måndag 3 september 2018

Trädgårdstankar och annat tänkvärt

Ibland skenar tankarna iväg och något helt oväntat dyker upp i medvetandet. Som att åka skidor, kälke, snöskoter, katamaran ............  Det var de tankar jag fick när jag stod och tittade på vår hybridblåsärt (Colutea x media) som planterades i våras och som blommade redan nu, första året.

Colutea x media

Busken är ganska liten och tunn, men den har många knoppar på gång och häftiga blommor att se fram emot.

Colutea x media

Colutea x media


En annan växt som det är omöjligt att titta på utan att fantisera är slingerstormhatten (Aconitum hemsleyanum). Mig minner den om en sur gammal tant som bodde i mina barndomskvarter. Kan inte hjälpa det.

Aconitum hemsleyanum

 För visst ser den väl grinig ut, den där till höger i bilden nedan?

Aconitum hemsleyanum

 För att inte tala om den här.

Aconitum hemsleyanum

Men så sker något. Allt det sammanbitna försvinner och en skönhet gör entré. En vacker gumma. Eller gubbe. Som förgyller min utsikt genom fönstret.

Aconitum hemsleyanum


Ibland när man går runt och tänker missar man en massa annat. Men så händer det, att man lyfter blicken i precis rätt ögonblick för att få syn på ett träd som man aldrig sett förut. Det står till höger längst bak i bilden nedan. Det ser ut som ett helt vanligt träd. Men det är det inte. Det är inga av de andra träden heller förresten. :)


Jag går närmare och spanar upp mot skyn, genom bladverket som strilar solens strålar så vackert.

Aesculus hippocastanum 'Wisselink'

Aesculus hippocastanum 'Wisselink'

Jag blev så hänförd att jag var tvungen att skaffa mig ett eget "litet" exemplar. På den röda namnlappen som sitter runt stammen står det Aesculus hippocastanum 'Wisselink'. Det är en kastanj, men som sagt, inte vilken kastanj som helst.


Att köpa den var tanklöst. Den gör sig bäst i en slänt där man kan njuta av den underifrån. Vi har ingen slänt, inte i rätt storlek i alla fall. Den kräver ganska stort utrymme, något som vi egentligen inte heller har. Men ...... ibland bara måste man. :)

Alla andra våra växter på altanen är snart utplanterade, men kastanjen den står kvar. Så här ser den ut från ovan.

Aesculus hippocastanum 'Wisselink'

Och så här underifrån, när jag ligger på altangolvet och fotograferar. Och drömmer. Och tänker; var, var, var ...... men utan resultat än så länge.

Aesculus hippocastanum 'Wisselink'


Jag planterar ett par andra lite mer lättplacerade växter istället. Jag köpte dem på trädgårdsamatörernas förträffliga växtmarknad på Kroppkärrs koloniområde i Karlstad. En solhatt (Echinacea 'Cleopatra') och en prästkrage (Leucanthemum x superbum 'Real Dream').

Echinacea 'Cleopatra'

Leucanthemum x superbum 'Real Dream'

Leucanthemum x superbum 'Real Dream'

Njuter av deras vackra blommor en stund. Går sen till jordsäckarna för att hämta rhododendronjorden som jag köpt för att höja under en hortensia med. Men var är den ........ planteringsjord, barkmylla, planteringsjord ........ ingen rhododenronjord.

Slås av en tanke. Den kan väl ändå inte vara sann? Det är den. Jag har tagit fel, eller rättare sagt så har jag varit någon annanstans i mina tankar än där jag borde. Jag har planterat solhatten och prästkragen i rhododendronjord. I och för sig med sand i botten, upphöjt under växterna för att vattnet ska rinna av, och uppblandad med mycket fint grus för att förbättra dräneringen ytterligare.

Nej, nej, nej ..... jag som pjoskat så.

Stackars växter som fått fuktighetshållande jord. De vill ju ha det torrt.

Leucanthemum x superbum 'Real Dream'

Echinacea 'Cleopatra'

Egentligen ska man klippa bort blommorna på solhatten så att den kan satsa på rötterna och etablera sig, i stället för att blomma. Jag tänker dock behålla dem och glädjas åt dem i år. Nästa år vet ingen hur det går.

