måndag 24 april 2017

Små tulpaner, rödbladig mandeltörel, skumplastbitar i trädgården och lite annat smått och gott

Kära April!
Vad håller du på med egentligen? Först snöfall med ett två decimeter tjockt täcke, sen några ynka plusgrader på dagarna så att snön smälte, följt av fem nätter på raken med rejäl frost som följaktligen blev till barfrost. Sen kom du väl på, kära April, att lite blåst med varning för storm i byarna skulle vara kul också, och körde det i några dagar.

I helgen bjöd du dock på sol och en nästan njutbar utetemperatur ( + 7) innan du bestämde dig för snöfall igen.

Sitter här och tittar hur marken ånyo blir vit och inser att det egentligen är riktigt bra. All nederbörd är välkommen. Om solen skulle börjat värma på riktigt utan att jorden fått vatten först skulle det ha blivit torka, riktig torka, svår torka, på nolltid.

Slut på gnället alltså. Istället några av mina favoriter från trädgården. :)

Några goda.

rheum rhabarbarum
Rabarber (Rheum  rhabarbarum)
Ribes och Rubus
Svarta vinbär (Ribes nigrum) av äldre sort från farfar och
sommarhallon (
Rubus 'Preussen') från min svåger.
En annan godsak som jag ser fram emot och som jag också fått av min svåger är ett lite speciellt persikoträd (Prunus persica 'Frost'). Han har tagit en gren från sitt och ympat det på en plommonstam och det kommer redan massor med gröna små bladskott. Just nu står det och väntar på transport hit till Värmland. Det är en självfertil sort från Nordamerika som klarar zon II. Det gäller att jag tänker ut en riktigt varm och skyddad plats alltså .......

Allium och Urtica dioica
Vanlig gräslök (Allium schoenoprasum), kinesisk gräslök (Allium tuberosum),
piplök (Allium fistulosum) och brännässlor (Urtica dioica)
Prunus avium
Bigarråer (Prunus avium 'Stella')

Några vackra.
Tulipa praestans, Tulipa turkestanica, Tulipa tarda
Små underbart söta tulpaner som blommar redan nu. Lysande rödorange
anemontulpan (Tulipa Praestans 'Fusilier'), vit stjärnformad dvärgtulpan
(Tulipa turkestanica) med gul mitt och svagt violett utsida
samt flocktulpan (Tulipa tarda) med stor solgul insida.
 Anemontulpanen växer vilt i Centralasien och den kan få upp till fem blommor per stängel. 20 - 35 cm hög. Dvärgtulpanen och flocktulpanen kan också få flera blommor per stängel och den sistnämnda bildar med tiden stora mattor. De är inte mer än 10 - 20 cm höga.
Alla tre blir långlivade om de trivs.
Fritillaria imperialis
Kejsarkronor (Fritillaria imperialis) på väg. De väntar på värmen
och har i likhet med de flesta växterna sett likadana ut i över en vecka nu.
Puschkinia scilloides
Porslinshyacint ( Puschkinia scilloides)
Chinodoxa luciliae 'Alba'
Stor vårstjärna (Chinodoxa luciliae 'Alba')
Sorbus koenheana och Exochorda racemosa 'Niagara'
Pärlrönnen (Sorbus koehneana) är ett litet gracilt träd från Kina
som bara blir 2 -3 meter högt. Lysande vita bär och röd höstfärg.
Det vita mössan på den här stackarn är dock fågelspillning.
Pärlbusken (Exochorda racemosa 'Niagara' ) planterades i somras och hur
den blir återstår att se. Knopparna ser i alla fall välfyllda och fina ut.
Sist ut bland de vackra. Vacker och vacker .... men faktum är att det var den
jag kollade först när frosten gett med sig. Min favoritros 'Clodagh McGredy'


