fredag 17 april 2020

Grodperspektiv

Man kanske kan säga att några av bilderna i det här inlägget är tagna i grodperspektiv. Ibland beskriver man såna bilder som obegripliga och hotfulla men det är de förhoppningsvis inte. Inte heller ses motiven snett nerifrån som de ska utan mer från sidan, men fotografen kände sig i alla fall som en groda när hon låg på marken med kameran i högsta hugg. Jag fick träna upp min smidighet, eller kanske borde jag hellre ska säga att jag fick lov att bortse från min stelhet.

Närbilder är kul eftersom man lägger märke till detaljer man kanske inte tänkt på tidigare. Man ser växterna på ett annat sätt och skönheten får en ny dimension.

I påsk blev jag inbjuden till en tävling. Det gällde att identifiera växter utifrån bilder. Tyvärr var jag inte inne på de sociala medierna under helgen och upptäckte den först när det var för sent att delta. Jag tyckte emellertid det var kul och gjorde den för mig själv. Det var spännande men svårt.

Nåväl, eftersom den egna fantasin tryter och jag själv blev glad av att sitta där och klura så tänkte jag härma idén här i detta blogginlägg, i alla fall till viss del, och i och med det så är jag väl inte bara en fotogroda utan också en härmapa. Men det får gå. Hrmm!!!

Jag gör det dock inte till en tävling. Ni som inte bara vill titta på bilderna utan också tycker det är kul att testa kommer att finna svaren sist i inlägget. En del växter tror jag är lätta att identifiera, andra är lite svårare och en del kanske är riktigt svåra. Alla bilderna är tagna i min trädgård nu i år den 14 april. Utom en som är tagen den 16 april.

Ibland kan man bara se vilket släkte det är, ibland kan man se vilken art det är och kanske till och med känna igen sorten när en sådan är aktuell. Till vissa bilder har jag gett en ledtråd. Den står då under bilden.


Ser ni vad det är? 



Bild 1


Bild 2



Bild 3



Bild 4



Bild 5



Bild 6
Ett toppskott.
Just nu är växten 1,5 meter hög,
men som fullvuxen närmare 20.


Bild 7



Bild 8
Den här växten har stått i växthus
och har därför kommit lite längre
än vad den brukar så här års.


Bild 9



Bild 10
Städsegrön klättrande buske.
Kan bli 3 - 5 meter hög.


Bild 11



Bild 12



Bild 13



Bild 14



Bild 15



Bild 16



Bild 17
Lökväxt.


Bild 18



Bild 19
Flera blommor på varje stjälk.


Bild 20



Bild 21
Perenn växt. Här 5 cm hög.
I augusti när den blommar
närmare 1,5 meter.


Bild 22



Bild 23
De båda blomknopparna
som kan skönjas i bilden
avslöjar kanske släktet .....


Bild 24



Bild 25
Har flyttat in i vår
trädgård på egen hand.





Facit

1. Törel Euphorbia eller Mandeltörel Euphorbia amygdaloides. Sorten heter 'Purpurea'.

2. Vitsippa Anemone nemorosa. Sorten är 'Virescens'. Den har gröna inte särskilt blomlika blommor. Det som syns på bilden är mest blommor, och inte särskilt mycket blad.

3. Porslinshyacint Puschkinia scilloides.

4. Ljung, Vårljung Erica carnea. Sorten heter 'Nebel' och kommer från Sveriges främsta ljungexpert, Brita Johansson.

5. Nunneört Corydalis eller Stor nunneört Corydalis solida. 

6. Kastanj, hästkastanj Aesculus hippocastanum. Det är en 'Wisselink' med ljusgröna blad och mörkgrön nervatur men det syns förstås inte på bilden, tyvärr.

7. Ros Rosa. Sorten är 'Nina Weibull' vilket jag tror inte ens en rosexpert kan klura ut.

8. Nysrot Veratrum. Arten heter Veratrum grandiflorum och saknar svenskt namn. Den blir 100 cm hög och får stora vita stjärnformade blommor på upprätta förgrenade stjälkar. Den kommer från Larz Danielsson på Spezialplant.nu

9. Ormöga Omphalodes verna.

10. Akebia Akebia eller fembladig akebia Akebia quinata. Den får superläckra purpurfärgade blommor i maj-juni.

11. Vinbärssläktet Ribes, Svarta vinbär Ribes nigrum. Okänd sort från farmor och farfar.

12. Viva Primula eller jordviva Primula vulgaris. Jag vet inte vilken sort det är, men om någon vet är jag tacksam för hjälp.

13. Viva Primula eller lundviva Primula elatior. Den här bilden är tagen 16 april eftersom min vän Gertrude gav mig den då. Helt nyplanterad mitt i solen, ser det ut som, men större delen av dagen står den i halvskugga.