Jag blev trött och gick och satte mig vid picknickbordet under linden. Det kändes ganska galet det jag gjort, men i jämförelse med att Mumbai fått 1000 mm regn på ett dygn och Hammarö kommun, Värmland, Sverige fått någonstans mellan 20 och 30 mm på fyra månader, så kändes det inte så farligt trots allt. Det sistnämnda känns mera galet, och mera tänkvärt, tänker jag.

Det ser ut som vanligt när jag blickar ut över trädgården, men det är en chimär.
Allt är "konstbevattnat" i år.

Tittar upp på linden som varit svår att vattna tillräckligt. Den har den här sommaren varit en "silverlind". Den har stått med bladen hopvikta, och bara blottat undersidorna. Nu när det blivit svalare och den fått lite vatten har den dock börjat öppna upp, och blivit mera grön. Den anser tydligen att det är värt all den energi det kostar att ställa om alla sina hundratusentals löv för att bättre kunna fånga solens strålar. för att kunna fotosyntetisera effektivare, för att kunna bilda knoppar till nästa år. Hoppas den gör rätt! Det gör den nog. Den är gammal och vis och växterna är betydligt intelligentare än vad vi tidigare trott. Frågan är kanske snarare om vi människor gör rätt, och hur långt vår intelligens kommer att räcka. Men å andra sidan, intelligens kopplat till girighet har inte tillfört vår värld särskilt mycket. Kanske kommer vi längre, mycket längre, om vi kopplar ihop våra tankar och handlingar med kärlek och omtanke till allt levande och till vår jord också, och inte bara ser till de smarta kortsiktiga ekonomiska vinsterna.

Nej, nu är det nog dags för mig att resa på rumpan innan jag snöar in. :)

Och kanske gå och äta några björnbär.

Björnbär 'Thornless Evergreen'


Länkar till TrädgårdsFägring där du kan hitta många fina trädgårdsbloggar.





Höstkramar
Anna-Karin

23 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin, kul att du är tillbaka, har saknat dig och dina trevliga och tankeväckande inlägg. Förövrigt har det ju varit en "skitsommar" i varje fall ur mitt perspektiv och själv börjar jag vakna till liv först nu.

    Den där kastanjen alltså, den är urläcker och skulle passa utmärkt här. Vi har massor av plats på ena sidan huset där vi bara klipper gräset, kallas för grönyta. Bilden du visar som är tagen i motljus är alldeles, alldeles underbar..

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tack! Roligt att höra ifrån dig också igen. Skönt också att du börjat vakna till liv efter sommaren. Den har verkligen varit bedrövlig för naturen och för oss trädgårdsmänniskor. Vi får hoppas på en normaliserande höst och vinter.

      Jag ser kastanjen framför mig på din grönyta, med solen som lyser genom bladverket. Egentligen skulle jag skicka den till dig, men det är ju det där med girigheten..... :) Vill ha själv .... :) Den är ju som du skriver, alldeles underbar.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Hej Anna-Karin!
    Vad härligt att få ta del av dina tankar, och visst liknar det sura gummor, men fina är de. Tror säkert att du hittar en plats för din fina kastanj. Vilket vackert bladverk.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tack! jo, de "sura gummorna är vackra". Slingerstormhatten är spektakulär och förtjusande. Håller fortfarande på och funderar över var jag ska plantera kastanjen, men på något sätt kommer den att få en plats. Om inte annat så får jag flytta runt lite. :)

      Önskar dig en fin vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  3. Hej Anna-Karin

    Kuæ att läsa dina reflektioner!
    Fantastiskt bladverk på din 'Wisselink', det går nog att hitta en bra plats:)
    Ska Echinacea ha det torrt? De ska nog inte ha vatten om fötterna på vintern, men vem vill det? Kanske ett mera neutralt ph-värde? Jag tror det kommer att gå bra:)

    Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Tack! 'Wisselinken' är verkligen fantastisk. Det är inte ofta jag blir så hänförd, så jag kommer absolut att hitta en plats för den även om det innebär att jag får stöka runt lite i trädgården.

      Jag har mina Echinacea ganska torrt. Jag har i och för sig en blöt trädgård (normala somrar när det regnar) med mycket lera i jorden, och jag har dem på mitt torraste ställe där jag tagit bort leran. Tillsammans med martorn m.m. Men det är klart, supertorrt är det inte.

      Jag har tillfört lite kalk till jorden för jag tänkte också att kanske, kanske kan det gå om jag neutraliserar pH-värdet. Man får ju inte ge upp. :) Det ska bli intressant att se till våren.

      Önskar också dig en trevlig vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Hej Anna-Karin

    Mosomt å lese dine refleksjoner, og jeg kjenner igjen veldig mye av det. Det er så enkelt å tenke på en ting, og gjøre noe helt annet ;)

    Vakkert tre!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Tack! Det är lite skönt att höra att man inte är ensam om att göra lite galet ibland. Ibland seglar tanken iväg samtidigt som man gör något helt annat. Och vips så står man där och funderar på vad som hände. :)

      Mmmm, kastanjen är vacker och jag beundrar den lite varje dag. Kan inte låta bli. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Hej!
    Vad roligt med ett nytt inlägg från dig. Många kloka tankar som vi behöver i dagens samhälle.
    Kastanjen är underbar, tror säkert du hittar en bra plats åt den men jag säger som några andra att om du misslyckas så har jag en perfekt grönyta där man kan lägga sig ner och titta uppåt även om det inte är en slänt. Klarar den zon 3-4?
    Som tur är har jag fått en del regn i augusti, 20 mm i fredags ex. så nu växer gräset så det knakar.
    Härliga lite annorlunda blommor och kul att låta fantasin flöda.
    Ha det riktigt gott, hoppas du får regn snart även om dessa fina sensommardagar är sköna.
    Kram/Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina!

      Mmm, kastanjer klarar nog zon 3-4 men den har sagt att den vill bo hos mig. 😊 Mamma Mia! Kan träden prata! 😄 Mmm, fina kastanjer kan. 🤩

      Inget regn att tala om här än men ett underbart väder det har vi. Regnet kanske kommer till helgen om inte SMHI som så många gånger den här sommaren ändrar sig.

      Persikorna är fantastiskt goda. Tack! 😊

      Du får ha det riktigt gott du också.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. Bra att börja morgonen med dina kloktankar och underbara liknelser :) Den första kändes klockren antingen jag är på väg upp med liften eller ner på skidorna.

    Människan ja detta intelligenta men ibland okloka djur... Tror jag lämnar det där.

    Kastanjen stog jag och tittade länge på när jag var hos Gullmarsfjordens senast. Det kommer säkert bli en så småningom men just nu vet jag inte var. Det har jag ju inte vetat med någon annan heller men kanske var jag mätt. Men jag fått ner allt utom 3, en Salix magnifica och 2 trollhasslar vill liksom inte hitta sin plats. Och så en herrans massa hostor som ramlade på mig förra veckan - som det kan gå :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, jo jag känner mig också som blåsärten i backen, men är numera kanske lite mer försiktig än vad den ser ut att vara. :) Gammal och klok eller mer räddhågsen är frågan jag brukar ställa mig när jag står där och tvekar ibland. :)

      En Salix magnifica har jag också tittat på och suktat efter men lyckats motstå hittills. Får se hur det går nästa år? :) Hoppas du får ner din och att du hittar fina platser till trollhasslarna också. De är mycket vackra växter de också.

      De där hostorna som ramlade ner hos dig låter som en trevlig överraskning. De kan man nog inte ha för mycket av, men det är klart, de tar ju en väldans massa markyta när de växer upp, de flesta av dem. Hoppas du hittar platser till dem med.

      Själv går jag fortfarande här och grunnar på min kastanj och hoppas att en smart idé ska poppa upp i mina tankar.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  7. Hej Anna-Karin!

    Så trevligt det var att få dela dina trädgårdstankar och andra visa, tänkvärda tankar. Linden minns jag att du skrev om i somras. Hur den rullade ihop sig. Skönt att den vecklar ut sig igen. Tror alldeles säkert att den vet vad den gör.

    Kastanjen är något av det vackraste jag sett. Den kan man ju inte göra annat än falla för. Tycker den är vacker både uppifrån och underifrån.

    Din nya solhatt är en skönhet. Hoppas hon kommer tillbaka nästa år, den ljuva 'Cleopatra'. Visste inte att man skulle klippa bort blommorna för att gynna rotsystemet. Fast det låter ju egentligen rätt logiskt. Men samtidigt vill man ju se blommorna. Prästkrage var länge sedan jag hade i trädgården. Undrar varför, dom är ju jättevackra. Björnbär, mmmm så gott! Minns att jag brukade göra limemarinerade björnbär. Undrar var det receptet kan vara.

    Tack för ett, som vanligt, trivsamt inlägg från dig!

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!

      Jo, jag känner mig lite lugnad nu när linden börjar se ut som den brukar igen. Den är, även om det bara är en vanlig lind, en av mina käraste växter. Dessutom hyser den så mycket annat liv av värde, insekter, småfåglar, större fåglar ...... som alla bidrar till trevnaden i trädgården.
      Tur att det är en klok gammal lind. :)

      Mmmm, kastanjen fick mig att falla pladask. Jag känner på mig att jag snart kommer att få en idé om var jag ska plantera den. Jag tror hjärnan jobbar på det någonstans där i bakgrunden.

      Det var Gerben på Gerbianska som gav mig tipset att klippa bort blommorna på solhatten för att underlätta dess överlevnad. Han rekommenderade dock inte rododendronjord. :)

      Limemarinerade björnbär låter som en mycket god kombination. Mina buskar är planterade i våras så i år går alla bären åt till färskkonsumtion, men förhoppningsvis blir de fler och fler med åren ........

      Önskar också dig en fortsatt fin vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  8. Fine tanker på morgenkvisten. Det er en god tid for refleksjon. Så mange flotte blomster og deilige bjørnebær.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jannicke! Håller med dig om att morgonen är en bra tid för reflektion. Jag tycker om morgonen på många sätt. Det är så fint ljus då, och en tidig morgonrunda i trädgården är oftast härligt.

      Allt gott!
      Anna-Karin

      Radera
  9. Blåsärt var en ny bekantskap, den har jag inte sett tidigare.
    Vilken fin kastanj du har. Bladen är så vackra. Hoppas du hittar ett passande ställe att plantera den på!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, blåsärten var ny för mig också. Jag köpte den av en kille som dragit upp den från frö.

      Tack! Jag kunde bara inte låta bli kastanjen, och jag tror jag kommer att hitta en plats för den. Om inte annat så får jag flytta om lite.

      Ha det fin du också!
      Anna-Karin

      Radera
  10. Vilket fint inlägg. Känner nästan att jag sitter bredvid dig och filosoferar. Bra att sätta saker och ting i perspektiv när man klantat sig. Sen får man ta nya tag när man hämtat sig. Känner så väl igen mig.
    Vem vill inte ha en sån fantastisk kastanj... ursnygg! Skulle nog kunna ligga under en sån och spana upp mot bladverket varje dag hela sommaren.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Jo, jag försöker tänka så, att i ett större perspektiv så spelar det inte så stor roll att man gör klantiga saker ibland. Bara att ta nya tag, som du skriver. Just nu är jag dock lite mätt på att plantera. Hade massor med frösådder som skulle ut och det har inte varit lätt den här sommaren. Börjar dock bli klar, och då ska jag lägga mig en stund under kastanjen, som jag nu vet var jag ska sätta.... eller kanske blir det i soffan jag lägger mig istället .... Det börjar bli lite kallt ute trots att vi har en fantastiskt fin höst här. Hoppas du har det också.

      Kram

      Radera
  11. Hej Anna-Karin!
    Härligt att följa dina fantasier om blommors utseenden ;-)! Min "surgumma" har inte behagat blomma i sommar - den står för torrt.
    Det där med träd är så hopplöst svårt om man inte äger en riktig stor tomt märker jag hemma hos mig, men din kastanj är ju superläcker!
    Ha det gott och tack för ett trevligt inlägg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Mmm, min "surgumma" har inte blommat överdådigt den heller, men några små stackare fick jag som jag kunde spana på.

      Eftersom också jag har en mindre tomt så var kastanjen ett ogenomtänkt impulsköp. Det var typ "kärlek vid första ögonkastet". Nu när jag lurat ut var den ska stå känns det emellertid bra. Återstår bara en del grävning .... Pust! Pust! Vad gör man inte för en kastanj. :)

      Kram

      Radera