söndag 17 december 2017

Sammetshortensior och juletider

Satte mig för att skriva några rader, och funderade på vad jag skulle skriva om. Något "juligt" kändes förstås naturligt men det jag fastnade för var sammetshortensior. Det var deras latinska namn som fångade mitt intresse och som faktiskt fick mig att tänka på just juletider. På ett lite annat sätt.

Hydrangea aspera ssp. sargentiana
Sammetshortensia

Hortensior är underbara och sammetshortensiorna vackrast av dem alla, tycker jag. Ingen annan växt liknar den. Att använda ord som superb, exotisk och magnifik känns inte som att ta i. Sammetshortensiorna växer vilt i fuktiga lövskogar i Kina och kan bli två - tre meter höga. De har ett upprätt växtsätt men breder ut sig och kan i gynnsamma fall bilda hela buskage. De har tjocka mörkgröna sammetslena blad och stora flata blomställningar. Lila små blommor som övergår mer och mer i blått i mitten. Större vita fjärilslika blommor som en inramande krans runtom. Bladen kan bli 35 cm långa och blommorna kanske uppemot 20 cm i diameter. Blommar i juli - augusti och är då förstås som allra finast, men utgör med sina stammar, grenar och blad ett blickfång under hela säsongen. Föredrar en  halvskuggig vindskyddad växtplats som aldrig torkar upp, men som heller aldrig är blöt. Tål inte brännande sol, vind och torka. Klarar zon 2, kanske zon 3 - 4 i gynnsamma lägen om marken under dem täcks under vintern.

Sammetshortensian är förtrollande vacker - men skör.

Hydrangea aspera ssp. sargentiana
Sammetshortensians underbara blommor.
Hydrangea aspera ssp. sargentiana
Sammetshortensians mjukt ludna blad och håriga stjälkar.
Hydrangea aspera ssp. sargentiana
Längst till vänster välkomnar den riktigt stora sammetshortensian vid
den här smakfulla entrén. Den står ännu i knopp. Att
fantisera om hur den skulle se ut i full blom är angenämt. :)
Hydrangea aspera ssp. sargentiana  Ligularia dentata 'Desdemona'
En oväntad men oemotståndlig kombination.
Sammetshortensia och klippstånds (Ligularia dentata 'Desdemona'). 

I våras fick jag en liten sammetshortensia, ett skott från ett par i grannskapet. Jag kände mig andaktsfull när jag bar hem den, och grävde ur en grund vid "balja" i marken där jag delvis bytte och blandade jorden för att få den att etablera sig och trivas. Den breder ut sig med ett grunt rotsystem och vill ha en lucker mullrik näringsrik jord, gärna åt det lite surare hållet.

Hydrangea aspera ssp. sargentiana
Det lilla skottet från sammetshortensian såg inte mycket ut för världen
när jag satte det. Endast liljorna som följde med såg frodiga ut. Snart
kom dock bladutspringet.
Hydrangea aspera ssp. sargentiana
Skottet tog sig fint och de stora härliga bladen bredde ut sig.
Våren och sommaren var extremt torr så förutom att vattna, hela tiden
kändes det som, så skyddade jag rötterna från uttorkning med gräsklipp.
I november kom den första frosten och det uppskattade förstås inte den
förnäma växten som svarade med att börja sloka.
Nu i dagarna kom snön och sammetshortensian sover inuti sitt tält
av juteväv. Förhoppningsvis vaknar den till våren igen och
kanske kommer då den första blomman. Hoppas, hoppas!
En sammetshortensia är en önskeväxt, men inget man önskar sig till jul. Planera och drömma om en kan man dock göra och det är kanske lite som en julklapp det också. Den bör planteras på våren för att få en hel säsong att förbereda sig på inför vintern.  

Sammetshortensian heter Hydrangea aspera ssp. sargentiana. Aspera betyder grov, och namnet har växten fått på grund av sina stora och till utseendet sträva blad. Att sammetshortensiorna och namnet aspera fick mig att associera till julen var dock inte i den betydelsen. Det var aspera, som också  återfinns i uttrycket "Per aspera ad astra" (genom svårigheter mot stjärnorna) som fick mig att tycka att det passade bra nu, i dessa tider då det gäller att inte krokna. Nu när det gäller att hålla sig upprätt för att man har för mycket att göra och för många att träffa, eller för lite att göra och kanske ingen att fira med, eller för att allt kanske bara är för mycket lagom.


Så go vänner,
och alla andra goa människor.
Oavsett om det är för mycket, för lite, för lagom eller helt underbart 
så vänder ljuset snart åter och det är en bit mot stjärnorna bara det.