14. Viva Primula eller bollviva Primula denticulata.

15. Hyacint Hyacinthus orientalis.

16. Forsythia Forsythia. Det är en hybridforsythia.

17. Lök Allium eller mer exakt guldlök Allium moly.

18. Pion Paeonia. Sorten går inte att se men det är den vackra 'Claire de Lune'.

19. Tulpan Tulipa eller anemontulpan Tulipa praestans. Den här eldröda sorten heter 'Fusilier'.

20. Rönn Sorbus eller ullungrönn Sorbus ulleungensis. 'Dodong' var namnet, eller i alla fall sortnamnet.

21. Pimpinell Sanguisorba eller hängpimpinell Sanguisorba tenuifolia. Sorten 'Alba' med vita blommor i hängen i augusti - september.

22. Vårstjärna, stor vårstjärna Chionodoxa lucilliae. Sorten heter 'Alba' och kallas ofta för "vit scilla", vilket passar eftersom den verkligen är kritvit.

23. Klematis Clematis. Det är en atragene-klematis som heter 'Blue Tapers'.

24. Narciss Narcissus. Sorten heter 'Cassanova'

25. Hästhov Tussilago farfara. Jag har inte hjärta att ta bort den. Inte än i alla fall.


Det var det hele.............



Några avslutande ord.
Jag känner mig lite grann som om jag är ute på hal is. Att skriva det här inlägget påminner mig om ett av mina barnkalas. Mina vänner och jag brukade spela ess, hoppa hopprep och hage, leka dunken och annat skoj men lyssnade på musik, det gjorde vi inte. Nu hade jag emellertid bestämt mig för att göra en lek där deltagarna skulle säga vilka låtar jag spelade och vilka artisterna var. Det blev så fel som det kunde. Jag hade äldre syskon som lyssnade på musik och hade snappat upp ett och annat men mina gäster kände knappt igen en enda låt. Eftersom vi inte var så gamla blev vi förstås lite ledsna och smågriniga, och mamma fick rycka in och förvilla oss så att vi kom på andra tankar och kunde komma igång som vanligt igen.

Det är väl så det är i dessa coronatider också. Vi som har turen att vara friska får förvilla oss så gott vi kan tills det blir som vanligt igen. Med "gissa vilken växt" kanske :), eller med datorn, mobilen, kameran, handarbetet, hantverket, renoveringen, böckerna, trädgårdsarbetet, skogspromenaderna och de andra naturupplevelserna eller allt vad vi kan komma på där vi umgås så lite som möjligt med varandra, i alla fall inomhus. Det är en konstig tid, och inte mycket annat att göra än att "sitta still i båten" och vänta på att det lugnar sig, och skänka en varm tanke till alla dem som drabbats mycket värre än oss.


Ta hand om er, och varandra, på avstånd
Kram Anna-Karin

10 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin

    Kul liten tävling - det gick rätt så bra. Sortsnamn och sånt, det var det lite svårare med:)
    Super initiativ!
    Ja, i dessa tider är det bra att ha flera intressen.

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!
      Kul att du tyckte det var roligt och att det gick bra. Tyckte själv att det var trevligt när jag fick en liknande grej.

      En fortsatt trevlig helg du också!

      Anna-Karin

      Radera
  2. Hej Anna-Karin!
    Det gick hyfsat, 18/25 träden blev lite svårare. Vinbärsbusken tyckte jag var en pelargon.
    Hoppas du har det bra / Trevlig helg!
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      18 av 25 är jättebra. Att vinbärsbladen liknar pelargonblad har jag inte tänkt på men när jag tittar på dem nu så ser jag det.

      Hoppas du också har det bra och får en fin söndag.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Vilken rolig tävling och fina bilder,
    Ha en fin helg och var rädd om dig!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nora och detsamma till dig.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Hej!
    Roligt att försöka gissa vilka växterna är, några var självklara men många gick jag bet på. Dock njöt jag av de vackra bilderna lite förundrad av att så många kommit så långt. Mina vinbärsbuskar har nog nått samma stadie som dina men här har varit kalla nätter som håller tillbaka växtligheten i övrigt. Det är förstås bara april ännu.
    Du och de dina får också ta hand om er på bästa sätt i dessa tider.
    Kram Kristins

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina!

      Jo, en del var nog lite svårare. Blommor tittar man oftast på noggrannare men blad och skott och sånt lägger man inte märke till på samma sätt. Kanske.

      Även här är det kallt och mycket står och stampar och väntar på värmen, och regnet. Det känns helt osannolikt men det börjar bli torrt och en del här har redan börjat vattna. Dock inte vi, än.

      Du får ta hand om dig du också och kram.
      Anna-Karin

      Radera
  5. Jodå det gick väldigt bra till och med med flera sortnamn. Primulan, ljusgula, får den en liten stjälk och blommor i en flock? John Mo är en gammal och tror jag väl spridd sort. Jag har den från min morfar. Men resultatet är väl ett bevis på att jag har för mycket växter eller hur - gapskrattar :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många växter vet jag att du har. Men för många, kan man ha det:)

      Den lilla ljusgula har bara en blomma på varje stängsel men kan få väldigt många stänglar och en maffig blomning. Just nu är den rätt liten. Väntar nog på både vatten och mer värme.

      Idag ska vi få närmare 20 grader så värmen kommer och kanske blir det till och med till att plocka fram shortsen.

      Kram Anna-Karin



      Radera