fredag 20 juli 2018

Utsökt detaljrikedom och ystert fluff

Det har varit varmt länge nu, och värmen tar på krafterna.

Jag minns när jag och min man i vår ungdom var på Samos, och det var värmebölja. Dagstemperaturerna låg på mellan 40 och 45 grader, och vi bodde på ett litet familjehotell utan luftkonditionering. Min man som alltid undvikit solen och värmen höll på att svimma när jag en morgon föreslog att vi skulle vandra och njuta av öns vackra natur. Jag glömmer aldrig hans blick när han klentroget tittade på mig, men efter en stund ändrade utseende och istället började småle. Vänta lite, sa han, och försvann ut genom dörren. Efter en stund hörde jag hur någon tutade utanför fönstret. Han hade hyrt en EU-moppe. :)

Jag led inte av värmen när jag var ung, men nu blir jag trött och orkar inte göra så mycket. Jag vattnar dock. Att inte göra det, när jag tillhör de lyckligt lottade som har tillgång till sjövatten (Vänern), skulle kännas otänkbart. Jag önskar dock att jag kunde vattna naturen, betesmarkerna och åkrarna istället för trädgården, men så ser tyvärr inte verkligheten ut.

Förutom att vattna så har jag också fotograferat, och jag tänkte visa några växter som ligger mig särskilt varmt om hjärtat.


Först några skira skönheter med vackra detaljer.

Bäckanemonens blommor är utsökta. Blommorna vajar på höga stänglar, och de blå ståndarknapparna och den blå baksidan är detaljer som bidrar till dess elegans.





En annan skönhet som likt bäckanemonen trivs i fuktig jord i halvskugga är den gula skuggliljan. De orkidélika blommorna alldeles översållade med vinröda prickar är läckra. Tycker jag.

Gul skugglilja (Tricyrtis latifolia)

Den japanska ostronörten nedan, vill till skillnad från de båda föregående blommorna, stå mitt i solgasset och torkan.  Jag gillar de tjocka blådaggiga bladen och de små men alldeles klarblå blommorna.



Lewisian vill också ha det torrt och soligt. Dess vintergröna bladrosetter tål ingen vinterväta så den föredrar en upphöjd plats med mycket grus och sand iblandat i jorden. (Eller bara sand och grus.)
De vackert tecknade laxrosa blommorna ger mig nästan gåshud.

Lewisia


Svavelnejlikan är en annan skönhet som trivs torrt och soligt. Den blommar troget från början av juni långt in i augusti och bara det är fascinerande. Att den dessutom har en gul färg som är alldeles lagom gul och svagt blå ståndare gör de små näpna blommorna oemotståndliga.





Cikorian är ytterligare en skönhet, om än en mer ouppfostrad sådan. Detaljerna är utsökta och den himmelsblå färgen magisk, men det faktum att den frösår sig hej vilt manar till försiktighet. Cikorian växer vilt i södra Sverige samt på Öland och Gotland. Den finns i hela Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Centralasien, Indien. Kina och Sibirien, vilket skvallrar om att den trivs lite varstans och är van vid att ta för sig.  Jag har den i en äng långt ifrån alla rabatter och planteringar men får ändå rensa bort en del små plantor som etablerar sig här och var i trädgården. Otroligt vacker, men farlig. :)

Man kan göra surrogatkaffe på rötterna och äta bladen som sallat. Odlade varianter av cikoria är rosensallat och frisésallat.

Vägvårda, Blåbinkegräs, Blåbinka, Jernört




Nu några stora fluffiga bjässar med knappt urskiljbara detaljer.

Glansrutan med sin myriad av små gulvita blommor ser ut som ett lysande moln. Den kan bli två meter hög, doftar och drar till sig mängder av insekter.  Den vill ha mycket näring och vatten så den ränner jag till stup i kvarten. Det gör inget. Jag tycker den är underbar.


 

 



Eftersom jag i början sa att jag skulle visa växter som låg mig särskilt varmt om hjärtat så måste förstås nästa få vara med. Vår skogslind, vår allra käraste växt.

Den blommade överdådigt i år och surret när alla humlorna kom på besök var nästan öronbedövande. Förr om åren när vi hade två biodlare i grannskapet lät det ännu mer men humlorna lyckades i år brumma nästan lika högt.

För att skydda sig mot torkan har linden i år vänt alla sina blad ut och in. Den har vikt ihop dem på mitten. Genom att skydda den gröna ovansidan, och istället vända den grå undersidan utåt minskar avdunstningen och den kan spara på vattnet. Det ser lite märkligt ut, minst sagt.