Kram Anna-Karin

Gräs på vintern
Hoppas snön får vara kvar. Så fint det skulle vara med julesnö. :)

18 kommentarer:

  1. Ja, de er så vakre! Jeg har en sånn jeg også, men den trives ikke så godt her. Det er nok litt for kaldt for den her. Takk for opplysninger om betydnigen av navnet. Vakre vinterbilder! Ja, snart snur solen, og lyset kommer tilbake.
    Ha en fin ny uke!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de är vackra men tycker nog inte så bra om kyla, och jag gissar att du har det kallare hos dig än vad jag har det här. Såg att du hade - 14 häromdagen. Får se hur det går med min. Om den blir stor och fin eller bara en liten stackare. Grannparets är grann, men det är allt de odlar och de har verkligen gröna fingrar. 😊
      Önskar också dig en fin vecka!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Hejsan!
    Jamenvisst! Den är riktigt vacker, men det tycker jag om många hortensior. Sammetshortensians blad är dock de vackraste bland hortensiabladen. Min lilla sammetshortensia"pinne" lever ett pinat liv. Den måste stå på något sätt helt fel.
    Ha en super-tredje-advent!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!
      Tycker nog sammetshortensian har både de vackraste blommorna och bladen bland alla vackra hortensior. 😊 Det är därför jag ger mig till att försöka mig på en. Kan inte låta bli även om den är både lite trilsk och kinkig och har ganska lätt för att känna sig pinad och stå och tjura. Får se hur det går med min "pinne" till våren. Jag hoppas förstås men hur som helst så är det väldigt roligt att prova.
      En "supervecka" till dig också!
      Anna-Karin

      Radera
  3. Härlig betraktelse! Särskilt om tiden just nu... Sammetshortensian är jättefin och jag blev glad när jag hittade en för några år sedan. Den behöver dock lite kärlek och kanske framförallt flyttas för den står och stampar och bladen blir aldrig så där stora och maffiga. Lite konstigt för den står i en våtbädd med många rhododendron som trivs förträffligt.

    Ha en fin vecka fram till jul! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Tycker det låter som om din sammetshortensia borde trivas där i fukten bland dina rododendron men det är kanske något som inte faller den på läppen. De jag har fått min av har två superfina exemplar men vad de har för hemlighet det vet jag inte. Får fråga dem.
      Önskar också dig fina dagar fram till jul!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  4. Hej Anna -Karin!

    Så vackert du skriver om den sköna sammetshortensian. Jag får erkänna att hortensior rent generellt aldrig lockat mig. Jag vet inte riktigt varför om jag skall vara ärlig men något är det som väcker nästan antipati hos mig. Blommorna på de vanliga hortensiorna är plastiga och alldeles för välformade för min smak. Men en sammetshortensia är vacker, mycket vacker till och med men här i min zon skulle den kanske inte utvecklas optimalt.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Förstår av det du skriver att du inte är förtjust i hortensior. Förstår också hur du menar, för visst är de otroligt välformade och nästan lite perfekta. Men plastiga, nja, kanske .... :) Jag tycker nog om alla trots allt, men mina favoriter är de med vit blomning, och sammetshortensior förstås.
      Vet inte vilken zon du har men det är nog tyvärr så att sammetshortensiorna utvecklas bäst i zon 1 (eller 0), men eftersom det finns två par i grannskapet som har riktigt fina exemplar så kunde jag inte motstå frestelsen att prova.
      När jag stod och beundrade det ena parets en dag så fick den snälle mannen syn på mig och frågade om jag ville ha ett skott och det ville jag förstås. Väldigt gärna. Så nu återstår att hoppas. :)
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Hej! Vilka härliga bilder, både sommar- och vinterbilderna. Hortensiorna får mig att drömma, men det får stanna vid drömmar vad gäller sammetshortensian. Här är det nog alldeles för kallt och jag drabbas av bakslag i vädret sent många vårar. Men då kan man ju njuta av dina bilder och rader. Hoppas ditt lilla skott har etablerat sig och kommer fint till våren.
    Ett par vita vinterdagar har vi också haft men nu kommer regn och plusgrader. Bra att hjälpa känsliga växter med täcke.
    Ha en riktigt fin vecka med lagom många göromål inför julen. Kram/ Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir. Jo, det är nog ett väldigt pjoskande om sammetshortensian ska utvecklas fint när man har högre zon än 2, tyvärr. Vårarna här hos mig är kalla och det brukar dröja innan värmen kommer, men det brukar inte bli riktigt varmt för att sen bli riktigt kallt igen så att växterna luras fram för tidigt. Höstarna är relativt långa och varma.

      Regnväder ja, i helgen massor med härlig snö men nu har det regnat hela dagen och allt det vita är borta.:( Får hoppas på ny snö. :)
      En riktigt fin vecka till dig också!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  6. Hej Anna-Karin! Vet du, ditt inlägg får mig att minnas ett besök en sommar i Botaniska trädgården i Köpenhamn. Vilka exemplar av sammetshortensia dom hade där. Jag glömmer dom aldrig. Jag minns att jag kollade om dom skulle gå att ha här men insåg snart att det aldrig skulle fungera. Här fryser alla hortensior ner och får börja om från början och hinner aldrig blomma. Jag har däremot en vanlig hortensia i kruka som får stå ute till december och få en vinterchock innan den får komma in i +7 graders värme i uterummet. Kanske det skulle gå att ha en sammetshortensia i kruka också. Hoppas din kommer att trivas i sitt bo av juteväv. Jag håller tummarna!

    Någon vit jul tror jag inte det blir här. Den senaste prognosen hade dom ritat in regn på julafton. Men det kan ju förstås ändra sig. Men snart vänder det och dagarna blir lite, lite, lite längre igen.

    Ha en skön vecka nu med lagom göromål innan jul!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!
      Jag blir inte så förvånad över att de första bilderna får dig att minnas Botaniska trädgården i Köpenhamn. De är inte från Köpenhamn men visst kommer de från vårt sydliga grannland Danmark. Bilderna gör på intet vis verkligheten rättvisa. Hortensiorna var fantastiska och jag minns hur hänförd jag var när jag såg dem, jag också.

      Den stora hortensian vid entrén är dock från Vänersborgstrakten och den tillsammans med klippståndsen från Värmland, norr om Karlstad zon 3. Dessutom finns det två fina trädgårdar i grannskapet som ståtar med stiliga exemplar så jag hoppas att mitt lilla skott ska märka att det fått flytta några hundra meter utan bara fortsätter att växa, och växa .... :)

      Nåja, vi får se hur det går för den lille stackaren.

      Vi hade massor med snö här men nu har allt regnat bort så det blir nog ingen vit jul här heller. men ljusare det blir det snart. :)

      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Men det är ju helt otroligt, sammetshortensia i zon 3. Den i Vänersborgstrakten är ju dessutom stor och kraftig. Det är så himla härligt med sådant som egentligen inte borde fungera men som ändå gör det. Jag håller tummarna att ditt lilla skott brås på sina föräldrar och kommer att växa upp till en stilig hortensia. En granne till oss har en vanlig blå hortensia som bara brukar ge en enda blomma varje år för att den fryser ner. I år bytte dottern fönster i sitt hus och gav de gamla fönstren till föräldrarna. Av dom har han byggt ett litet växthus för hortensian som dessutom fått ett skydd av bubbelplast. Förutom att det förhoppningsvis är ett effektivt skydd så är det väldigt vackert byggt, en prydnad i vinterträdgården som är lätt att montera ner till våren. Ska bli spännande att följa.

      Kram Anita

      Radera
    3. Jag hoppas verkligen er granne får en stor fin hortensia med många blommor nästa säsong. Det är så härligt att höra när någon så gärna vill och lägger ner så mycket arbete.
      Åter till "mina" sammetshortensior. Den i Vänersborgstrakten har Halle- eller Hunneberg (mins inte vilket)en bit ifrån mot norr. Det förbättrar nog förutsättningarna avsevärt och sänker nog zonen.
      Det norr om Karlstad växer i ett enormt woodland-område och det är nog så nära de naturliga växtplatserna i Kina som man kan komma här i Sverige. I en av Värmlands eller till och med en av Sveriges finaste trädgårdar. 😊
      De som växer i mitt grannskap är mer förvånande för de växer ganska öppet och han som jag fick skottet av han sa att han täckte och hade sig i början men att han slutat med det för de klarar sig och växer så bra ändå. Han gör inget speciellt alls sa han och hans är också stora och fina. Får fotografera dem också till sommaren.
      Kram

      Radera
  7. Ja sammetshortensian är verkligen vacker. Så fint du har skildrat den i dina foton. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, dina ord värmer, och sammetshortensian är verkligen vacker. Absolut!
      Önskar också dig en bra vecka!

      Radera
  8. Mm, här har du en till som har fallit för sammetshortensians skönhet. Mitt exemplar blommade planteringsåret 2016, men inte i år. Med tanke på den eländiga våren så var jag inte förvånad. Hoppas så att den ska blomma nästa vår! Den står i ljust norrläge vid ingången och har det vindskyddat av avenboksbersån.
    Jag håller tummarna stenhårt för att din planta tar sig fint!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra våren var verkligen eländig. Många växter for riktigt illa så jag är tacksam för att nästan allt överlevde. Vi klarade oss ifrån de riktigt stora temperaturväxlingarna här, men en bit inåt landet i Katrineholmstrakten var det förskräckligt. Under påsken gick det från 17 plus med växter som lockats fram av värmen till 13 minus över en natt. En riktig mardröm!
      Vi får hoppas att våren som kommer blir bättre, så där fantastisk som man önskar sig, och att din sammetshortensia blommar och min överlever (och kanske blommar lite :).
      Har planterat min i ett liknande läge som du har din.

      Ses snart!
      Kram Anna-Karin

      Radera