måndag 30 januari 2017

Vintersådd

Känslan när ett frö gror och växer upp till en liten planta är skön. En blandning av fascination, tillfredsställelse och vördnad infinner sig. Jag brukar så inomhus på vårvintern och sen utomhus direkt i landen från det att jorden reder sig och framåt. Någon gång höstsår jag för att tjuvstarta våren men ofta glömmer jag det. Vintersådd har jag aldrig tidigare provat men blev inspirerad av en artikel och tänkte - varför inte. Själva pysslandet med fröerna och sådden var roligt. Vackra fröer är aldrig fel. 
Det här är några av de fröer jag sådde. Ja, inte vallmokapslarna
för de tömde jag på fröer innan jag tog in dem. Vallmofröna är
så ynka små så de fick inte vara med på bild.


Klematisfrön är stora och betydligt mer iögonfallande än vallmofrön.
Innan de sås bör man klippa bort penseln för att
förhindra att den möglar och förstör sådden.


De här fröna är inte så stora. De ligger klockan fyra i den översta bilden.
Jag tycker de ser ut som små gråsuggor.
När jag sår inomhus eller utomhus under säsong brukar jag blötlägga de flesta fröer innan sådd för att underlättar groningen. Det gjorde jag inte nu för jag vill ju inte att groningsprocessen ska starta förrän till våren när värmen kommer. Förutom att klippa av "svansarna" på klematisfröna så sandpapprade jag lite på vårärtornas fröer för att få deras hårda skal att ge med sig lite lättare. I övrigt tog jag fröerna som de var.
Vissa fröer, t.ex. vårärtornas, måste man rugga på
ytan för att de ska kunna gro.

När jag tog fram fiberduken för att klippa till lagom stora
bitar att ha i botten på sålådorna fick jag fin hjälp.
Vår underbart söta lilla Tussan.


Eftersom tanken är att sålådorna ska stå ute i väder och vind och att jorden i lådorna ska räcka för småplantorna så pass länge att de så småningom kan planteras direkt från lådan ut på den tilltänkta växtplatsen behöver man mata med lite extra näring i botten. Normalt får de ju ny näring när de skolas om i nya krukor men här ska ingen omskolning behövas.

Beroende på vilka växter jag sått har jag tagit lite olika jordblandningar i det övre lite tjockare lagret. Mest har jag dock använt såjord direkt ur påsen Ibland har jag blandat den med vermikulit eller finkornigt grus för att få det extra poröst/extra väldränerat.

Ljusgroende frön ska sås på ytan. De behöver ljus för att gro. För att de inte ska torka ut så lätt kan man täcka dem med ett tunt lager perlit eller, hoppas jag, vermikulit. Perliten släpper igenom ljus, det vet jag, men eftersom den har en tendens att dra på sig algtillväxt valde jag i de flesta fall att täcka med vermikulit istället.

Mörkergroende frön gror i mörker. Har man inga anvisningar för sådjupet är en bra tumregel att sätta fröna lika djupt som de är stora. Små mörkergroende frön eller sådana som trots allt ska sås ytligt är det smart att lägga lite perlit över.

Lådorna ska bara fyllas till hälften så att det finns utrymme för småplantorna att växa. Jag hoppas förstås att det ska växa så det knakar. :)
Fröerna som såtts i lådan längst upp till höger har täckts med ett tunt
lager perlit. I lådan längst upp till vänster är fröerna istället täckta med
ett tjockt lager vermikulit.  I lådorna längst ner har jorden i det ena fallet
blandats med finkornigt grus och i det andra med vermikulit. 
Eftersom jag inte provat att vinterså tidigare vet jag inte hur det kommer att gå. Resultatet kommer senare i vår och i nuläget vill jag absolut inte rekommendera någon att vinterså några riktigt svåröverkomliga dyrgripar. Själv har inte tagit slut på mina fröer utan har sparat så att jag kan förkultivera inomhus också. Går det bra är det förstås en helt fantastisk och enkel metod.

Växter som lämpar sig för vintersådd är:
1. Perenner och bienner (tvååringar) som växer här och klarar de svenska vintrarna.
2. Växter som ha sin naturliga växtplats i bergsområden eller på prärien.
3. Växter som självsår sig.
4. Härdiga träd och buskar.
5. Härdiga sommarblommor, så kallade "Hardy Annuals".
6. En del grönsaker.
Jag har bara sått perenner och här står nu mina vintersådder. Locken är
fastsatta med silvertejp för att inte blåsa av, eller puttas av, av
mina gräsligt nyfikna katter. De står i skuggan eftersom småplantorna
som förhoppningsvis dyker upp senare inte klarar stark vårsol. 
Att placera lådorna nergrävda i snö eller att ösa snö över dem ska vara bra. Lite svårt den här vintern, och nu när det snart är februari så känns det som att lite värmande vårsol vore mer välkommet än snö.

Att vinterså går dock fortfarande bra om man är sugen att prova.
Jag har sått Echinacea och att drömma lite är väl aldrig fel, 

Goda drömmar till er alla!
Kram Anna-Karin

10 kommentarer:

  1. Jag som inte skulle så något i år sådde igår Anemone rivularis (Bäckanemon) vi får se hur det går :) mina sommarfröer väntar jag med till mitten av februari tror jag :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slog upp bäckanemon och när jag såg bilderna var det inte svårt att förstå att du blivit frestad att så. Wow vad vacker ned sina vita blommor och sin blå ståndarring. Lycka till med sådden!
      Önskar fin vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  2. Här är det ordning och reda, ser så prydligt och genomtänkt ut.

    Jag brukar inte hålla på med frön bara i undantagsfall och då skall det vara enkelt och inte för mycket pysslande men jag blir lite avundsjuk så här på senvintern för just nu är tiden när man längtar så intensivt att sätta igång.

    Vilka fina bilder du tagit på olika frön, jag minns när jag en gång var på en föreläsning om Clematis och han berättade om vilken strategi Clematis hade utvecklat för att sprida sina gener vidare. Det var just den fluffiga svansen på fröet som gjorde att det med vindens hjälp kunde förflytta sig långt från moderplantan. Naturen är fantastisk!

    Lycka till med dina frösådder!

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har aldrig provat att vinterså tidigare så det ska bli spännande att se hur det går. Visst är klematisfröerna underbara. Så vackra och så välarbetade. Det är säkert några hundra små hår på svansen på varje frö hos Clematis fusca och man kan inte annat än förundras. Håller helt med dig. Naturen är fantastisk!

      Radera
  3. Härligt, pedagogiskt inlägg om sådder.
    Själv har jag också sått redan sådant som får gro när vädret är på såddens "sida". Just nu ska jag så en del olika arter och sorter va bergvallmo, Meconopsis, som också får vara ute och gro när de "känner" för det. Underlättar när man slipper att ta hand om för tidigt grodda sådder.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir lite spännande att se om och vad som gror. Förtröstansfullt att höra att du också sår en del och låter vädrets makter råda över sådderna. Jag har provat att vinterså sådant som behöver en köldperiod för att gro. Tycker det är bökigt med sådder i kylskåpet. Blir också trångt på fönsterbänkarna eftersom jag tyvärr inte har något växthus, så funkar den här metoden blir jag riktigt glad. En kompis till mig har en bergvallmo och den är så fin. Hoppas din tar sig fint.

      Radera
  4. Åh, många finingar på gång hos dig! Hoppas de gror bra nu. :) Själv har jag inte drabbats av såiver ännu, brukar komma smygande i slutet av februari.
    Kram Kristina
    P.S. Har jag berättat att min förra katt såg ut precis som din Tussan? Fast han hette Tusse...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror till och med att jag sett en bild på Tusse för länge sen men kan missminna mig. Pratat om honom har vi i alla fall gjort för jag minns att jag tyckte det var så gulligt att de hette likadant, fast pojke och flicka.
      Mmm, har en del rara växter på gång och håller tummarna ..... Har sparat frö för sådd inomhus också av dem som är mig extra kära.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Det kommer säkert att gå jättebra! Själv brukar jag vinterså på liknande sätt och har provat både det ena och det andra, men jag har en himla förmåga att glömma den dagliga vattningen eftersom mina burkar inte står där jag passerar. Kul med pälsiga svansen på klematisen. Frön är så roliga när man ser dem under lupp.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande. När jag satte fröna kändes det nästan lite hemskt att ställa ut dem i plastlådor i ur och skur. Men så tänkte jag att det är ju där de normalt gror och att de ändå får en ganska skyddad tillvaro så varför inte prova. Frön är verkligen roliga att studera lite närmare. Små konstverk!
      Kram Anna-Karin

      Radera