.

Broar i trädgården
Bron är från en privat trädgård och den
skulle kunna komma från vilken del
av världen som helst.
På höger sida växer en japansk lönn,
men gräsmattan och björken pekar
inte mot Japan. Man hade troligen valt
grus istället för gräs, och kanske haft
en tall där björken står.
Broar är annars vanliga i japanska trädgårdar,
där de symboliserar kommunikationen
mellan olika världar.

Broar i trädgården
Samma bro som ovan. Trädgården ligger i Danmark.
Broar i trädgården
En drömbro i vitmålat trä.
Betydligt lättare att bygga än en murad.
Broar i trädgården
En annan drömbro i trä där man
valt att måla räckena röda.
Den brunröda färgen är ständigt närvarande
i traditionella kinesiska trädgårdar.
Men att det här inte är Kina syns tydligt.
Det hade varit mera stenformationer då,
och betydligt färre växter.
Troligtvis inga perenner (örtartade växter),
utan enbart vedartade.
Bron hade nog också byggts i vinkel,
för att hindra de onda andarna från
att komma över.
De kan inte färdas i sicksack.
Det är en svensk trädgård.


BYGGNADER I ANSLUTNING TILL BOSTADSHUS
Ett tak är bra att ha. Ett där taklöken (Sempervivum) frodas och blommar blir ett konstverk.
Fönstren är också intressanta. Infattningarna delar rutorna i små sektioner, och tittar man ut blir omvärlden uppdelad i smådelar. Spröjsade fönster är vanliga i traditionella kinesiska trädgårdar. Man föredrar dock infattningar som föreställer krossad is, stiliserade blommor, kanske rent av en lotusblomma eller en buskpion (som enligt dem själva är deras nationalblomma), eller kanske fladdermöss eller något annat djur med viktigt symbolvärde.

Vi vill ha stora panoramafönster som ger en känsla av att man kliver rakt ut i trädgården eller naturen. I Kina föredrar man att dela upp utblicken.


Trädgådskonst, blommande tak
Den fint placerade flaggan avslöjar landet.
En del annat också kanske. :)
Trädgårdskonst, nyttokonst
Underbara bikupor i gammaldags stil
målade i samma färg som ladan.
Moderna bikupor byggs sällan i trä,
utan i lättare material för att det ska vara
smidigare att hantera och flytta dem.
De gör samma nytta men är inte
lika vackra som de här.

Ladugård, lada, rödbladig perukbuske, Cotinus coggygria
En lada kan man ha till mycket. Med en
rödbladig perukbuske (Cotinus coggygria 'Royal Purple')
i förgrunden blir den till konst.
Zon 3.
Klätterhortensia, Hydrangea anomala
Ett gammalt hönshus som numera tjänstgör som
förvaringsutrymme och hobby snickarverkstad.
Klätterhortensian (Hydrangea anomala) har sugit
sig fast i underlaget och blir allt större
för vart år som går.
Liksom alla hortensior växer den vilt i Asien.
Klätterhortensia, Hydrangea anomala
Det gamla hönshuset är stort.
På en bänk utanför ett av fönstren driver
ägaren och hans hustru upp ringblommor.
Han närmar sig nittio, men glöden
är det inget fel på.
I all sin enkelhet, som ett konstverk.
Tycker jag.
Teglet är gammalt, och vackert.
Tänk er grunden till ett växthus murad
i sånt här tegel. Eller en vägg i ett orangeri.
Eller ett helt hus. Eller en mur.


MURAR
Vackra murar i trädgården är alltid en tillgång. De kan användas för att skapa rum, eller rentav utgöra tomtgräns. Om man vill terrassera en slänt är de givna. Ett extra plus är att många växter trivs och gör sig fint i solen framför deras värmande väggar.

