tisdag 9 oktober 2018

Höstfärger i soldis

I lördags lockades jag ut i trädgården av det vackra ljuset. Solens strålar bröt igenom det lätta molntäcket och gav en förnimmelse av solsken. Solen sken dock inte, men gav ändå höstfärgerna extra lyster.

Bladen på vår lilla skenkamelia glödde.

Stewartia pseudocamellia var. koreana


Vi planterade den i somras och än så länge liknar den mest en pinne. Skenkamelior får emellertid många och långa grenar så vi hoppas på ett vidare träd med mera löv och mera höstfärg framöver. Trädet blir 6 - 9 meter högt och är utsökt vackert hela säsongen varför jag lär återkomma till det många gånger. Det är en Stewartia koreana och den beskrivs ibland som härdigare än de vanliga.

Stewartia pseudocamellia var. koreana


Förutom skenkamelian så har vi också en hel del annat nyplanterat. Jag tycker alla de små träden, klätterväxterna, buskarna och perennerna på nästa bild utgör en härlig syn. Det är extra kul att se dem nu med tanke på den slitsamma sommar som varit, med idogt vattnande och täckande med fiberduk som skydd mot den glödheta solen.

Det kommer att bli trångt! Väldigt trångt! :)

Vi planterar medvetet för tätt för att det ska se fylligare ut i början, men räknar med att få flytta isär om några år när växterna blivit större. Men det är klart, rent krasst, de ska igenom sin första vinter snart ....... Det är alltid nervöst. Förhoppningsvis blir den skonsam.



Azalean (Flame azalea, Rhododendron calendulaceum) som vi planterade tidigt i våras har nu fått mörkt purpurfärgade blad. Ursnyggt! Som fullvuxen blir den 120 till 240 cm hög, och lika vid.

Flamazalea

Flamazalea


Bakom azalean växer en vit kungsgentiana (Gentiana makinoi 'Alba'). Den bjuder inte på några höstfärger men blommar fortfarande, vilket jag tycker gör den förtjänt av att få vara med.  Den första bilden är tagen i lördags, och den beige bakgrunden är tallbarr som jag täckt jorden med. De andra bilderna är tagna i slutet av september.

Vit kungsgentiana

Vit kungsgentiana

Gentianorna är frösådda 2017. De grodde på försommaren men växte knappt alls den första sommaren. Jag övervintrade dem i krukor nergrävda i våra odlingslådor och flyttade ut dem i planteringen först nu i våras. Då satte de fart. De trivs i kemiskt sur lucker jord.

En bit bakom gentianorna växer 'Powder Puff' (Magnolia loebneri 'Powder Puff') som med sina gula höstblad lyser upp inne i rododendronbuskaget.

Bakom 'Powder Puff' växer en liten rododendron med jätteblad (Rhododendron 'Great Dane', en rex arts - hybrid). Den kan skönjas i dunklet till höger om magnolian.

Magnolia loebneri 'Powder Puff'


Rododendron är väl ungefär det sista men tänker på när det handlar om höstfärger, men jag kunde inte låta bli att ta med nästa bild på vår "kanelrododendron" (Rhododendron 'Hydon Velvet', en korsning mellan Rh. bureavii (äkta kanelrododendron) och Rh. yakushimanum). Visst är den underbar! Knoppen i mitten ger ju i alla fall lite höstkänsla. Och ramen runtom. :)

Rhododendron Yakushimanum - Gruppen 'Hydon Velvet'


Jag tycker mycket om mina rododendron och kommer att skriva mer om dem en annan gång. :) Men nu till något annat jag också tycker om. Amerikanska blåbär.

De amerikanska blåbären (Vaccinium corymbosum) får till skillnad mot rododendron höstfärger på riktigt. Sorten nedan heter 'Bluejay' och blir 150 - 180 cm hög när den växt färdigt.

Amerikanska blåbär 'Bluejay'


På nästa bild står de längst fram, de amerikanska blåbär vi satte i våras. Det är förutom 'Bluejay' längst till vänster också sorterna 'Goldtraube' (100 - 150 cm) och 'Northcountry' (60 - 80 cm).