Några stackare.
Euphorbia amygdaloides 'Purpurea'
Den här stackarn tycker inte om kyla. Den är dåligt härdig (grupp D) och
har räddats genom vintern med ett halmtäcke. Den har tack
och lov klarat av april också. Hittills .... :)
Rödbladig mandeltörel (Euphorbia amygdaloides 'Purpurea')
Euphorbia amygdaloides 'Purpurea'
På sommaren har den röda blad och gulgröna blommor.
Oemotståndlig färgkombination! :)
Blomställningen är inte så pjåkig när den vissnat heller.
Växtens blad är vintergröna (vinterröda).
Alcea rosea
Stockrosen (Alcea rosea ) har också fått en bädd av halm och verkar ha
klarat vintern trots att den inte växer mot en husvägg. Några stora
stenbumlingar som skydd har den dock. Blommar först andra året.
Har ingen aning om vilken färg den får så det blir spännande.
Halm är bra att vinterskydda ömtåliga växter mer. Det håller värmen utan att bli för tätt om man bygger luftigt. Kvistar av tall är också bra att lägga runt växterna. Bättre än gran som gärna blir för instängt. Vill man använda löv så är eklöv bäst. De kladdar inte ihop sig till en möglig gröt lika lätt som många andra.

Helleborus x hybridus 'PS Sally'
Julrosen vek ner sig under snömassorna och orkade inte resa sig av egen kraft.
(Helleborus x hybridus 'SP Sally')
Helleborus x hybridus 'PS Sally'
Fotograferad så här ser den lite mindre sorglig ut.
(Helleborus x hybridus 'SP Sally')
Hemerocallis
Dagliljorna klarade inte den utdragna frosten. De i kanterna gav upp.
Det har aldrig hänt tidigare vad jag kan minnas.
(Hemerocallis)

Kanske har ni sett hur "skräpigt" det ser ut på marken på en del av bilderna. Det beror på att jag låter det vissna ligga kvar. Det är finfin mull och det känns naturligt att låta jorden få tillbaka lite av det som växterna tog från den i fjol. Snart göms det av nya blommor och blader. :)
När jag hittade de här skumplastliknande sakerna lite här och
där i trädgården blev jag dock fundersam.
De hade lossnat när jag knäckte av stjälkarna på solrosorna.
Finfin mull det också men jag grävde ner dem för
att hindra dem från att blåsa omkring.


Solrosorna var de sista av "vinterståndarna" som blev nedtagna denna i mångt och mycket lite försenade vår.

Medan jag har skrivit har snön smält och det regnar istället. Lite trist men som sagt välbehövligt.

Det är inte så synd om oss, men däremot om småfåglarna. Många har sin första kull på gång och det är ont om föda. Naturens fröskafferi börjar ta slut och insekterna lyser med sin frånvaro i kylan.
Bilden är bedrövlig. Tagen med en gammal kamera genom
ett smutsigt fönster. Men tanken är god.

Förhoppningsvis kommer värmen snart och säsongen börjar på allvar. Det blir en utmaning för mig som tycker om att skriva mycket, eftersom jag då har tänkt mig att göra lite kortare inlägg.
Snabbare att skriva, snabbare att läsa och mer tid utevistelse och sol på näsan. :)


Snart klagar vi på värmen. :)

Kram Anna-Karin

16 kommentarer:

  1. Här har vi sluppit snö denna gången, som tur är fick vi regn istället vilket var mycket välkommet.
    Va mycket fint du visar! Din Julros var riktigt läcker, totalt ny för mig men nu är namnet noterat.
    Hoppas vi slipper mera nattfrost nu!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! jo, den gula julrosen är en riktig favorit, blomvillig och med fina blad sen under resten av året. Kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte min. Snön som sen blev regn var verkligen välkommet här också. Hela trädgården livades upp. Men frosten, ja den får vi verkligen hoppas vi slipper.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Huff ja, April er en prøvelse nå om dagen! Her våknet vi til snø i dag, og nå har det begynt igjen :(
    Så trist med de frostskadde plantene dine. Nå må vi bare håpe på at varmen kommer. Vi klager sikkert da også, men jeg skal prøve å la være ;)
    Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo när värmen kommer brukar jag pusta över hur varmt det är efter ett tag, men jag ska också försöka låta bli att göra det i år. Tänk vad skönt jämfört med snön, regnet och kylan som vi har nu. Har sett att det är sol och lite mer värme på väg här. Hoppas det är så för dig också!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Hej Anna- Karin!