En annan fluffig växt som jag gillar skarpt är vidjehortensian 'Annabelle'.

Hydrangea arborescens 'Annabelle'

 Hydrangea arborescens 'Annabelle'



Den vita astilben, som jag inte vet vad den heter, är ytterligar en kär växt hos oss.
Bilderna gör den inte riktigt rättvisa. I verkligheten ser den helt vit ut, och de yviga vita blomspirorna är verkligen effektfulla mot det  mörkt gröna bladverket.

Astilbe Arendsii - Gruppen

Astilbe Arendsii - Gruppen

Astilbe Arendsii - Gruppen



 Mjau!!!!!! Om du nu gillar stora fluffiga saker i trädgården så undrar jag om du inte glömt den finaste av dem alla?

Förlåt Tussan! Det är klart att du ska vara med. Jag sparade bara det bästa till sist. :)




Nu ska jag snart göra som Tussan.
Lägga mig till rätta och vila.
Men först ska jag plocka lite vinbär, 
sen ta ett svalkande dopp,
och sen  ZZZZZZ ........ :)


Sköt om er i värmen alla,
och vill ni få mer trädgårdsinspiration,
klicka in er på TrädgårdsFägring,
 längst upp till höger.


Kram
Anna-Karin 

19 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin!

    Så mange vakre blomster du viser! De er kjente og kjære for meg også. Når jeg ser dine fine bilder, så blir de jo det for meg også :)
    Astilber er så fine, og jeg liker de så godt.
    Så søt katten din er!

    Ha en fortsatt fin sommer!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!

      Tack för din fina kommentar Marit! Det finns många växter som jag är särskilt förtjust i, och astilben, lewisian och linden tillhör mina absoluta favoriter.
      Och Tussan förstås. Hon är väldans söt och i en klass för sig. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Hej igen Marit!

      Ville bara komma tillbaka och önska en fortsatt fin sommar till dig också!

      Kram

      Radera
  2. Hej Anna-Karin

    Här var där mycket fint att se på!
    Anemone rivularis ser man inte så ofta.
    Fantastiskt som linden klarar sig i detta extrem väder!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Tack!

      Nej, Anemone rivularis ser man tyvärr inte så ofta trots att den har så eleganta blommor. Den vill ju ha mycket vatten så jag har fått vattna den hela den här sommaren för annars hade den inte klarat sig.

      Jag hoppas att linden klarar sig. Den gör vad den kan, och jag hjälper till och ställer spridaren under den ibland, men man kan ju inte vattna ett stort träd. Enligt SMHI blir det fortsatt lika varmt och inget regn under minst tio dygn till...... Men sen så kommer det nog, hoppas jag. :)

      Önskar också dig en trevlig helg!

      Anna-Karin


      Radera
  3. Hej Anna-Karin!
    Så mycket fint du visar, den fina anemonen, och cikorians färg är så fin. Den vita Astilben har jag inte själv men håller med dig, riktigt. Hortensia skall jag skaffa mig, gäller bara att välja en tålig sort.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tack! Jo anemonen är fin och astilben också. Den fanns här när vi köpte huset så den har varit med i många, många år. Jag är också mycket förtjust i cikorians färg, men som sagt den är lite farlig eftersom den fröar av sig rejält.

      Lycka till med valet av hortensia. Det finns så många fina att välja på. Jag tycker att 'Annabelle' är rätt tålig men det finns nog ännu härdigare sorter. Jag köpte en ny i somras som får alldeles himmelsblå blommor om den står i kemiskt sur jord. Den har inte blommat än, men förhoppningsvis stämmer det. Tyckte det var värt att prova. :)

      Önskar dig en fin avslutning på helgen och en bra ny vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Tricyrtisen var ju så fin :) Jag har inga gula bara vanliga violetta. Det var flera favoriter med bland dina och när jag ser svavelnejlikan börjar jag fundera - men den har jag ju satt ut... ..nånstans :) Skönt med vattentillgång. Jag måste hitta en lösning eftersom extrabrunnen tog slut i veckan.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, den gula Tricyrtisen är fin, men jag gillar de violetta också. Hoppas du hittat din svavelnejlika som du satte ut. Lite detektivjobb där! :)

      Att din extrabrunn tagit slut låter jobbigt. Hoppas verkligen du hittar en lösning så att du får vatten.
      Eller ännu bättre, att det kommer regn så att dina brunnar börjar fyllas igen. Det är en "galen" sommar.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Hej i värmen! Vad lyckligt lottad du är som har tillgång till sjövatten denna torra sommar. Det syns på dina växter att de trivs, både vatten och värme har nog varit gott för dom. Att du fått vara flitig tvivlar jag inte ett ögonblick på.
    Hoppas och tror att din stora lind klarar sig. Jag har svårt att välja någon favorit bland dina fina blommor, alla är väldigt fina på sitt sätt, bilderna så fina.
    Ha det fortsatt gott i värmen med bad och skugga.
    Kram från Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag är lyckligt lottad, och jag är mycket tacksam över den bevattningsförening som finns här på området. Snälla människor som jobbar ideellt och som har sett till att det fungerat hela sommaren.