På bilden syns också allt tallbarr jag täckt med. Tallarna där vi bor har haft en ofattbart tuff sommar. För att klara vattenbristen har de offrat en stor andel av sina barr som nu ligger i stora drivor på marken. Jag har hämtat från en väg en kilometer bort. Det var bara att ösa upp. Bedrövligt! Men när det nu är som det är så gör de mer nytta i vår trädgård än på vägen. De skyddar mot vinterkyla och låter inte tjälen gå lika djupt. De hjälper jorden att hålla fukten eftersom de snabbt torkar upp och bildar en barriär mot avdunstning. Om de hade legat där i somras hade vi inte behövt vattna riktigt lika galet mycket. Vi kommer inte heller att behöva rensa särskilt mycket ogräs där barren ligger, eftersom de flesta ogräs är ljusgroende. De kommer inte att kunna gro i mörkret under barren. Ha!  Dessutom är barren snygga. Nu lite guldbruna. Som äldre mera grå.

Tallbarr försurar jorden och lämpar sig bäst för täckning där man har jord med lågt pH - värde, så kallad rododendronjord.

Tallbarr för att täcka jorden


Åter till höstfärgerna och några av årets sista blommor.

Nedan ett av våra blodgräs (Imperata cylindrica 'Red Baron'). De är inne på sitt fjärde år nu, men vi flyttade dem i våras och håller tummarna för att de klarar vintern på sina nya platser. Jag ska snart vira in dem i halm, som skydd mot vinterväta och kyla.

Blodgräs 'Red Baron'


Gulväddens (Scabiosa ochroleuca) blekt vaniljgula blommorna smälter fint in bland höstfärgerna. Den har blommat oförtrutet sen i juli och blommar fortfarande som om inget hänt, trots flera nätter med frost. Den har blivit en riktig favorit som jag absolut inte vill vara utan.

Gulvädd Scabiosa ochroleuca



Humla på gulvädd

Humla på gulvädd

I vädden hittade jag vad som skulle kunna vara årets sista humla. Den kämpade tappert med sitt födosök, och brydde sig inte om att flyga iväg när jag närmade mig med kameran. Stackarn.


Katsuran (Cercidiphyllum japonicum) brukar skifta i många olika nyanser, men i år blev det "bara" gula löv. Istället för färgfyrverkeri bjöd den dock på rikligt med aromer med inslag av pepparkaka, och den dassiga färgen blev förlåten.



På vänster sida, mittemot katsuran, står dock min höstfavorit vad gäller doft. Höstsilveraxet (Actaea simplex 'Brunette').

Höstsilverax 'Brunette'

Ser ni ett höstsilverax så ta tillfället i akt, och stoppa näsan i det. Ni kommer inte att ångra er. Det är en sensation, jag lovar.


Våra lundvivor som inte är några vanliga lundvivor blommar också nu. För andra gången. Jag har slarvat bort namnskylten och det stör mig lite, eftersom jag tycker om att veta växternas namn. Hur som helst, vackra är de i alla fall.



Fackelliljan (Kniphofia Cultorum - Gruppen 'Orange Vanilla Popsicle') blommar också om, för andra gången. Den är ganska höstlik i färgerna så det passar ju bra.

Fackellilja 'Orange Vanilla Popsicle'


Och ringblommorna (Calendula officinalis) .............. De bara blommar och blommar, och lyser som små solar bland kålen och de andra grönsakerna.

Ringblommor bland grönsakerna



På väg tillbaka till altanen var jag bara tvungen att ta en sista bild. Jag tycker om hostor, och gläds till och med åt de nedliggande "slimiga" gyllene bladen nu på hösten. De glittrar som guld.

Det hade förstås varit snyggare om jag klippt bort de vissna blomstjälkarna, men det får vänta till våren. Det går ingen nöd på dem, och jag gör hellre något roligare nu, t.ex. som att stoppa ner några tulpanlökar i jorden eller kratta lite löv.

Vissnande funkia, vissnande hosta


Eller nej, det blev inte den sista bilden, för på altanen stod min man djupt försjunken i "friserandet" av våra dahlieknölar. Det tog en stund innan han upptäckte mig. :)

Höstpyssel med dahlior



Vi städar nästan ingenting i trädgården på hösten. Men en del pyssel blir det alltid i alla fall, innan det är dags för både trädgårdens och vår vintervila. Vi börjar närma oss nu, och det är ganska skönt. Börjar längta efter innemys, vinter, snö, skidåkning, ................

Länkar till TrädgårdsFägring som nu har temat "Tips för höstfärg & Höstfina träd och buskar".


Kram Anna-Karin 

16 kommentarer:

  1. Hej Anna-Karin!

    Nu har jag precis hämtat en bit äppelkaka och ska läsa igenom ditt inlägg och titta på dina bilder ... :)

    Så mycket rikedom du har i form av senblommande växter. Så klart att den fina Gentianan ska vara med. Och så rikligt din vädd blommar. Hoppas humlan lyckades hitta lite föda. Förra året såg jag höstsilverax på flera bloggar och hade skrivit upp det på inköpslistan. Men det blev aldrig av att köpa någon. Men den är kvar på listan.

    Din kål ser väldigt fin ut. Min ser fin ut på håll men ... jag har fått löss på den. Typiskt, när jag lyckades klara kålfjärilarna. Känns inte helt aptitlig längre även om inte alla blad är angripna.

    Jag undrade vad det var för gulaktigt du hade i rabatterna. Barr är ju idealiskt och snyggt även om det är tråkigt att barrträden fått släppa dom för att överleva den torra sommaren. Men som du säger, nu kommer dom till nytta och är en prydnad i din rabatt.

    Har tittat avundsjukt på dina gräs. Dom är så dekorativa. Intressant att du bäddar in dom med halm.

    Jag gillar också hostorna när dom blir gula och lyser som guld i rabatterna.

    Nu är äppelkakan uppäten. Tack för ett, som alltid, trevligt och inspirerande inlägg. Och ha en fortsatt fin höstvecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!

      Det låter gott med äppelkaka. Det är en oemotståndlig delikatess vid den här tiden på året. Jag gjorde en förra helgen men den är nu uppäten. Kanske dags att göra en ny. Blev sugen! :)

      Höstsilveraxet är verkligen fint och doften är så stark och annorlunda att man inte kan låta bli att hänföras. Jag kan utan tvekan rekommendera ett. Jag tror inte du kommer att ångra dig.

      Tråkigt att du fått löss på kålen när du klarade kålfjärilarna. Men lössen kanske ger sig nu när det blir kallare så att kålen kan hämta sig. Den är ju ganska köldtålig, och speciellt svartkålen om du har sådan.

      Jag klarade inte kålfjärilarna i somras. När jag kom hem från semestern var plantorna nästan helt renätna och de såg så sorgliga ut att det gjorde ont i en. Jag tänkte ta bort dem men de blev kvar, och det var ju bra för nu finns det att skörda igen.

      Mmmm, jag bäddar in mina känsligaste gräs med halm. Jag bäddar inte in alla för det orkar jag inte. :) Jag lägger inte halmen ovanpå men runt om så att den ligger så att den lutar bort från plantan så att vattnet rinner av. Jag tråcklar även in lite halm inne i själva plantan också, men inte så mycket där. Vet inte om det här är något som "experterna" rekommenderar men jag har klarat mina blodgräs genom flera vintrar på det sättet.

      Roligt att du tyckte min "barrteckning" var fin. När jag lagt ut inlägget kom jag på att många nog tycker att barr inte är så snyggt. :) Det var några som passerade mig när jag samlade ihop dem och de tittade lite undrande på mig. Det var till och med tre ungdomar som pratade spanska, tror jag, som fotade mig med sina mobiler och fnissade. Det var ganska kul. Kanske fick man personifiera ett visst mått av galenskap i deras värld. :)

      Önskar också dig en fortsatt fin höstvecka!

      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Hej Anna-Karin!

    Så mange flotte rhododendron du har! Fantastiske farger på din Rh. calendulaceum. Har den et eget sortsnavn? De vinrøde bladene var helt nydelig. Primula blomstrer for annen gang her også, og det er så hyggelug. Vi kan aldri få for mye blomster :)
    Vakre bilder du byr på!

    Ha en fin uke!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!

      Tack! Det finns tyvärr inget svenskt, norskt eller danskt namn på Rh. calendulaceum vad jag vet. Det är en vild art från östra USA. På engelska heter den Flame Azalea eftersom knopparna ser ut som eldslågor. Den blommar med gulorange, orange och rödorange blommor och har ståndare som är tre gånger så långa som själva blomman. Mycket läcker tycker jag. :) Den riktigt mörka höstfärgen är också underbar men jag vågar inte säga att den alltid blir sån. Jag planterade den i våras och det här är den första hösten jag ser den. Har letat efter höstbilder på den på nätet men inte hittat några. Alla bilder som finns är på den när den blommar. Det enda som jag har hittat om den som gäller hösten är att den ibland kan få dämpade gula färger på hösten. Vilken som är dess normala höstfärg står dock inte. Men jag hoppas att det är den här mörka, för den är verkligen som du skriver vacker.

