måndag 29 juni 2015

Trädgården sedd med en fjortonårings ögon

Det är sommar och dagarna är långa och man är, i alla fall jämfört med i november, ganska pigg. Man tror man ska hinna göra så mycket men hjälp vad tiden rullar på. En hel del blir förstås gjort; arbete, städning, gräsklippning (som tar tid även om jag minskar gräsmattan bit för bit), annat trädgårdsarbete, handling, matlagning, vattning höll jag på att skriva men den har skött sig alltför bra själv denna vår, tvätt, disk ....... Känner ni igen er? :-)

Mycket tid till umgänge har det också varit med återträff, födelsedagar, skolavslutning, midsommar, fika- och grillstunder och mycket annat trevligt så inte går det nån nöd på mig precis, men bloggen som jag trodde att jag skulle få massor av tid till när det blev vår och sommar den hann jag bättre med under hösten och vintern. Det kanske är som det ska vara, nu får man vara ute och uppleva allt i verkligheten och när mörkret kommer så finns mera tid att drömma, planera samt skriva och läsa blogginlägg.

För att få lite hjälp frågade jag min nyss fyllda fjortonåriga dotter Ella om hon hade lust att låna kameran och gå ut i och ta lite bilder. Hon kom snabbt upp ur soffan och begav sig ut i trädgården med uppdraget att fotografera precis vad hon själv ville och kände för. När hon kom in efter en timme frågade hon om jag ville ha hjälp med att göra i ordning bilderna också. Det ville jag förstås.

Här följer ett urval av bilder som Ella har tagit och redigerat:

Praktbetonikan (Stachys macrantha) blommar mot
stenarna i garageslänten
Gammaldags iris i mängder
(Jag vet tyvärr inte vilken sort det är)
Löjtnantshjärtan (Lamprocapnos spectabilis) på rad.
Ros (Hansa-Gruppen), silverarv (Cerastium), rödbladig fläder
(Sambucus nigra Black Lace), gul daglilja
(Hemerocallis lilioasphodelus) och jordgubbar
(Fragaria x ananassa Corona och Polka) blommar vid entrén. 
Ja, jag är väl lite rolig som har jordgubbar (Fragaria x ananassa
rabatten. Jag tycker de är vackra, men de måste förstås hållas 
efter för annars har man snart bara jordgubbar och inget annat. 
Revorna jag tar bort använder jag för att kontinuerligt förnya 
plantbeståndet i trädgårdslandet. Skatorna tar en del av dem som 
växer oskyddat här men de flesta får vi behålla själva.
Den gula dagliljan (Hemerocallis lilioasphodelus)är en av mina favoriter.
Den lyser som en sol och sprider ljuvlig väldoft.
Vit rosenbräcka (Saxifraga Arendsii-Gruppen) och rödbladig
perukbuske(Cotinus coggygria Royal Purple) är fina
tillsammans.
(Bladen i förgrunden är vitsippa (Anemona nemorosa)
som självsått sig och i bakgrunden skymtar en
japansk malört(Artemisia schmidtiana  `Nana´).
Gräslök (Allium schoenoprasum) som blommar är så vackert
så det har jag både i trädgårdsland och rabatter.
Praktnävan (Geranium himalayense `Gravetye´) är......
.... lite docksöt.
Praktnäva (Geranium himalayense `Gravetye´)
Visst är humlan härlig och tittar man noga så ser man vingarna som
rör sig då den flyger och letar nektar i rhododendron
(Rhododendron Catawbiense-Gruppen).
Hmmm! Det här var kanske inte så vackert! Nyplanterat, glest och
mycket ogräs. Växterna verkar dock trivas och växer riktigt bra.
Speciellt glad är jag för höstsilveraxet (Actaea simplex `Brunette´)
som skymtar bakom sockertoppsgranen.
Ella uppehöll sig inte så länge i köksträdgården men en bild
på piplöken (Allium fistulosum) som blommar hade hon tagit.
Piplöken är perenn och blasten är underbart mild och
god att klippa ner i t.ex sallader och kalla såser.
Fänrikshjärtat (Dicentra) blommar fortfarande och gör
sig fint i kanten ovanför funkiorna (Hosta).
Finlands vita ros (Rosa pimpinellifolia `Plena´) växer
tillsammans med funkia innan det höga
gräset och de stora träden tar vid.
Silverarven (Cerastium), som likt praktbetonikan på första bilen,
växer i garageslänten får avsluta. Den är lite som jordgubbarna, 

om man inte håller efter den tar den över hela rabatten.
Den är å andra sidan lätt att repa bort så jag ser inte
invasiviteten som något bekymmer.
Ja, så här ser vår trädgård ut i Ellas ögon, och ingen har väl missat att hennes runda blev vackrare än mina båda rundvandringar. Eftersom hon dock inte stannade så länge i avdelningen med grödor så får jag lov att återkomma dit i ett senare inlägg. Nu måste jag dock ut och sätta upp blodmjölsindränkta oasisbitar i trädgårdslanden så att inte rådjuren äter upp salladen, mangolden och all rödbetsblast. Jag såg spår av dem i landet i morse så de har återvänt nu de glupska typerna. Eftersom blodmjölet räddade mina tulpaner i våras så har jag hopp om att kunna rädda grönsakerna också.

Hoppet om bättre väder däremot börjar tryta. Det regnar nu igen och är kallt som bara busen. Jag hoppas verkligen att alla som har semester har det bra vädret till trots och kan njuta av sin ledighet.

Kram, 
och en speciellt stor kram till Ella som tagit de fina bilderna,
Anna-Karin

5 kommentarer:

  1. Bra, då är vi flera som är lite tokiga för jag har smultron och gräslök i rabatterna, och tycker att det funkar alldeles utmärkt! Tacka Ella för de fina bilderna, kanske är det en blivande trädgårdsfotograf som du haft hjälp av./ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det är fler som blandar lite okonventionellt i land och rabatter för visst är det så att nyttoväxterna ofta också är vackra. Jag ska hälsa och tacka Ella men gissar att hon hellre skulle fotografera djur än växter i nuläget, men vem vet i framtiden.....
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Fina bilder från Ella och er färgstarka trädgård.
    Jodå, det finns både smultron och gräslök i rabatterna här. Konstigt nog är det ingen som tänker på det om man inte påpekar.
    Här upptäckte jag härom morgonen att de meterhöga jätteverbenorna blivit kortare och spåren i rabatten avslöjade. Mitt rådjursmedel är ulltussar bland plantorna och svart syns i princip inte alls, men vem trodde att verbenor skulle falla dem på läppen.
    Hoppas du får har grödorna i fred nu. Här har de missat både sallat och kål, men det är väl bara en tidsfrmåga.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, äter de jätteverbena också. Har inga själv men ska varna min syster så att hon kan skydda sina. Rosknoppar brukar de också gilla, speciellt om det inte är alltför taggiga rosor, så där har jag också blodmjöl. De hittar säkert på något nytt och oväntat att mumsa på istället. Får se vad det kan bli.....
      Ha en fin fortsatt vecka! Anna-Karin

      Radera
  3. Att Ella har ett gott öga för fotografering och redigering syns tydligt. Bra gjort, hoppas det kommer fler gånger när vi får se hennes kompositioner.
    Än så länge har rådjuren hållit sig borta från min trädgård, de hälsar på mer höst och vår här.
    Nu hoppas jag på några fler sommardagar. Ha det gott.
    Kram Kristina

    SvaraRadera