    Jag tycker mycket om att läsa dina texter, språket flyter så fint och dessutom delar jag dina värderingar.

    Visst är det påfrestande med snön och kylan men jag försöker tänka positivt, nederbörden är så viktig för torkan kommer, det är jag övertygad om. Värmeböljor har jag svårare att uthärda faktiskt än denna kyla. 15 mm snöblask senaste dygnet är jag tacksam för.

    Naturens innevånare har det svårt, fröätande fåglar kan vi hjälpa men inte flyttfåglarna som anlänt och är beroende av insekter.

    Och vad händer med alla fjärilar, humlor och bin?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vad glad jag blir av dina fina ord. Det är roligt att skriva men förstås ännu roligare när någon vill läsa. Också väldigt kul med någon som delar ens värderingar. Så känner jag när jag läser det du skriver också. Jag tänker ofta att jag tänker och känner likadant. Och du skriver också mycket bra och det är alltid trevligt, tankeväckande, givande att läsa dina inlägg.
      Som du skriver så ska vi nog vara väldigt tacksamma för all nederbörd vi kan få. Här var det riktigt torrt innan senaste omgången med snö och regn. Torr jord när det är kyligt och nästan ingen avdunstning är alarmerande. I april. Jag undrar om en del flyttfåglar har stannat till längre söderöver för sädesärlan som brukar komma varje år har inte visat sig än. Däremot är det fullt med bergfinkar i trädgården och de tror jag brukar vara längre norrut i vanliga fall. De har snart ätit upp alla hampafrön jag hade kvar så snart blir det till att köpa mer. :) Här var det många humledrottningar som vaknade i värmen som var innan kylan och man kan bara hoppas att i alla fall några lyckades samla in tillräckligt mycket föda för att klara sig igenom den här kylan. Detsamma med fjärilarna, både citronfjärilarna, nässelfjärilarna och påfågelögonen hann vakna. Det är hemskt för dem det här. Riktigt sorgligt men jag hoppas innerligt att få se dem igen när värmen återvänder.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Idag har det snöat, haglat och regnat om vartannat här men plusgrader som tur är så inget snötäcke är kvar. Det blir nog inga potatis satta 1 maj i år.
    Vad vacker din julros är trots snöskador, ljuvlig färg. Hoppas de känsliga klarat sig under halmtäcket.
    Vad roligt det är att gå ut och leta efter de där första tecknen på att en växt är på gång- så vackra motiv du fångat på bilderna-men det gjorde inget med några grader högre temperatur. Kanske behövs det väta innan värmen kommer, det är torrt.
    Ha en fin vecka/ Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är svårt att tänka sig att det skulle gå att sätta ut potaisarna den första maj. Det ser ut som om det skulle fortsätta vara så här kallt fram till dess så det är nog bäst att låta dem grodda sig ett tag till. Men när väl värmen kommer sen blir det bråda dagar. :) Det är lite spännande att se hur växterna som vågat sig fram "tvärstannade" när kylan kom. De gör som vi, avvaktar och väntar på värmen. Vi behöver ju nederbörd men regn och femton grader skulle vara att föredra framför snö, hagel och regn, som du fått, och nästan minusgrader gissar jag. Hoppas att haglet hos er inte slog sönder några växter utan att det var små kulor bara.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Makalöst med två dm snö, men det är en märklig månad. Två veckors barfrost med neråt minus åtta här har knockat både det ena och det andra, förhoppningsvis ett antal sniglar också.
    Dina plantor ser ut att ha det så gott under halmtäcket och perfekt att låta så mycket material som möjligt ligga kvar.
    Många glada bilder trots kylan och den gula julrosen helt bedårande.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det låter verkligen förfärligt. Två veckors barfrost och minus åtta grader. Det gör ont i mig när jag läser det. Förstår att vi varit förskonade trots allt här hos oss. Hoppas du klarat dina fina grödor och att du kunnat koppla av lite. Såg hur mycket du hade på gång i ditt lilla växthus och inser att det är svårare att hålla varmt än det stora. Tänker på dig och hoppas på att alla sniglar strukit med. Då blir det i alla fall något lite positivt.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. April är alltid oförutsägbar men i år mer än vanligt :) Fast din fina bildkavalkad var härlig och löftesrik. Gör som du med det nedvissnade. Jag ser blivande jord och inte skräp.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När jag läser hur andra haft det förstår jag hur tacksam jag ska vara över den relativt begränsade skada som frosten orsakade här, och över att det ser ut som det gör i trädgården. Hoppas du också sluppit det värsta. "Blivande jord och inte skräp" - vilket underbart och talande sätt att uttrycka det på.
      Det är ju precis så det är.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  7. Ja en märkligare vår (april) vet jag inte om jag kommer ihåg. Minnet är dock kort :) Kallt o ruggigt har det varit men igår och i dag lyser solen i alla fall :) Ni har nog haft det kallare, så mina dagliljor har klarat sig i alla fall. Det blir säkert som du säger, snart klagar vi på värmen ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott att höra att era dagliljor klarat sig. Ni har ju så många och vackra. Att vi klarat oss hyggligt beror nog på Vänern. Och ni, ni har ju ännu större vatten runt om som hjälper till en svår vår som denna. De i inlandet är nog värre drabbade. Inte roligt för någon när det blir så här kallt men nu verkar det i alla fall som om värmen är på väg så att vi kan vara ute och njuta, och pusta:)lite.
      Önskar dig fin fortsatt vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  8. Så trevligt det är att titta in hos dig. Nu har jag förstorat alla bilder och tittat på dom. Och genast började det vattnas i munnen när jag såg bilden på nässlorna. Jag måste minsann ut och krypa i buskarna där jag har mitt eget "nässelställe". Vårens nässelsoppa vill jag inte missa.