      Det blev ett långt svar och jag hoppas att jag inte rörde till det för mycket. :)

      Önskar dig en fortsatt fin höstvecka!

      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Takk for svar, Anna-Karin! Det var spennende å lese, og den må jeg lete etter her. Jeg likte så godt den mørke fargen som den har nå :)
      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Radera
    3. Hoppas du hittar den. Jag köpte min hos Jonas Grund på Stolpens Trädgård här i Värmland.
      Kram

      Radera
  3. Hei Anna-Karin

    Nu får du inte glömma att skriva om dina Rhoododendron - spännande!
    Så fina höstfärger - detta är en fantastisk höst:)

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Nej då, jag ska inte glömma att skriva om mina rododendron, men det blir inte förrän till våren. Har en del foton som jag saknar och som jag hoppas på att kunna ta då. :) Jag har inte så jättemånga men är väldigt förtjust i dem jag har. Det är emellertid sannolikt att blir några fler framöver. De är så fina, liksom hösten.

      Önskar dig en fin dag!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Hej Anna-Karin!

    Ett härligt inlägg med många spännande växter. Här har du en till som vurmar för Rhododendron, här växer också en `Hydon Velvet´ en mycket fin företrädare för släktet.

    Stewartia koreana är nog ett av de vackraste träd man kan ha i en trädgård, jag har sett några exemplar i full storlek när de stått i blomning. Vackrare än så kan det knappast bli, även den gråaktiga stammen är en skönhetsupplevelse. Mitt träd som nog är tio år gammalt har aldrig blivit fint och jag vet egentligen inte varför. Det står i surjord men möjligen för skuggigt och i vintras frös toppskottet. Kanske måste jag ta mod till mig och ta bort trädet men det sitter hårt inne.

    Kram och tack för den mycket trevliga promenaden i er vackra trädgård.

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Jo jag vet allt att du vurmar för, och har många fina rhododendron. När man söker på en rhododendron kommer nästan alltid Hagtorpet upp, och då är det fint att läsa vad du skriver om dem. Vad det gäller 'Hydon Velvet' kan jag bara hålla med. Det är en fin företrädare. Mycket fin!

      Tråkigt att läsa om din skenkamelia. Kanske kan det vara så att olika exemplar har olika förutsättningar och att man ibland har otur och får en som inte vill sig. Jag hade en Rh. makinoi 'Silber' (som jag vet att du också har) och den fick samma förutsättningar som 'Hydon Velvet', men den blev så ledsam att jag fick ta bort den. Den var i och för sig ung och ganska ny, och då är det lättare. En växt som man haft länge får man känslor för och jag förstår hur du känner inför din Stewartia. Jag kan inte annat än hoppas på att den ska repa sig och börja utvecklas till den skönhet som du beskriver i början.

      Kram och tack du också!

      Anna-Karin

      Radera
  5. Oj så mycket att kommentera...

    Börjar från slutet. Jag bar in knölarna häromdagen nu får de torka till lite medan jag är borta. Ser ut som din man tar bort alla smårötter? Har för mig man ska det...

    Azalea tänker alla på som blommande buskar men de lövfällande rhododendron och azalea har superfärg. Och blåbären.... Stewartia har jag två sorter av och skriver under på höstfärgerna. Men den jag köpte i somras har mindre än den som vuxit ett par år.

    Min hängkatsura är superfin men den är alltid ful på hösten. Mest svarta prickar och tråkigt färgade blad. Jag behöver helt enkelt nån mer katsura - en som sköter sig när det kommer till höstfärg :)

    Gentianan har jag prövat att så ett par tre gånger men inte lyckats. Släktet och jag är inte vänner när det gäller sådd. Synd för jag vill verkligen ha den vita och gärna flera. Den är ju en bra snittblomma också.

    Summa summarum så blir det än tydligare att jag behöver ta en Värmlandstur till våren ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att en Värmlandstur till våren låter jättekul. Det får vi planera för så att jag kan vara ledig då, så att du då kan bo hos oss. Kanske kan vi besöka några fler trädgårdar då också, för här finns flera riktigt, riktigt fina.