Tantolundens koloniområde
Här har murarna använts för att skapa
terrasser i ett helt område.
Tantolundens koloniträdgårdar i Stockholm.
Bronsrodgersia, Rodgersia podophylla
En gammal mur som fått patina.
Man skulle förstås kunna få för sig
att skura den ren, eller som här,
plantera en växt  framför som fångar upp
de vackra färgskiftningarna perfekt.
Växten, bronsrodgersian (Rodgersia podophylla)
har sitt ursprung i Japan och Korea.
Päronträd, Pyrus communis, Jätteverbena, Verbena bonariensis
Samma mur som ovan men lite längre ner.
Päron, som oftast kräver mer värme än äpple
trivs ypperligt spaljerade mot en solvägg.
Den ettåriga jätteverbenan (Verbena bonariensis)
som älskas av fjärilar är fin till.
Känslan i den här bilden är nästan
densamma som i nästa.
Från Danmark (som lika gärna hade
kunnat vara Sverige vad växterna beträffar)
direkt till Asien.
Till Asien men inte till Österlandet.
Bilden är från Turkiet,
nära gränsen till Syrien.
Den här bilden tar oss däremot lite längre österut.
Kinesiska muren.
Med den har vi lämnat besticken och
nyttokonsten, och även passerat Picasso,
skulle jag tro. :)

KINA OCH TRADITIONELLA KINESISKA TRÄDGÅRDAR
Om ni har möjlighet vill jag varmt rekommendera de föreläsningar om kinesiska trädgårdar som Kjell Furberg håller. Han är expert på området, och mycket kunnig och inspirerande. Han arrangerar också resor till Kina och de fascinerande trädgårdarna.

Helt kort kan man säga att viktiga element i de kinesiska trädgårdarna är:
  • Vatten, gärna stora dammar eller mindre sjöar, nästan aldrig fontäner eller vattenfall.
  • Vackra sten- och bergsformationer.
  • Konstfulla stenläggningar, föreställande stiliserade blommor, djur, naturfenomen och annat med mytologiskt värde.
  • Många byggnader, gärna med de för Kina så karakteristiskt svängda taken.
  • Paviljonger.
  • Fönster med spröjs, gärna i vackra mönster med olika symbolvärden.
  • Portaler, månportaler, att kliva in i till nya rum.
  • Murar.
  • Gångar.
  • Labyrinter.
  • Detaljer målade i den brunröda färg som är så typisk för Kejsarpalatset.
  • Balans mellan Yin och yang. Allt är besjälat.
  • Växter, nästan alltid vedartade, mycket sällan örtartade.
Växterna är inte de minst viktiga, men heller inte viktigast. De hämtas oftast från naturen. Man vill, till skillnad mot oss som vill att trädgården ska skilja sig från naturen, istället föra in det vilda i trädgården. Några karaktärsväxter är kinesiskt ambraträd (Liquidambar formosana), kejsarträd (Paulownia tomentosa), tulpanträd (Liriodendron tulipifera), bambu (Familj Bambusoideae), tall (Pinus )(speciellt den kinesiska platantallen (Pinus bungeana), magnolia (Magnolia), buskpion (Paeonia suffruticosa), lotus (Nelumbo), mönjelilja (Clivia miniata) i viss mån gräs (olika prydnadsgräs, aldrig gräsmatta), japansk aprikos (Prunus mume) och prydnadslönn (Acer).

Vi säger japanska aprikoser, japanska lönnar etc. men det tror jag inte kineserna gör. Den japanska lönnen (Acer palmatum) tillhör faktiskt kinesträdordningen och det tycker jag är lite kul. Många "japanska" växter finns i lika stor utsträckning i Kina som i Japan.

Kinesiska trädgårdar
En bild från Kejsarpalatset.
Stenformationerna syns i bakgrunden.
De flesta växterna är vedartade.
Taken är uppsvängda.
Om de onda andarna skulle landa
på husen så skickas de via dem
tillbaka ut i rymden igen.
Den röda färgen går inte att ta miste på.
Fönstren är rikt ornamenterade.
Mannen med videokameran verkar
också bekant på något sätt? :)

Tyvärr har jag inga bilder på vackra
plattläggningar i trädgårdar.
Men att stenarna inte bara läggs hur
som helst ser man i städerna också.
Här ett par bilder från trottoarerna i Beijing. 
staketknoppar,
Kina? Nej, en privat trädgård
i Svealand, Sverige.
Räcket med de röda knopparna
och den stora dammen för dock
tankarna till det stora landet i öst.
En utsökt detalj, som skapar
lagom mycket stämning.
Färgen påminner även om Falu rödfärg,
och våra svenska ladugårdar, men det
är inte den associationen man får,
tänker jag. :)
I dammen blommar "de svenska lotusblommorna".
Näckrosorna (Nymphaea).
Mellan de båda blommorna finns dock inget släktskap.
Jag har nu varit ute på djupt vatten ett tag, och ska bege mig ännu längre österut, mot ett ännu djupare. Till Japan och de japanska trädgårdarna.