    Annars beskriver du april på pricken. Precis så har den nyckfulla damen uppfört sig i år. Men som du säger, det är nog bra att det kommer ner lite vätska från himmelen också. Hos mig är som tur är allt sent så inget har tagit skada av den intensiva nattfrosten. Jag har ju heller inte städat ännu. Jag gör som du, låter skräpet ligga kvar. Klipper det i små, små bitar sedan får maskarna göra sitt.

    Bra att du skriver om fåglarna. Nu har många slutat mata dom men det är ju nu dom behöver som mest med hjälp från oss. Jag matar dom varje dag och det är mycket mer intensivt med fåglar nu vid matstationen än det var i vintras.

    Önskar dig en skön helg! Och nu hoppas vi att sköna maj kommer med lite värme :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nässelsoppa är gott och det gäller att passa på medans bladen fortfarande är ganska späda. Nässlorna är välkomna hos mig dels för att de är goda men också för att många fjärilslarver lever av dem och och att de på så vis ökar mängden fjärilar i trädgården. Jag brukar också klippa det vissna i bitar, men hinner tyvärr oftast inte med allt så då blir det lite större bitar också, samt en del till komposten. Som du skriver så gör maskarna sitt och blir glada :) Också hos mig är det mycket mer fåglar nu än i vintras och visst är det ju så att våren, och speciellt en vår som denna, är den tid de har allra svårast att klara sig utan vår hjälp. Skönt att höra att inte du heller slutat att mata och förhoppningsvis är det fler som anammar och gör likadant.
      Önskar dig en riktigt fin Valborg ikväll, innan sköna varma maj gör sitt inträde.
      Kram Anna-Karin

      Radera