tisdag 23 januari 2018

Som en huldra

När jag stod vid Möruddens strand och riktade kameran mot den bleka solen kom jag att tänka på den som en huldra. Det var Fred Åkerströms fina textrad som dök upp i mina tankar och som fick mig att göra associationen.

Åter igen gryr dagen vid din bleka skuldra. 
Genom frostigt glas syns solen som en huldra.
Ditt hår det flyter över kudden.
Om du var vaken skulle jag ge dig allt det där jag aldrig ger dig.
Men du jag ger dig min morgon jag ger dig min dag. 

Underbara ord som går rakt in i hjärtat.

Här kommer några av bilderna som jag tog medan jag gick där och tyst (mycket tyst) nynnade på den gamla och för många säkert välkända melodin.






Vår familj har genom åren besökt Mörudden många gånger, och har många minnen förknippade med platsen. Mest sommarminnen.

När vår dotter var liten var en av de stora utmaningarna för henne att ta sig fram till, och upp på den stora stenen nedan.



När hon blev lite äldre var det badbryggorna som gällde.



Nu är det bad vid den här bryggan, som är hög och från vilken man kan göra volter som lockar. Hrmmm!!!! Båten brukar normalt inte ligga här. Den har tidigare legat i Inre hamn i Karlstad och tjänstgjort som hamburgerrestaurang, men slet sig och hamnade här när det blåste som värst.



Badviken där jag och min man badar ibland, och dit vi brukar cykla för att ta våra kvällsdopp under ljumma sommarkvällar.


Badviken på närmare håll. Vattnet glöder men ser ändå rysligt kallt ut.


Inget bad idag alltså. :)

Istället hemfärd utmed de tomma båtbryggorna och de vintervita gatorna.





Alla bilderna är tagna igår, mitt på dagen när solen stod som högst. Ljuset var föränderligt och svårfångat, liksom livet.

Idag tittade jag på bilderna i datorn samtidigt som jag jag satte på Fred Åkerström, och jag måste väl erkänna att han sjöng de fina versraderna betydligt bättre än jag.

De tänkvärda orden passar dock riktigt bra idag, och kanske var det därför som de dök upp i mitt medvetande när jag stod där, med kameran, i strandkanten igår. Vi firar bröllopsdag idag, jag och min man, och ser fram emot de dagar vi förhoppningsvis kan ge varandra i framtiden, samtidigt som vi tittar bakåt och konstaterar att det snart är trettiofem år sen vi började dela våra dagar med varandra. Oj, oj, oj ...... :)


Nä, nu har jag lite att stå i, 
så nu hinner jag inte mer. :) :)


Återkommer till trädgården nästa gång. :)

Kram Anna-Karin

19 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska bilder. Det har varit några helt underbara vinterdagar och helt otroligt - ingen blåst. Bara att njuta!
    Varmt gratulationer på bröllopsdagen. Tänk vad åren går fort. Ha en riktigt fin dag!
    Kramar från Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, åren går fort. Det är tur vi håller oss unga i sinnet.:) Vi har också haft flera riktigt fina dagar utan blåst, och det är såå skönt.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Fred Åkerströms text är så fin, passar ju bra till er i dag också. Kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är vacker, och den väcker för mig tankar och minnen av saknad och sorg, men också av tacksamhet.
      Kram

      Radera
  3. Älskar den texten, tror jag fortfarande kan den utantill. Förr i världen när jag spelade gitarr och sjöng var det en av mina favoritsånger. Men nog om det, nu till dina bilder. Jag bara njuuuuter. Så vackra. Det kan bli fantastiska effekter mitt på dagen när solen lyser starkt men gömmer sig till viss del bak moln som inte täcker hela himlen. Och så vattnet därtill där hela härligheten speglar sig. Jag blir lycklig av dina bilder. Tack för att du delade dom med oss.

    Och till sist! Ett stort Grattis på bröllopsdagen.!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita!
      Ibland överraskar livet och ibland undrar jag om det bara är slumpen. Igår fick jag biljetter till en konsert med CajsaStina Åkerström och Jack Vreeswijk där de sjunger sina fäders låtar av min man. han hade ingen aning om att jag skulle skriva om Fred Åkerström när han köpte biljetterna och även om vi lyssnat mycket till dem förr så var det länge sen nu.

      Vad glad jag blir över att du tyckte om mina bilder och blev lycklig av dem. När man inte har med kameran så traskar man mera på, men när den är med så stannar man upp och ger sig tid att se det vackra på ett annat sätt. Både med ögat och med kameralinsen.