JAPAN OCH JAPANSKA TRÄDGÅRDAR
De japanska trädgårdarna har länge fascinerat. Det har skrivits böcker och artiklar om dem. Många har själva anlagt liknande trädgårdar, både här i Sverige, och annorstädes i världen. Själv har jag tyvärr aldrig varit i Japan, och det mest japanska i min egen trädgård är en japansk lönn som nu i vårkylan kämpar för sin överlevnad.

japansk trädgårdsinspiration, Krattat grus, Grusträdgård
Den här bilden är från en svensk trädgård
där ägarna gjort en hörna med japansk touche. 
Det mest kännetecknande för en japansk trädgård är lugnet och fridfullheten. Den ska hjälpa oss fram till ett tillstånd där tankarna inte stör. Japanerna själva säger att en trädgård är färdig när det inte längre finns något som kan tas bort. Symbolspråket, liksom det konstnärliga uttrycket är viktiga. Man vill fånga naturens innersta väsen, och en tall får symbolisera alla tallar, en blomma alla blommor .....

Trädgården ska vara vacker hela året.

De vanligaste elementen i en japansk trädgård är:
Vatten, gärna i form av en liten eller stor damm. Den ska ha oregelbunden form och smälta väl in i omgivningen. Gärna kantad av sten och med trampstenar utlagda så att man kan passera över den.
Vattnet symboliserar livet.

Stenar som symboliserar lugnet. Det kan vara en vacker sten, eller flera, som placerats ut med omsorg. Gärna i ett udda antal. Det kan vara en gång i sten, där stenarna inte bör ligga i en rät linje utan i en tilltalande böljande form. Stenar i form av grus. Grusgångar. Grusträdgårdar. Krattat grus som symboliserar vattnet och dess vågrörelser.

Växter som en symbol för naturen. Färgskalan ska vara lugn. Blommande växter förekommer inte alls eller mycket sparsmakat. Inga lökväxter. Jag återkommer till växterna senare i inlägget.

En mur, en hög häck eller ett högt staket i något naturmaterial som t.ex. bambu som skyddar trädgården från insyn. Från utsidan ska man inte kunna se någonting. Där ska man bara kunna fantisera om hur vackert det är.

En enkel bro som symboliserar kommunikationen mellan olika världar. Den kan gå över vatten eller krattat grus.

Ett japanskt tehus, gärna med ett tak i naturmaterial. Helst inte blommande taklök då, som det jag visade på den svenska stugan tidigare, utan hellre exempelvis halm. :)

Vanliga växter i en japansk trädgård:
  • Tall (Pinus). Är vintergrön och symboliserar styrka och seghet.
  • Bambu (Familj Bambusoideae). Klarar hårda vindar utan att brytas, och symboliserar också den styrka och seghet.
  • Japansk aprikos (Prunus mume). Blommar redan i februari, och symboliserar även den, i och med detta, styrka och seghet.
  • Japanskt prydnadskörsbär (Prunus serrulata) och andra körsbär (Prunus). Symboliserar livets lycka och flyktighet. Symboliserar också vårens ankomst.
  • Japansk lönn (Acer palmatum). Vackra höstfärger. Symboliserar hösten.
  • Kinesiskt tempelträd (Ginkgo biloba).
  • Kamelia (Camelia japonica).
  • Magnolia (Magnolia).
  • Kryptomeria (Cryptomeria).
  • Vintergröna växter som kan beskäras som bonsaier, eller "jättebonsaier". Lämpliga sådana växter är för oss exempelvis en (Juniperus communis), idegran (Taxus baccata), buxbom (Buxus sempervirens), järnek (Ilex aquifolium) och liguster (Ligustrum vulgare).
  • Prydnadsgräs t.ex. Miscanthus sinensis. 
  • Starr (Carex).
  • Funkia (Hosta).
  • Mossa eller annan grön marktäckare. Dock inte gräsmatta.

