torsdag 23 februari 2017

Islossning

Känslan nu när våren är på väg är en av de bästa. Solen värmer. Vårlökarna kikar upp. Småfåglarna kvittrar, och man kan höra glädjen i deras sång. Det är som om de spelar andra melodier. Ett annat av vårens ljud, förutom fågelsången, är islossningens.

Ibland mullrar det öronbedövande.


Det är mäktiga krafter i rörelse när vågorna rullar in över den bräckliga isen. Då och då bildas det märkliga formationer, men oftast bara alldeles vanliga flak.




Andra dagar är dramatiken som bortblåst. Det är helt stilla. Nästan. Lyssnar man noga kan man höra de knappt förnimbara knakningarna och de små knäppande ljuden som uppstår när isen bryts upp och flaken nuddar helt lätt vid varandra. Som viskningar.





Jag försöker alltid ta mig ner till Vänern när isen släpper taget. Det hör våren till, och däri finns en härlig känsla jag vill uppleva. Att fånga en stämning på bild är svårt. När jag står där och tittar ut över vassen, över mot andra sidan, kan jag inte låta bli att tänka på en som verkligen har förmågan att fånga känslor och stämningar. Jag kan skönja taket på hans och hans familjs hem. Han använder penslar och akvarellfärger och kan med bara några få streck, eller med en fantastisk detaljrikedom, skapa nyfikenhet och väcka känslor. Av stillhet eller rörelse, av vemod eller glädje. Alltid med kärlek. Han är en fantastisk konstnär som berör. 


Ikväll ska jag "titta ikapp" på några missade avsnitt av "Vänligen Lars Lerin".
Gillar dem.
Om ni någon gång har vägarna förbi Värmland och Karlstad så 
vill jag varmt rekommendera ett besök på Lars Lerin-museet.
Inte jättemycket trädgård, men väl natur,
och allt annat som livet handlar om.

Kram Anna-Karin

22 kommentarer:

  1. Vakre bilder av våren som kommer hos deg allerede nå! Vann og is gir flotte motiver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns verkligen som om våren är på väg men det kan fortfarande bli rejält kallt med mer snö och kyla .... Då får man ha vårkänslor länge.

      Radera
  2. Man kan nästan "höra" isens olika ljud genom dina bilder och beskrivning bara man lyssnar. Det är vackert och tänk om några månader blir det kanske ett dopp där isen nu ligger.
    Lars Lerins tavlor är fantastiska och ett besök på museet står högt upp på listan.
    Ha ett skönt veckoslut med vårkänning. Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får åka till Lars Lerin museet nästa gång du kommer upp. Det är en upplevelse. Mmmmm, vi får se när första doppet blir i år ........
      Skönt veckoslut till er också!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Att vara ute och lyssna på våren är en fröjd, fåglarna, rasslet i torra löv i vinden, dofterna som är speciella på våren. För att inte tala om ljuset :) Det är en ljuvlig känsla att uppleva med alla sinnen och veta att snart är våren verkligen här :) Låter trevligt att lyssna på islossningen också förstår jag, titta på konst av Lars Lerin hade varit ytterligare ett underverk, beundrar honom enormt. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har vi minus sex grader men det känns ändå som vår. Det dröjer nog ett tag innan vi kan känna den där speciella doften av jord som reder sig här. Men när den kommer då är det verkligen vår. På riktigt! Lars Lerin är verkligen fantastisk och att se hans tavlor i verkligheten en upplevelse. Man borde inte kunna måla som han gör men uppenbarligen så går det, om man heter Lars Lerin.
      Önskar dig en fin vårhelg!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Under min uppväxt bodde jag intill en älv som utropade vårens ankomst med dunder och brak. Det var en stor händelse och dagens samtalsämne i den lilla staden "Isen har gått i natt"!

    ..och jag delar din beundran för Lars Lerin, inte enbart för hans konst utan också för hans unika personlighet.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, bor man, eller har bott, i närheten av en älv så förstår jag att det är en stor händelse. Har själv sett isen gå längre upp i Klarälven i norra Värmland. Det var tyvärr längesen men det var islossning det! Kan bara försöka förstå hur det känns och låter vid de stora älvarna längre norröver. Så otroligt mäktigt det måste vara.
      Ja, Lars Lerin har verkligen en unik personlighet som det är mycket lätt att tycka om.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Vilket härligt inlägg och jag kan riktigt höra sjungandet när isen lossnar. En mäktig känsla. Och så kan jag meddela att i juni har jag bokat en resa till Karlstad bara för att se Lars Lerin-muséet. Och så får jag väl passa på att se lite av Karlstad också. Precis som du tycker jag om hans konst och jag har följt alla hans program.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt. Museet är en upplevelse. Att se de stora och små tavlorna hängde på väl valda platser höjer dem en dimension till. Karlstad är en vacker stad med mycket vatten. Lars Lerin-museet ligger på Sandgrundsudden där Klarälven delar sig i två fåror. Där ligger också Stadsmuseet som ibland har riktigt sevärda utställningar.
      Har ett par av avsnitten med Lars Lerin kvar som jag tänkte mysa med i helgen.
      En skön helg till dig också!
      Anna-Karin