      Att gentianan tog sig blev jag väldigt glad för. Jag köpte fröna på auktioner för trädgårdsintresserade av Berit Johansson uppe i Piteåtrakten, om jag minns rätt. Vet inte om fröna behöver tas om hand på något visst vis för att de ska gro, men ska ta mig en sväng ut till blommorna för att se om jag kan hitta något som ser ut att kunna vara såbart. Gör jag det sparar jag till dig.

      Min katsura är en vanlig katsura och den har levererat riktigt fina höstfärger tidigare, men så inte i år. Kanske kan bero på den torra sommaren, eller på att den blivit äldre och kommer att vara mer gul i fortsättningen ..... Jag hoppas den återgår till sina sprakande färger nästa år men vi får väl se ........

      Håller med dig om att azaleorna är fina nu. Min guldazalean t.ex. den glöder verkligen.

      Och till sist, så slutar jag där du började. Med dahliorna. Mmm, min man klipper bort rötterna och så vitt jag vet även smårötterna. Han tar också bort knölar som inte är så fina. Såna som blivit lite svampiga eller på annat sätt ser mindre friska ut. Innan han gör det låter han dem dock ligga på tork ett tag eftersom han spolar dem rena med vattenslangen (något jag läst att man inte ska göra men som han gör ändå, eftersom vi har det lerigt där de sitter och det där med att ruska av jorden är en omöjlighet).

      Kram och på återhörande, både på bloggen och inför våren.

      Anna-Karin

      Radera
  6. Hej Anna-Karin!
    Så mycket fint du har i trädgården. Härliga höstfärger. Den gula vädden finns hos min dotter, den är så fin, och humlor och bin älskar den. Mitt höstsilverax har inte blommat på några år nu, så nu är den delad och flyttad, så får vi se hur det blir. Doften är precis som du beskriver. Visste inte att det fanns blåbärsbuskar som blev så höga. Har du hunnit få några bär på dem? Nu skiner solen här, det blir en fin dag.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tack! Hoppas ditt höstsilverax får ny kraft nu när du delat och flyttat det. Det borde det få tycker jag. Man vill ju ha blommorna och doften även om bladverket är väldigt fint det också.

      Blåbärsbuskarna är planterade i våras och den lilla ('Northcountry') gav massor med bär, men de båda andra inga än så länge. Bären på den lilla var dock stora och goda, och jag hoppas på att det blir bär på alla nästa år. Det blir spännande att se hur de smakar, om det nu blir några. :)

      Gulvädden är som du skriver en riktig favorit bland humlor och bin och det har surrat i den hela sommaren. Det är härligt att höra.

      Önskar dig en fin dag i det vackra vädret!

      Anna-Karin

      Radera
  7. Hej!
    Hoppas denna kommentar blir något längre än den du fick till ditt förra inlägg!
    Vilken fantastisk höstfägring vi bjuds på i år, både i din trädgård och i skog och dungar. Verkar som det blir intensivare färger vissa år.
    Höstvandringen i din trädgård visar vilken mångfald av växter och höstfärger du har och många nu blommande. Mina silverax har inte gillat sommaren, jag har vattnat för dåligt, och blomstänglarna har gett upp utan att visa några blommor. Saknar den otroliga doften.
    Det är lätt att få habegär när man ser dina bilder och svårt stt välja ut en eller ett par.
    Bra användning av tallbarren, tack för tipset!
    Ha en skön hösthelg med värmande sol/ Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Roligt att se att du och Google blivit vänner igen. 😊

      Mmm, höstfärgerna är fantastiska i år och nu är det ännu mer färgsprakande än när jag skrev inlägget. Till och med björkarna lyser i orange och linden har nog aldrig varit så intensiv i färgen som nu. Det är vackert! Det är också härligt med sommarvärmen vi fått och det är en annorlunda känsla att kunna gå ut och njuta av hösten i t-shirt.

      Synd på dina höstsilverax, men de kommer alldeles säkert tillbaka till nästa år. Mina blommar samtidigt som de vissnar och det ser lite lustigt ut. 😊
      Tack för din fina kommentar!
      Önskar också dig en riktigt fin fortsatt oktoberhelg!

      Kram Anna-Karin

      Radera