Blommor och pynt
Blommande örtartade växter (perenner) tillsammans med eventuellt pynt räknas som det minst viktiga, men förekommer förstås det också, och är fint till. Lågmäld iris (Iris) och astilbe (Astilbe) kan passa fint, liksom en japansk lykta eller en Buddhastaty.

Japanska trädgårdar, Krattat grus, Grusträdgård
Krattat grus. Japanska lönnar.
Varsamt placerade stenar.
Bambu. Prydnadsgräs.
Och sist men inte minst,
en bonsai.
Japansk trädgårdsinspiration, Krattat grus, Grusträdgård
En plats för vila i skydd bakom
den vackra japanska lönnen.
En Buddhastaty och ett par vackra
stenar på bänken bredvid. 
Vacker gång, grusgång, gång med vackra stenar, gång med stenar
En vacker grusgång med vackra trampstenar
utplacerade i ett fint mönster.
Grusträdgård, Funkia, Hosta
Vackert grus, funkia (Hosta) och
formklippt buxbom (Buxus sempervirens).
Stengång, mossa, mossbeväxt stengång, japansk trädgårdsinspiration
Vackra grusgångar som ringlar sig fram,
och en utsökt naturlig stengång
där mossan får växa.
Nu tänkte jag snart sluta. Trots att jag strukit massor blev det långt. :)

Avslutningsvis kan man väl dock konstatera att såväl de kinesiska som de japanska trädgårdarna är betydligt mer sparsmakade än våra. Det beror kanske på att deras natur är mycket mer prunkande än vår. Deras träd blommar. Buskarna blommar. Undervegetationen blommar. Och i trädgården vill de förmodligen, som kontrast, ha lugn och ro. Vi däremot, som har en relativt artfattig natur med få och ganska oansenliga blommor, vill att det ska blomma högt och lågt i våra trädgårdar. Kanske! :)

Allra sist några bilder för njutnings skull, på magnifika japanska lönnar (prydnadslönnar). Inte i japansk trädgårdsmiljö, utan i svensk.

Gulbladig japansk lönn

Acer

Acer

Acer


Acer


Vackert, inte sant?


Nästa gång jag skriver hoppas jag att det blir om de första vårtecknen,
och att den delen om trädgårdskonst som jag sparat, 
inte kommer till användning förrän nästa vinter.
Jag längtar ut. 
Vill börja gräva och plantera. :)

Kram Anna-Karin

23 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin

    Så fint du skriver om nyttokonst och den asiatiska stilen.
    Gennomarbetad och med fina bilder til - detta vil jag återkomma til:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Tack! Vad glad jag blir att du gillade mitt inlägg.
      Önskar också dig en trevlig helg!
      Anna-Karin

      Radera
  2. Återigen ett inlägg som ger massor med inspiration och trots den fina vinterbilden, härlig sommarkänsla. Broarna är läckra, de talar ju också om att det finns vatten i närheten vilket alltid är fint och rogivande.
    Från både det kinesiska och det japanska kan man hämta detaljer och delar att plocka in i trädgården. I alla fall drömma om att göra det.
    Tycker mig känna igen ett par personer på bilderna, så roligt och så fina ni är.
    Här har vi visserligen sett lite sol idag men en iskall vind och senare snöfall förtog ev vårkänsla men snart ....
    Ha ett fint veckoslut. Kram/ Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns verkligen massor med inspiration att hämta från både de kinesiska och de japanska trädgårdarna. Eller drömma om, som du skriver. Någonstans har jag en känsla av att även om de är sparsmakade så är de svåra att få till, med genuin känsla. Spännande med dem som vågar prova fullt ut. För mig gäller det nog att försöka hitta väl valda detaljer och delar som passar in i den egna trädgården. Spännande och kul det också.

      Broar är alltid fint, liksom vatten. Det håller jag med om. Och vinterbilden bland sommarbilderna är också fin. Väldigt fin, tycker jag.

      Idag skiner solen här, och det är härligt trots att det är ruskigt kallt.