      Radera
  6. Vilket trevligt inlägg!
    Jag bor också nära en sjö - en liten en, men nog kan den låta helt otroligt vid islossning!
    Och, jag får alldeles tårar i ögonen när du när du
    nämner Lars Lerin! Vilken gåva för mänskligheten! Tänk att någon människa är född med en sådan allsidig begåvning. Finns det överhuvudtaget någon enda människa som skulle kunna tycka illa om, eller ens vara likgiltig inför denna gudomliga konstnär? Jag skulle kunna lyssna på honom hur länge som helst! Böckerna har jag redan och de ligger framme så att den som kommer på besök hittar dem snabbt! Tänk att några av oss har fått gåvan att bli älskad av nästan alla! Hörde en gång en hinduisk kvinna säga att "Kärlek är inget man förtjänar. Den är en gåva". Lars har överösts med gåvor! Och vi andra kan bara njuta...:-)
    Ha en superhelg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja Lars är verkligen en underbar människa. Det finns en öppenhet och ärlighet hos honom, och i hans konst och i hans böcker, som går rakt in i hjärtat. Att inte tycka om honom måste vara omöjligt. Då får man nog vara gjord av sten. Han har verkligen fått många gåvor men livet har nog också prövat honom väldigt hårt. Att att ha varit så långt ner har nog gett honom en ödmjukhet och tacksamhet till livet som blivit en del av hans unika personlighet. Det är, som du skriver, underbart att han finns och berikar vår värld.
      Islossning är härligt att lyssna till och det bildas så härliga ljud oavsett om sjön är liten eller stor.Blev lite full i skratt när jag kom på att min rubrik kanske lovade lite mer än vad det blev, typ islossning i Torne älv :)
      En superhelg till dig också!
      Anna-Karin

      Radera
  7. Ljuvliga vinterbilder! Hoppas våren kommer nästa vecka :)
    Ha en skön helg nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, nästa vecka går vi in i den första vårmånaden. Härligt!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  8. Jättevackra bilder. Älskar att promenera vid vatten:)
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Älskar också närheten till vatten. Det ger en speciell känsla som jag mår gott av.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  9. Fina bilder! Känner igen magin med isar som går opp. Häromdagen lät det otroligt i isen på vår sjö och idag var Storsjön öppen, men vissa innervikar är frusna. Nu är det kallare igen så isbildningen kommer nog variera mycket i år. Skönt att det går mot vår.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går lite fram och tillbaka med våren i år. De senaste dagarna har vi haft flera minusgrader på nätterna och isen har lagt sig igen. Vid den här tiden för några år sedan åkte jag bil över Storjön mellan Höglekardalen och Ösrtersund. Det var en mäktig och lite skrämmande känsla när man satt där och hade hela sjön under sig. Inget att tänka på i år förstår jag om sjön är öppen.
      Önskar fin fortsättning på helgen!
      Anna-Karin

      Radera
  10. Här nere i Skåne har vi inte is-sprickning. Men när vi får snö och den sedan smälter bort så är det svårt att inte få vårkänslor av allt porlande. Jättefina bilder du bjöd på idag! Ha det fint! /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen underbart när snön smälter och smältvattnet porlar och droppar. Det är en fin tid nu när solen värmer och ljuset börjar komma tillbaka mer och mer. Snart mars :)
      Önskar fortsatt fin helg!
      Anna-Karin

      Radera
  11. Vackra bilder! Kommer ihåg de där makalösa islossningarna från jag var barn med alla ljudeffekter. Det var makalöst, men nu tycks isen dra sig tillbaka i stillhet. Från ena dagen till den andra är det plötsligt landlöst och öppen vatten i mitten.
    Fantastiska Lerin. Har bara varit på den gamla utställnngen i Munkfors. Helt enkelt länge sen vi tog vägarna genom Värmland men det är verkligen dags igen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Islossningen med alla sina ljud är verkligen makalös. Det är en av de många saker som är så härliga med årstidsväxlingarna. Lerin-utställningen är absolut sevärd, och om ni kommer till Värmland vore det jättekul om ni hörde av er. Då skulle vi kunna träffas.
      Kram Anna-Karin

      Radera