      Jag tror nog också att linden klarar sig, men den har aldrig sett ut så här tidigare så lite oroande är det allt. Undrar hur gammal den är, och undrar om den, till skillnad från oss, har upplevt sån här värme och torka tidigare i sitt liv. Vem vet? :)

      Roligt att du tyckte mina blommor och bilder var fina. Tack!

      Idag är det mulet, och det är skööööööönt. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. God kväll Anna-Karin!

    Pustar när jag läser om er Samossemester, 40-45 grader. Jodå, jag minns en liknande semester på Korfu. Också vi bodde på ett hotell utan luftkonditionering. Men till skillnad från er så låg vi bara under de höga träden i trädgården på dagarna och läste böcker. Många böcker blev det :)

    Efter det så svalkar jag mig gärna med hjälp av den vita fina bäckanemonen. Utsökt är ordet! Japansk ostronört har jag haft. Den trivdes inte i min blöta trädgård. Nu skulle det nog gå bättre för nu är den allt annat än blöt. Också den är utsökt. Men den som jag blev helt betagen av var svavelnejlikan. Eller rättare sagt svavelnejlikans färg. Jag älskar den där ljust gula färgen. Det fick bli två utsökt där.

    Cikoria såg jag massor när vi var på Öland ett år. Dom var otroligt vackra där dom växte i vägkanten. Dom har så vacker himmelsblå färg, nästan som min blyblomma.

    Jag hoppas verkligen att linden klarar sig. Men dom vet ju hur dom ska skydda sig. Jag har sett på mina rhododendron att dom nu drar ihop bladen på samma sätt som på vårvintern för att minska avdunstningen.

    Min 'Annabelle' var jag tvungen att stödvattna här om dagen. Det har aldrig hänt förut. Men den såg verkligen ut som om den skulle ge upp. Och den står ändå i min blötaste rabatt. Men den står i en liten sluttning så det kan vara så att vattnet letat sig nedåt.

    Den vita astilben är otroligt vacker. Skulle nog passa fint i min vita rabatt.

    Här fortsätter värmen och torkan. Som jag längtar efter regn. Kanske till helgen så dom igår på prognosen.

    Ha det så bra som det går i värmen! Vinbär lät gott :)

    Kram
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!

      Tack för din fina kommentar. Jag befinner mig just nu i en situation som gör att jag har lite svårt att svara (ingen negativ situation men med många människor omkring mig).

      Återkommer senare! 😊

      Kram

      Radera
    2. Hej igen!

      Vi har varit och hälsat på vänner, och jag har därför inte använt mobilen mer än nödvändigt. Är lite omodern och lägger gärna bort de elektroniska prylarna när jag träffar andra. :) Är nog gammalmodig, men trivs bra med det. :)

      Mmm, svavelnejlikan är, som du skriver, utsökt. Den är inte stor, men drar ändå uppmärksamheten till sig. Också jag är enormt förtjust i den gula färgen, och en annan blomma som blommar hos mig nu, och som har samma ljusa gula färg är gulvädden. Ytterligare en av mina favoriter. :)

      När jag hittade din blogg, och började läsa dina inlägg, så minns jag att du berättade om din "blöta" trädgård. Det är ledsamt att höra dig berätta hur torrt du har det nu. Jag hoppas allt hos dig klarar sig. Att du, liksom jag, har en i grunden blöt trädgård är ju väldigt bra, men ingenting klarar den här sommarens värme och torka om man inte kan vattna. Vet att du har mycket begränsat med vatten och tänker på dig.