      Extra roligt att få beröm av dig. Du är en mästerlig fotograf.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Grattis på bröllopsdagen! ..och vad kan passa bättre än Fred Åkerström till en sådan speciell dag.

    Bilderna är så vackra över det kalla vattnet med spännande skyar!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla!
      Fred Åkerström sjöng så vackert för oss, och i april ska vi gå och lyssna på när hans dotter framför hans låtar.

      Himlen bjöd på ett vackert skådespel över vattnet, och jag är glad att jag hade kameran med. Det var bitvis ganska halkigt att gå så jag funderade på att lämna den hemma, men så fick den följa med. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Stort grattis på bröllopsdagen! Tänk vad tiden går både fort och långsamt ibland...
    Jag njöt av att få följa med på den fina vinterpromenaden. Jag känner förstås igen textraderna och visst är de vackra. Vissa texter blir aldrig föråldrade.
    Det var så kul att ses igen i Varberg, det får vi göra om! Ses alltså, antingen det nu blir i Varberg eller någon annanstans nästa gång.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina!
      Det där med att vissa texter inte blir föråldrade stämmer nog. Det visade sig att Ella kunde texten och började sjunga den när vi pratade om Fred Åkerström. Det är inte den musiken hon brukar lyssna på i vanliga fall så vi blev lite förvånade, minst sagt.

      Jättekul att träffas, och som du skriver, det får vi absolut göra om.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. Grattis på bröllopsdagen! Visst är det häftigt ur strofer, ord och annat kan komma upp associerade av helt andra saker. Han var en duktig skribent och vissångare. Härliga bilder som visar både det vackra i snön men också kylan och ett ljus som är väldigt speciellt. Vinterbilder får alltid en touch av ödslighet, lågmäldhet - jag gillar det.

    Oj, missade dig helt i Varberg. Jag gjorde det som jag gillar allra bäst - bestämde mig och bokade dagen innan. Pratade med mycket rhodo-folk och några från Stockholmstrakten när jag sprang på ett gäng som hade samkväm innan middagen :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina!
      Var du i Varberg. Vad synd att vi inte sprang på varandra. Jag och min syster kom redan på fredagen, men innan middagen på lördagen låg vi på hotellrummet och myste, så då var det förstås inte så lätt att få syn på oss. :)

      Blir glad att du gillade bilderna. Jag tycker också om ödsligheten som vintern så ofta ger en känsla av. En kombination där ödsligheten och dramatiken möter lugnet och stillheten.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  7. Gratulerer på brylluppsdagen!

    Vakre bilder og dikt. Vinteren er vakker, og det er ikke så mye snø hos deg i forhold til her. Jeg lengter veldig etter våren nå :)

    Ønsker deg en fin uke!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!

      Jag har sett på din blogg hur mycket snö ni har och jämfört med det så har vi väldigt lite här. Idag har vi dessutom fått plusgrader så nu håller den på att smälta bort.

      Jag längtar också efter våren.

      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Hej Anna-Karin!
    Så vackra bilder, det är speciellt med vatten. Gratulerar till många år tillsammans.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marika!
      Jo, det är många år, och ibland kan man inte låta bli att undra vart de tagit vägen. :)
      Men nu börjar snart det nya odlingsåret och det är inte utan att jag längtar lite.
      Önskar fint veckoslut!
      Anna-Karin

      Radera
  9. Magiska vinterbilder. Vad fint du bor. Hoppas jag får se samma vyer i sommarskrud. Stort GRATTIS. Vi ligger lite efter och firar 28 år till hösten.
    Spelar ingen roll hur många gånger jag hör den klassikern. Jag får pytteskinn som vi sa i Halland. Jag är väldigt förtjust i hans dotters tolkningar och egna låtar. Jag har flera skivor med Cajsa-Stina.
    Kram Bosse Lidén från ett grönt Ystad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kommer med största sannolikhet att visa vyerna i sommarskrud också, men kanske inte riktigt desamma. Det är alltid fullt med människor som badar där på sommaren, och att ta bilder då känns inte helt okej ... :)

      Jag fick biljetter till en föreställning med Cajsa-Stina och Jack Vreeswijk av min man. De ska tolka sina fäder och det ska bli riktigt roligt. Något jag verkligen ser fram mot.

      28 år är också bra. :) Vi med våra 35 leder tyvärr inte ligan i vår vänkrets. 37 är rekordet, men de tjuvstartade.

      En grön kram härifrån också. All snö har nu smält bort.
      Anna-Karin

      Radera
  10. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera