lördag 29 november 2014

Höstens vackra färger.

Snart är det första advent och vi går en mysig tid till mötes. Mycket umgänge med nära och kära och vackra adventsljus som lyser i mörkret. Innan vi i min familj börjar med julstöket så håller jag på och sorterar mina höstbilder.Visst är hösten underbar. Hög frisk luft och ett fyrverkeri av färger.

När växterna börjar anpassa sig för vinterns kyla framträder de gula, orange och röda färgerna. Det gula färgämnet är karoten. Samma som i morötter. Det finns i bladen hela tiden men döljs under sommaren av det gröna klorofyllet. De röda tonerna däremot kommer från ett nytt ämne som växterna bildar på hösten, antocyanin. Hur mycket som bildas beror troligen på temperaturen och förklarar till viss del varför en del höstar är så exceptionellt vackra.

Ingen vet riktigt varför det gröna färgämnet försvinner eller varför den röda färgen bildas. Troligen sparar växterna näring på det här sättet. Jag kan inte låta bli att förundras över att det som sker i naturen bjuder på så mycket skönhet, som vi kan njuta av. Jag kunde inte låta bli att göra ett litet fotokollage av några fina bilder från tidigare i höstas.



Ett träd, eller buske, som jag tycker har superhärliga höstfärger är katsuran. Den har inte lika klara toner som lönnen utan mer glödande pastellaktiga. Eftersom katsuran, eller kakträdet som det också kallas, är så vackert hela året så har det länge varit en av mina önskeväxter. I våras blev jag klar med planeringen av en ny plantering och det första jag satte var förstås, en liten katsura.


Katsura (Cercidiphyllum japonicum) i höstskrud.

Katsura
Katsuran växer vanligtvis som ett litet, ofta tvåstammigt träd, eller som en buske. Den har ett mycket vackert bladverk från vår till sen höst. Vid lövsprickningen är bladen små och röda i tonen men blir senare stora, runda och ljust gröna. De sitter på tunna skaft och dallrar i vinden. På hösten blir bladen varmt gula med toner av orange och varmt rosa. När de trillar av och lägger sig i en cirkel runt busken sprider de en mycket speciell doft som påminner om pepparkaka.




Nu är hösten slut. Vi går in i december, välkomnar vintern och hoppas på lite snö och sol!

2 kommentarer:

  1. Vilken höst vi haft, det syns på dina bilder. Får ha-begär, en katsura vore inte dumt men inte säkert den klarar sig i min zon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går bra till zon IV. Vill ha en näringsrik och fuktig växtplats. Tål inte torka. Hoppas det fungerar hos dig för den är verkligen vacker.

      Radera