      Vi åkte och badade när vi kom hem, och såg hur björkarna blivit allt mer brända och hur de bruna löven ansamlats på marken kring dem, hur tallarna i allt större utsträckning offrat sina barr och nu är brungröna istället för gröna, hur blåbärsriset och ljungen blivit helt uttorkade och hur till och med ormbunkarna som står med sina rötter så djupt inte längre hittar något vatten utan får ge upp. Det gör ont i hjärtat att se, men jag hoppas och tror att växterna klarar sig och kommer att komma igen nästa vår. Både de vilda och de flesta av våra trädgårdsväxter. De är smarta och rullar ihop sina blad som dina rododendron och min lind som i år ser grå ut istället för grön. (Jag är ju lyckligt lottad och har vatten men de stora träden kan jag inte mer än stödja lite grann.)

      Vi behöver en vinter med mycket nederbörd, så det får vi hålla tummarna för.

      Den vita astilben skulle nog passa ypperligt i din vita rabatt. Jag brukar plantera om den i ny jord med några års mellanrum, och om du vill ha en bit så skickar jag gärna det till dig nästa gång det är dags. Det är nu till våren.

      Jag längtar också efter regn. Hoppas, hoppas!

      Kram Anna-Karin



      Radera
    3. Hej Anna-Karin!
      Nu har vi äntligen fått lite välkommet regn även om just min trädgård verkar ligga i någon typ av regnskyddad zon. Vi fick ett rejält åskväder här om dagen och visst regnade det men inte så mycket ... trodde jag. När jag kollade lokalnyheterna så visade det sig att stora delar av centrum var översvämmat, garage var vattenfyllda och en genomfartsled en bit från mig låg under vatten. Här försvann vattnet direkt ner i jorden och inte en pöl syntes. Och inte mer än ca 10 mm kom det. Men dom mm var väldigt välkomna.

      Om du kommer ihåg nästa gång du planterar om astilben så får du gärna höra av dig. Den är otroligt vacker. Har letat efter vita astilbe men inte hittat några så "kraftfulla" i blomman som din.

      Kram Anita

      Radera
    4. Hej igen!
      Att det blivit översvämningar och att många fått sina garage m.m. vattenfyllda låter hemskt. Man önskar sig regn mer än något annat denna sommar, men inte i såna mängder. Det verkar dock som om det är antingen det ena eller det andra. Torka eller skyfall. Men det är väl också så att när marken är torr så flyter vattnet ovanpå.

      Skönt att höra att du fått i alla fall 10 mm. Det är inte mycket men ändå, som du skriver, välkommet. Hos oss lyser regnet med sin frånvaro och naturen blir torrare och torrare. Det är både hemskt och ledsamt. men snart ..... hoppas, hoppas ......

      Jag hör av mig när jag planterar om astilben så att du kan få en planta. Roligt att du tycker om den. Den växte inne i rododendronbuskaget och såg inte mycket ut för världen när vi köpte huset. Tänkte att den var inget vidare men satte den på ett bättre ställe, och det är jag mycket glad för idag. :)

      Du får ha en bra ny vecka, och förhoppningsvis kommer det lite mera regn i lagom mängd och takt.

      Kram

      Radera
  7. Lycka är att ha tillgång till sjövatten en sommar som denna och mycket fint har du som blommar. Snygg bild på cikorian som jag tycker är en svårfotad växt. Alltid nån blomma som är vissen eller är det långt emellan. Tack för varningen om frösådder. Jag flyttade nämligen in två plantor till en gång i ätliga lunden från fågelfrön som grott. Tar de sig kanske de får flytta vidare till ett ännu vildare område.
    Hoppas du har en fin sommar
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Håller helt med dig om att cikorian är svårfotad, och jag har en stor mängd bilder som är allt annat än bra, får man nog säga. :)

      Cikorian är vacker men jag vill varna dig lite till så att du inte får massor med jobb. Den är helt fenomenal på att fröså sig. Jag hade den först i en odlingslåda som efter första blomningen blev så översållad av små nya plantor att den blev helt fylld. Jag flyttade moderplantan och rensade bort resten och tänkte att då var det klart. I år förundrades jag över mängden "maskrosor" som etablerat sig runt lådan. När jag tittade närmare så jag att det var cikorior. Även om den sprider sig mest lokalt så kan nya plantor dyka upp lite längre bort också. De brukar dock inte vara så många men de sätter ju sen frö i sin tur om man inte hittar dem...... Jag är mycket förtjust i blomman och har ett lite personligt förhållande till den men den kräver verkligen försiktighet.

      Jo, jag är mycket lyckligt lottad som har sjövatten. Det är riktigt hemskt här hos dem som inte kan vattna, och i naturen. Många fina trädgårdar vissnar ner, och det finns inte riktigt ord för det som händer. Hoppas innerligt på regn snart.

      Hoppas du klarar dig och att det kommit lite regn hos dig, och hoppas att du också har en fin sommar.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera