fredag 22 juni 2018

Trädgårdens och vädrets växlingar

Idag är det midsommarafton, och jag önskar alla en riktigt trevlig midsommar. :)

Nedanstående bild tog jag för några dagar sedan, efter regn. Fotot inunder är också taget efter regn, i slutet av april. Mellan dessa båda bilder har det inte fallit en droppe.




Eller jo, det har det, för jag har vattnat, vattnat och vattnat ....... Med spridare och med kanna. En kanna i varje hand, fram och tillbaka tills armarna släpade i backen.

I fjol tänkte jag att nästa år kommer jag inte att behöva vattna lika mycket, för det kommer inte att kunna bli lika torrt igen. Men det kunde det. Med tanke på att en stor del av växterna i vår trädgård är nyplanterade hade jag inget val. Träd behöver tre till fyra år på sig innan de klarar sig utan vattning under torrperioder. Buskar två till tre, och perenner ett till två år.

Hela rabatten nedan planterades i höstas så det var bara att vattna på. En nytagen bild överst, och en från slutet av april under.




I april när det regnade flyttade och planterade jag växter. Det var en härlig känsla när dropparna träffade ansiktet. Visserligen föll det en del del snö här i vintras, men innan dess hade vi ett och ett halvt år nästan helt utan nederbörd.

I den här odlingslådan stod en del gräs.
De hade stått där i tre år och det var kul
att äntligen få ut dem på en
mer permanent plats.
Här står de nu och ....... 


...... odlingslådan kunde i år användas
till det den var tänkt för.

 Längst ner på följande bild syns en gul slang och några gröna vattenkannor. Det är där vi har vårt "vattenhål". En kran med vatten direkt från Vänern. Att ha tillgång till sjövatten på det här viset är en lyx, och min tacksamhet är stor. Jag känner med alla er som av olika anledningar inte kunnat vattna. Egna brunnar som sinar. Bevattningsförbud. Dålig ork. Att bära vatten är tungt, speciellt när man är lite äldre.



Medan jag burit vatten har jag njutit av blommorna som kommit och gått, en efter en.


Magnolian (Magnolia odmiany 'Elizabeth') som blommade för första gången i år, och bjöd på fyra magnifika blommor.

Magnolia odmiany 'Elizabeth'

Magnolia odmiany 'Elizabeth'

Magnolia odmiany 'Elizabeth'


Sammetshortensian (Hydrangea aspera ssp. sargentiana) vars underbara blad började visa sig.

Hydrangea aspera ssp. sargentiana


Den japanska lönnen (Azer palmatum 'Osakazuki') som visade upp ett färgsprakande bladutspring.

Azer palmatum 'Osakazuki'

Azer palmatum 'Osakazuki'


Fjällvallmon (Papaver radicatum) som slog ut. Eftersom den vill ha smältvatten som kontinuerligt rinner över växtplatsen är dess naturliga miljö svår att efterlikna i en platt trädgård i Mellansverige. Så lite wow-känsla infann sig, det måste jag erkänna. :)



Den nyplanterade guldazalean (Rhododendron luteum 'Basta Select') som blommade och spred sin underbara doft i hela trädgården.

Rhododendron luteum 'Basta Select'


Så ock azalean 'Northern Hi-Lights (Rhododendron Northern Lights-Gruppen 'Nortern Hi-Lights').

Rhododendron Northern Lights-Gruppen 'Nortern Hi-Lights'
Det lyser om den gula färgen,
som det översta av de i övrigt
vita kronbladen visar upp.
Därav namnet. Gissar jag. 
Rhododendron Northern Lights-Gruppen 'Nortern Hi-Lights'
Att det alltid är det översta
kronbladet som blir gult
är fascinerande.
Något att grunna på så här
i midsommartider. :)

Rhododendron Northern Lights-Gruppen 'Nortern Hi-Lights'
Azalean 'Nortern Hi-Lights'
blommor är helt ljuvliga.
Den har definitivt kvalat in
som en av mina absoluta
favoriter.
Vi planterade den i år.

En annan favorit som bara
fortsatte sätta nya knoppar
och blomma, var fjällvallmon.

Ytterligare en favorit! :)
En hjälpsam vatten- och glädjespridare.
Azalean nedan (Rhododendron calendulaceum) planterade jag också i år. Den är en vildart från Nordamerika (Flame azalea) som saknar svenskt namn. Vi trodde inte vi skulle få se den i blom förrän nästa år, men när de andra blommat färdigt kom knopparna. En lite senare sort. Azaleor har olika blomningstid, och jag har hört sägas att om man väljer sorter med omsorg kan man njuta av deras blomning från april till augusti.

Rhododendron calendulaceum

Rhododendron calendulaceum
Ljuvliga blommor och .......
Rhododendron calendulaceum
........ riktigt långa spektakulära
ståndare. Läckert!

Mot slutet av torr- och värmeperioden som pågick i närmare sex veckor bar jag fortfarande vatten, men kameran blev mest liggandes. Istället blev det bad och en bra bok, vilken avnjöts i utsträckt läge på någon solvarm klippa. Sophies val av Jojo Moyes. Två kvinnor. Två spännande liv. Inga trädgårdsliv, men fascinerande ändå. :) Kan varmt rekommenderas.

Fäljande foton är nytagna.

Den japanska lönnen 'Osakazuki' har mått gott i värmen.

Azer palmatum 'Osakazuki'

Azer palmatum 'Osakazuki'


Så också sammetshortensian. Vilka blad. Vi fick den av en granne och planterade den förra året. Då en liten pinne. Nu en vid buske med fem blomknoppar på väg. Längtar efter blommorna.

Hydrangea aspera ssp. sargentiana

Hydrangea aspera ssp. sargentiana


Och så var det då dags för fjällvallmon igen. Den blommar fortfarande. Alla andra växter blommade över på rekordtid i år, men den här lille rackaren är nu inne på sin sjunde vecka. Naturen är allt oförutsägbar och vidunderlig.

Den står i ett stenparti
som jag byggt inuti
en odlingslåda.
En flytt är planerad,
men först måste jag samla
mod för att genomföra den. 
Naturen är som sagt oförutsägbar, men något man alltid kan lita på är midsommarvädret. :)
Det är ömsom uppehåll och ömsom regn, ganska kallt och lite blåsigt. Ska vi sitta ute eller inne är som vanligt den stora frågan. Det lutar nog åt inne i år.

Jordgubbarna har också
fått  komma in.
De ligger nu på tork,
och väntar på att bli uppätna.

Jag skriver inte så ofta just nu,
men jag återkommer,
så på återhörande

och 

EN GLAD MIDSOMMAR TILL ER ALLA!

Kram Anna-Karin


16 kommentarer:

  1. Huff, det er da bare fryktelig med denne tørken hos deg! Ja, med nye planter så må en jo bare vanne. Det har ikke kommet mye regn her heller, men nå på søndag kom det 43 mm. Det var utrolig herlig. Din azalea 'Northern Hi-Lights' var veldig fin. Morsomt med det gule og hvite i sammen.
    God midtsommer, Anna-Karin!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Jo, vi har haft det torrt här på Hammarö. Molnen seglar förbi oss, och släpper sitt regn först när de kommit en bit in över land. Nu har vi dock fått en del regn, och det är som du skriver otroligt härligt.
      Skönt att ni också fått regn och att det kommit ganska rejält så att växterna klarar sig ett tag.

      Azalean *Northern Hi-Lights var verkligen otroligt vacker. Den var svår att se sig mätt på.

      Önskar dig en fortsatt fin midsommarhelg!

      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Hej Anna-Karin

    ja, vilken skillnad från april til nu!
    Och torkan ja - Fantastiskt att du har vatten från Vänern! Den töms inte så lätt:)
    Fina Azaleor!

    Ha en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Mmmm, Vänern känns som en stor och trygg vattenkälla. Den töms inte så lätt, nej. :)

      Det är fint att följa med i trädgårdens växlingar, och egentligen ganska fantastiskt hur den förändras under säsongen. Och i år känns det som om det redan varit sommar, och ändå så är nästan hela sommaren fortfarande kvar. En go känsla.

      Jo, azaleor är vackra, det är de.

      Önskar fortsatt fin midsommar!

      Anna-Karin

      Radera
  3. Vilken växtkraft det är i rabatterna, skillnaden från tidig kall vår till nu är stor. Förstår att du vattnat en del för att få det resultatet. Vore kul att se dina långa armar :) Hoppas ni fått några rejäla regnskurar så både du och hjälpredan får vila från vattning ett tag.
    Du har många rara fina växter och en vacker tträdgård. Hos mig har mycket blommat och blommat över betydligt tidigare än vanligt. Är det likadant hos dig?

    En fortsatt skön midsommar och helg önskar jag dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, om du kommer hit så kan jag krama dig med mina jättelånga muskulösa armar. :)Jag har fått binda upp dem så att de inte ska slå i backen. :) Hrmmm!!!

      Vi har fått en del regn nu och att inte behöva gå ut och vattna är en skön känsla. Vi är förstås tacksamma för att vi har kunnat vattna för annars är det mycket som inte hade klarat sig. Men ledsnat lite, det har vi allt gjort under den långa torkan.

      Även här har mycket blommat tidigt och blommat under betydligt kortare tid än vanligt. De gula dagliljorna och den gammeldags irisen som jag alltid brukar plocka in till midsommar har blommat över sen länge. Till och med trädgårdsirisen som vill ha det riktigt torrt fick för lite vatten i år och blommade över på några dagar. Vattnade inte den, eftersom jag tänkte att den klarar torkan.

      Hoppas du fått vatten och att dina brunnar och din damm fyllts på ordentligt.

      En fin fortsatt midsommarhelg till dig!

      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Vi plågas av samma torka som ni, det blir ju ofta så när man bor vid vattnet. Så även här har vi spenderat oerhört mycket tid på att vattna och både armar och rygg har fått ordentliga träningspass.
    Nu har vi fått 33 mm regn sedan i onsdags och det är en sådan lättnad! Vattentunnorna och dammarna är välfyllda och trädgården känns fräsch även om några Pioner och annat har lagt sig ner tyngda av allt vatten från ovan.
    Fortsatt trevlig Midsommarhelg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att höra att ni också plågats av samma torka som oss. Man står där i värmen och solgasset med sina vattenkannor och tittar på molnen som drar förbi, och på regnet som sen faller en bit in över land. "Normala" somrar är det underbart att bo som vi gör men under såna här värmeböljor känns det i kroppen när man släpat ut allt vatten. Vi har fått ordentliga träningspass, som du skriver.

      Skönt att hör att ni också fått regn nu, och att ni fått era tunnor och dammar fyllda igen. Själv vet jag inte om jag hade orkat så länge till utan att få lite paus.

      Synd med era pioner som la sig ner av vattnet. Hoppas de förmår resa sig igen. Också här har en del lagt sig ner så jag har varit ute och gjort några tappra försök med att binda upp. :)

      Fortsatt trevlig midsommarhelg till dig också!

      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Härlig bildkavalkad! Känner så väl igen mig i allt vattnande. När man odlar grönsaker är det ju alltid nåt som är mer eller mindre nyplanterat, men även en hel del buskar och träd från i fjol. En kväll kom det lite fukt och jag plcokade sniglar istället för att vattna. Det kändes faktiskt som en befrielse med lite omväxling. Lyckas man bara vattna tillräckligt blir ju belöningen stor. Allt vattnat växer så det knakar.
    Är lite oroad över att dessa torkperioder kommer att bli en del av det normala klimatet i fortsättningen.
    Läcker slutbild med jordgubbarna. Kan äta hur många som helst.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag förstår att du känner igen dig i vattnandet. :) Grönsakerna är även här de som behöver vattnas mest, och jag har ju inte tillnärmelsevis så mycket som du. Enligt väderprognosen så har vi tio dagar utan nederbörd med sol och värme framför oss igen. Gissar att det är likadant hos dig. Så vi får väl vattna på, och plocka sniglar mellan varven. Jag har dock, pepppar, peppar, inte haft särskilt mycket sniglar i år. Tror att den återkommande barfrosten i vintras har tagit hårt på dem, och torkan, samt att fler och fler i området skaffat robotgräsklippare som hindrar dem på vägen. Hoppas i alla fall på det. :)

      Jag känner lite samma oro som du. Det är svårt att veta om det är normala men sällsynta svängningar i väderleken eller om det är en pågående förändring som leder till att vi får ett alltmer torrt klimat med mindre och mindre nederbörd samtidigt som de riktiga vintrarna drar sig längre norröver och det blir mildare och mildare. Tyvärr finns det många tecken som tyder på att en förändring är på gång, men om den ingår i en naturlig cykel eller är av människan skapad återstår väl att se.

      Vi har i alla fall en underbar sommar nu, och min känsla är att den kommer att bli riktigt bra. och jordgubbarna är goda. Kan också äta hur mycket som helst. :)

      Du får ha det riktigt gott, och vattna, och njuta av grönsakerna som växer....

      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. Hej Anna-Karin!
    Det är guld värt att ha tillgång till vatten i den torkan som varit. Nu har vi fått lite regn i några etapper, och det har varit lite svalare väder, så trädgården klarar sig. Dina Azaleor är så vackra.
    Ha en härlig söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!

      Jo, det är verkligen guld värt att ha tillgång till vatten och jag inser hur lyckligt lottad jag är. Skönt att höra att ni fått regn och att er trädgård klarar sig. Det är många som far illa i torkan och det är hemskt.

      Jag var på ett föredrag om azaleor och blev fast, och kunde inte låta bli att plantera några. Jag ångrar mig inte. De är vackra.

      Önskar dig en fin ny vecka!

      Anna-Karin

      Radera
  7. Hej Anna-Karin!

    Jag såg ditt inlägg redan i helgen men hann inte läsa det ordentligt då så jag kom tillbaka idag, som vanligt tillsammans med förmiddagskaffet :)

    Det är helt makalöst med torkan vi haft. Vilken tur att ni kan ta vatten från Vänern. Nu har det kommit lite regn men det behövs fortfarande mer. Man bygger ju i varje fall på musklerna när man får släpa kannor och vattna med.

    Jag har läst med intresse om dina azaleor. Guldazaleor har jag flera stycken. Dom kastar sina doftpuffar över hela trädgården när dom blommar. Jag har även en orange som doftar som kommer lite senare. Din orange vildart är väldigt läcker. Och grattis till 'Nortern Hi-Lights'! Den har jag också och det är en av del tåligaste azaleorna. Vackra blir dom ju dessutom på hösten när bladen får sina vackra röda färger.

    Så fjällvallmon! Vilken glädjespridare och vilken vacker gul färg. Den verkar ju stortrivas hos dig liksom sammetshortensian. Har ett minne av att du skrivit om den förut, när den bara var "en pinne". Den Den japanska lönnen 'Osakazuki', vilken snygging! Den var så snygg så jag var tvungen att slå upp den i Zetas katalog för att se om den går här. Har ett hål i en rabatt där en buske dött över vintern. Såg att den klarar sig till zon 3(4) och dom har klassat den som "förmer än utsökt".

    Önskar dig en riktigt fortsatt skön sommar! Förhoppningsvis med lite mer regn så armarna inte blir så långa!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!

      Jo, mina armar behöver inte bli längre nu, men lite mer muskler skulle nog inte skada. :) Med tanke på väderprognosen framöver så lär de nog byggas på. Inget regn i sikte så det blir till att fortsätta med att bära kannor här också.

      Vad roligt att höra att 'Northern Hi-Lights' är en tålig sort för den blev jag verkligen förtjust i. Doftade gott gjorde den dessutom, så den var inte bara snygg. Ser nu fram emot höstfärgerna.

      Fjällvallmon är härlig. Är dock lite orolig för om den kommer klara en flytt, men för försöka till hösten. Kan inte gärna ha den kvar i odlingslådan som egentligen bara var tänkt som vinterförvaring det första året efter sådden.

      'Osakazuki' är riktigt fin och som finast är den på hösten. Då sprakar det verkligen om den. Förstår om Zetas klassat den som förmer än utsökt. Det är lite tråkigt när buskar dör på vintern, men nya hål där man kan fylla på med lite nytt är inte dumt alls, när man kommit över förlusten. Min 'osakazuki' har varit lite trög i starten och förrförra vintern trodde jag dess saga var all men den hämtade upp sig så sakta och nu kommer den riktigt fint. Min står för blåsigt (eller inte blåsigt direkt, men inte heller tillräckligt vindskyddat) och de gillar ju inte vind oavsett om de är kalla, ljumma eller varma de rara skönheterna.

      Har nu druckit lite kaffe jag också och ska snart ge mig ut på ett träningspass med vattenkannorna. Oj, oj, oj detta vattnande. Vi får kämpa på.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Så härliga bilder Anna-Karin :) Och även om det är jobbigt så underbart att ha tillgång till vatten...

    'Elisabeth' växte upp till ett lagomt litet träd som jag älskade. Blommorna är vackert cremegula men bladen är magnifika hela säsongen och sen som mörka chokladbitar på marken. Trädet hade en väldigt vacker form. Nu köpte jag 4 nya men ingen 'Elisabeth' :)

    Såg din kommentar om körsbär och känner att jag har hjärnsläpp. Har jag kommenterat hur man skyddar? Det är ingen stark gren i mitt odlande måste jag tyvärr säga :(

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!

      Min 'Elizabeth' är bara inne på sitt andra år så din beskrivning av att den växer upp till ett vackert träd låter lovande. Bladen är vackra, det håller jag med om. 😊

      Det finns så många fina magnolior, och jag gissar att dina fyra nya är fina sorter. Det blir spännande att se dem utvecklas.

      Jo, det är jobbigt att vattna men min tacksamhet över att ha tillgång till vatten är mycket stor. Hoppas du fått lite regn eller kunnat vattna lite du också. I de östra delarna äv landet verkar läget vara riktigt hemskt. Det är bedrövligt och det är många det är fruktansvärt för denna sommar. Vädrets makt är stor.

      Synd att du inte hade några bra tips om att skydda bigarråerna. En Quick-fix utan en massa nät och utan att behöva klättra hade suttit fint. 😊

      Önskar dig ett bra veckoslut!

      Kram Anna-Karin

      Radera