      Hoppas du får solsken du också. Och snart lite vårvärme.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Hej Anna-Karin!
    Det var ett långt inlägg med massor av intressant läsning. Den fina gången med trampstenarna, de härliga lönnarna och det fina teglet, skulle jag gärna ha i min trädgård. Solen skiner och det är vår i luften, snart får vi komma ut och gräva.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Har precis varit ute och gått en promenad och visst är det vår i luften, det kändes. Så skönt och efterlängtat. De japanska lönnarna är verkligen underbara. Skulle också gärna vilja ha dem. Jag har en, men osäkert hur den kommer att se ut efter den här kalla våren. Stackarn! Teglet är underbart, och huset som det sitter på också. Det är min mans mammas och pappas. Gången blev jag sugen på, jag också. Den första murade bron också, och den stora dammen, men det får nog bli i drömmarnas värld.

      Önskar också dig en trevlig helg!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Hej Anna-Karin!
    När jag såg ditt inlägg så insåg jag att det skulle avnjutas tillsammans med förmiddagskaffet. Sagt och gjort, kaffet bryggdes och nu sitter jag här. Jag har vandrat över broar, känt värmen från tegelmurar. Kastats in i vintern ett ögonblick för att sedan hamna i sommaren igen. Ja, jag har till och med fått göra ett besök i Kina.

    Den översta bron är väldigt vacker. Vilken tur att dom inte fått för sig att städa bort de gula lavarna. Broar över små vattendrag är något alldeles speciellt. Jag glömmer väl aldrig när jag för många år sedan fick vandra över blåregnsbron i Monets trädgård. En upplevelse som fick mig att för alltid älska små broar i trädgårdar.

    Så blev det vinter med bikupor målade i vacker röd färg som matchade ladan. Så snyggt! Dom lyser upp i snön men jag anar att dom är lika vackra mot sommarens grönska. Det gamla hönshuset är ju bara så vackert. Jag är väldigt förtjust i tegel. Och när det gäller murar, jag har sett så många muromgärdade köksträdgårdar på mina trädgårdsresor och häpnat när jag stigit innanför dom. Som att komma in i en annan klimatzon.

    Kina är ett land som står på min önskelista att besöka, på tal om murar :) När jag bläddrade nedåt så var jag övertygad om att den nedersta bilden (efter Kina-bilderna) också var från Kina. Och så var den från Svealand i Sverige. När jag ser den vackra näckrosen är jag alltid lite stolt över att det är Södermanlands landskapsblomma.

    Och så blev det Japan. Lugn och harmoni tänker jag alltid. Det finns en villa som vi brukar passera då och då på våra promenader med vår hund. Vi kallar huset "Japanen". Hela deras entrésida är inspirerad av Japan. Den är så fantastiskt vacker med grus, vatten, stenar och typiska japanska växter som sticker upp ur gruset. När jag går förbi den uppfylls jag av ett lugn på något sätt. bland har tanken föresvävat mig att göra något liknande med vår entré men det lär nog inte bli så. Men en japansk lönn (som jag nu fått lära mig tillhör kinesträdordningen) står där i varje fall.

    Nu har jag hunnit med både påtår och tretår. Ute skiner solen men det är kallt. För andra morgonen har vi vaknat till minus 12. På dagarna skiner solen och det blåser en kylig vind. Jag är glad att mina rhododendron är täckta med säckväv. Jag hoppas det hjälper. Sådana här vårar ger en oroskänsla i magen.

    Tack för ett intressant och inspirerande inlägg! Önskar dig en skön helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, Anita tack för din underbara kommentar. När jag tänker på att du ville dricka kaffe till mitt inlägg så blir jag rörd. Jag förstår om du hann med både påtår och tretår..... Det blev betydligt längre än vad jag trodde när jag startade. Som så ofta för mig. :)

      Jag är också förtjust i broar, och att färdas över en bro är alltid lite speciellt. Som om man kommer till något nytt.

      Monets trädgård har jag bara sett på bild. Det måste ha varit underbart att få vara i den på riktigt och uppleva allt i verkligheten. Att få gå över blåregnsbron tror jag skulle bli ett minne för livet för mig också. Det finns många underbara trädgårdar som jag skulle vilja besöka i Sverige, i Europa och i världen. Det kanske blir några, men att drömma är inte så dumt det heller.

      Kina är fascinerande. Vår dotter är född där. Bilderna i inlägget är tagna innan vi fick Ella. När vi blivit föräldrar tog vi inte så mycket kort på omgivningarna längre. :) Vi fick dock åka runt och se många vackra platser. Sommarpalatset bland annat och det var otroligt vackert.

      När jag läser din kommentar inser jag att jag skrivit fel. Den stora dammen ligger inte i Svealand utan i Götaland. Mittemellan Göteborg och Värmland i Västergötland.

      Japanska trädgårdar är fina. Tycker om tanken med återhållsamheten, symboliken och strävan efter fridfullhet och lugn. Jag har alltför ofta en massa tankar som far runt, men när man kan släppa dem och låta sinnet vara helt i vila så är det otroligt njutbart. Huset "Japanen" som du beskriver låter fint. Vatten, grus och japanska växter är otroligt fint.

      Jag har också en japansk lönn men den far illa nu. Har den, liksom mina rhododendron, lagerhägg m.m. inklädda i säckväv. Får se hur det går. Har också en oroskänsla i magen, men tänker att det går allt bra. Det får vi tro att det gör. :)

      En skön helg till dig också Anita!
      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. P.S. Muromgärdade köksträdgårdar har jag inte sett så många, men det är något jag väldigt gärna skulle vilja se, och uppleva fler av. Att vara inne i en trädgård helt omgärdad av murar måste vara speciellt, och som du skriver, som att höja zonen flera steg.

      Glömde också att skriva att tegelhuset är mina svärföräldrars och bikuporna min systers. Och vackra. :)

      D.S.

      Radera
    3. Jag log när jag läste att du skrev att inlägget blev längre än du tänkte dig är du startade. Gissa om jag känner igen mig. Jag skriver både långa inlägg och kommentarer. Fingrarna bara far iväg över tangenterna och plötsligt så finns där massor av text :)

      Imorse vaknade vi till tvåsiffrigt minus igen. Solen värmer nu väldigt mycket på dagarna. Min japanska lönn är så etablerad så den klarar det mesta, till och med en hårdhänt beskärning i samband med fönsterbyte och målning av fasad. Jag håller tummarna för att det går bra för din lönn och att det går bra för alla våra vintergröna växter. Någon gång ska väl ändå vintern släppa sitt grepp om oss.

      Önskar dig en fin lördag!
      Kram Anita

      Radera
  5. Hei Anna-Karin!
    Takk for et flott innlegg. Det er mye i spirasjon i å studere hager i andre land. Alle disse broene er så fine. Japanske hager er også så vakre. Japanske lønner er blant mine favorittplanter.
    Ønsker deg en fin helg.
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja det är verkligen roligt att se trädgårdsinspiration från andra länder, och Japan är speciellt med lugnet, gruset, vattnet och de vackra växterna. Japanska lönnar är en av mina favoritplantor också. Önskar dock att de inte vore så känsliga. Har bara en och den har det inte lätt nu. :) Håller tummarna för den, och för alla andras också.
      Fin helg du också!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. Först och främst. Du är helt fantastisk på att krydda ett blogginlägg.
    Nyttokonst ger mig mer än en tavla av Picasso.
    Jag är svag för gamla broar, slingrande grusvägar och fina fönster och dörrar. De signalerar till mig att stanna upp. Lämna stressande tankar och gå ner i varv. Sätta mig ner på en bänk och försöka söka mig tillbaka i tiden när dessa saker var nya/byggdes. Sådana vibbar får jag inte av att glo på en Picassotavla. Annars gör jag väl en och annan tavla själv. Kanske inte prisvärda.
    Jag gissar att du är ute och gräver om 22 dagar. Då kommer våren till dig.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ute och gräver om 22 dagar låter fantastiskt. Varje år när hösten kommer tänker jag aldrig gräva mer, men när det börjar våras längtar jag ut igen.

      Gamla broar, slingrande gångar, äldre byggnader och gamla kulturlandskap får också mig att stanna upp. Det är en skön känsla som infinner sig. Lite som att tiden stannar och allt som normalt snurrar slutar snurra. Konstutställningar kan vara givande men det finns en och annan som man har gäspat sig igenom också. :)

      Målar du tavlor, eller menar du såna tavlor som när man inte har ställt dit muggen i kaffemaskinen? :)

      Gissar att våren kommit till Skåne nu och att vindarna börjar kännas ljumma. Här har vi strålande sol men minus sju grader. Burr! Kallt!

      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Skidskytte idag också, men det har du koll på gissar jag :)

      Radera
    3. Jag menar andra alternativet. Måste säga att jag är duktig på att variera tavlorna. Solveig anklagar mig för att de smittas också. :)
      Det stod om det i tidningen idag. Våren har nått vissa platser men dock inte Ystad ännu. 2013 hann det bli april innan snön var borta.
      Full koll. Känns vemodigt med tanke på att vissa gör sin sista tävling i karriären på söndag. Allt har sin tid.
      Trevlig helg

      Radera
  7. Underbar liknelse som jag inte kommer glömma! Jag kommer tänka gaffel eller picasso.. Därtill bredde leendet ut sig :) Jag är nog mest för gaffel utomhus kanske även inne.

    Fina betraktelser och från så många olika miljöer. Härligt att få följa med. Just att se likheter och olikheter är kul. Det känns som att en bro är en uppskattad utsmyckning över hela världen till exempel.

    Reflekterar och tänker nja om kinesisk trädgårdskonst - nej det har inte gått över som Kjell F menade att det kan göra. För mig är japansk mer tummen upp. Men jag tar bort en del saker - klippta azaleor till exempel. Överhuvudtaget blev jag tokig på deras kontrollbehov när jag var där och kanske var det den frustrationen som följde med mig ut i trädgårdar och parker. Att tukta 'lagom' är en skön konst. Men att det finns fantastiska trädgårdar är helt säkert :)

    Jag borde gå tillbaka till en del Tokyobilder och skriva om ett par parker jag besökte.

    Ha en härlig söndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog också en gaffel. :)

      Intressant det du skriver om japanska trädgårdar och kontrollbehovet. Jag har som jag skrev aldrig varit i Japan, men min första tanke är att var tar känslan av lugn och harmoni vägen om man måste kontrollera allt. Ibland tänker jag att jag borde kontrollera mindre, och då är det nog så att många tycker att jag är ganska slapp och ostrukturerad. :) Det är klart, man kan ju alltid ha en trädgårdsmästare som sköter allt, och själv ägna sig åt meditativa promenader och tedrickande med vänner. :) Men, hur som helst, en skön känsla finns det i de japanska (ock kinesiska tycker jag) trädgårdarna. Deras sätt att se symbolismer och naturen som besjälad är intressant.

      Det vore jättekul och intressant om du skrev om, och visade bilder från Tokyo och Japan. Jag tror inte det är så många som varit där och upplevt det på riktigt.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Ovanligt och kul ämne som du jobbat igenom grundligt, många njutbara bilder och mycket info. Tror absolut på din kontrastteori vad det gäller natur-trädgård. Lugnet tilltalar mig mycket, att vila ögonen på en stund men skulle inte vilja ha en egen japansk trädgård. Kanske av samma anledning som jag inte klarar att meditera. Det kryper i kroppen efter en stund och kreativitet spritter och vill ut. Trädgården blir förstås därefter.
    Trevlig inlägg!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Förstår hur du menar när du inte vill ha en japansk trädgård. Det vill nog faktiskt inte jag heller, men däremot finns det många fina växter från den delen som jag gärna vill ha. Plockar dock helst in dem i vår svenska natur, och våra svenska trädgårdar.

      Meditera tycker jag om att göra. Tycker det är grymt skönt att släppa alla tankar och bara vara. Men ibland går det bara inte för då spritter lusten, som du skriver.

      Du har en underbar trädgård och jag tror inte det finns många, om ens några japanska som slår den. Inte många andra heller.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  9. Gillar dina inlägg, kul att få följa med på olika håll i världen och inspireras! :)
    Jag kan tycka om de japanska trädgårdarnas lugn, men jag vill inte själv ha någon. Det är ju så ibland, man uppskattar något där det passar in.
    Broarna var fina, inte minst den med lavar.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tänker nog som du där, tycker de japanska trädgårdarna är fina men när ingen dröm om att ha en själv. Kan däremot tänka mig att plocka in detaljer och valda delar och väva in i vår svenska trädgård. En gång t. ex. Eller den fina bron med lavar. En naturlig bäck med porlande vatten som sakta flyter fram under bron skulle vara fint. 😊

      Önskar fint veckoslut!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  10. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera