onsdag 15 november 2017

Chili

Jag tycker det är roligt att odla chili, och frukterna man får är farligt vackra. Chili har det där lilla extra som behövs för att sätta pricken över i vid matlagningen. Chili har också det där som kan ta över alla andra smaker totalt, bränna hål i munnen och få tårarna att rinna. Allt beroende på sort.

En härlig syn. Tycker jag.
Chili är utmanande och lockar till att tänja på gränserna. Hur mycket klarar jag? Var går min gräns? Är jag på gränsen nu eller kan jag ta ett steg till? Chili inbjuder ibland till tävlan, till "Chilichallange"och till att "skoja" med någon. Roligt? Kanske. Farligt? Definitivt.

Det finns otroligt många fina chilisorter att välja på, och vad man tycker är för hett varierar, såklart. En del tycker nog all chili är oätbar, medan andra tycker att den måste upp i styrka rejält för att det ska vara något bett i den. När vår dotter Ella blev bjuden på en chilikryddad rätt hos en kompis för några veckor sen trodde hon att hon skulle svimma. På riktigt, som hon uttryckte det. Själva åt de obehindrat och tyckte det var i mildaste laget. De hade inte haft i så mycket som de brukade för Ellas skull. Och jag som tycker att vi äter kryddstarkt i vår familj och att Ella är rätt van. Jag ryser.

Hur het en chili är mäts i scoville eller SHU (Scoville Heat Units). För närvarande leder sorten 'Carolina Reaper' värstingligan med 1 400 000 - 2 200 000 scoville. Den kommer troligen snart att puttas ner till andraplatsen av en ny sort, 'Dragon´s Breath Pepper', som håller på att testas men som inte har släppts än. 2 480 000 scoville har uppmätts i dess frukter. Det här är extrema värden, och de som övertrumfar varandra med att ta fram hetare och hetare sorter är nog lite "galna". Men de ser det väl som en sport, som att leka med vilda kobror eller liknande.

Det som ger chilifrukterna deras hetta är ämnet capsaicin. Ju högre innehåll desto fler scoville. Paprika ligger på 0 - 100, jalapeno på 2 500 - 5 000 och rent capsaicin på 16 miljoner scoville.

Det mesta capsaicinet sitter i frukternas frön, fröfästen och mellanväggar. Genom att avlägsna dessa sänker man hettan rejält.

Genom att äta regelbundet ökar man toleransen. :)


Nåväl, jag är nog precis som de som tar fram värstingarna, lite galen, jag också. Bland de chilisorter vi odlat i år återfinns 'Scotch Bonnet'.


Årets chilisorter hos oss:

1. Capsicum chinense 'Scotch Bonnet'
Namnet har den fått eftersom frukten liknar en viss typ av skotsk hatt (Tam o´Shanter hat). I övrigt har den inget med Skottland att göra. Chilisorten växer framförallt i Västindien och det är den som ger många karibiska rätter deras unika smak. Den används särskilt mycket i jamaicansk och caymansk matlagning. Om man ber om het peppar på de karibiska öarna är det högst sannolikt den här man får. Den är en av de hetaste i värden, ungefär 140 gånger starkare än jalapeno, men har ändå långt kvar upp till de som är allra värst. Den går att äta, och rätt tillredd så är den till och med riktigt god. Men det gäller att mumsa med förstånd :) I rått tillstånd orsakar frukten yrsel, domningar i händer och ansikte, svår halsbränna och diarré. Handskar och skyddsglasögon vid handhavandet rekommenderas.

Capsicum chinense 'Scotch Bonnet', Havannapeppar, Bahama mama, the Jamaican Hot, the bahamian, Martinique Pepper

Bilderna på frukterna ovan tog jag innan vi åkte på semester i somras. Jag lät dem sitta kvar för att de skulle få mogna fram ordentligt. Från att ha varit kyla och torka hela våren och sommaren så vände vädret när vi var borta. Det blev kyla och regn, och regn och ..... frukterna de ruttnade. Jag var lite sur då. :(

Turligt nog hade plantan klarat sig och nu har jag nya frukter på gång inne på fönsterbänken. Jag har ätit  'Scotch Bonnet' tidigare men inte som egenodlad. Det ska bli spännande att prova. Om jag vågar. Hjälp!

Capsicum chinense Scotch Bonnet
Några 350 000 scoville lär det inte bli på fönsterbänken,
men hettan kommer nog att räcka ändå.
'Scotch Bonnet'

Övrig fakta:
'Scotch Bonnet' tillhör släktet habanero, och en av de hetaste släktingarna är Caribbean Red Habanero Pepper med upp till 445 000 scoville.
Scotch Bonnet har en helt annan smak än habaneropeppar. Mer aromatisk och fruktig, men med nästan samma hetta. :)
Går från grönt, över orange till rött när den mognar.
Styrka - mycket het.
100 000 - 350 000 scoville
Andra namn är Havannapeppar, Bahama mama, the Jamaican Hot, the Bahamian och Martinique Pepper.


2. Capsicum annuum 'Peperoncino Calabrese' - italiensk flerårig chili från Kalibrien
Den här italienska chilin från Kalibrien är betydligt snällare än sin heta släkting från Karibien. Peperoncino Calabrese anses ha en kryddig lite bitter smak som passar bra till bland annat pastarätter, pizza, som krydda i salsa, som inläggningschili eller som smakgivare i olivolja.

Går från grönt till djuprött när den mognar.
Styrka - medelhet
10 000 - 30 000 scoville
Flerårig, beskärs på hösten och övervintras inomhus i ljust läge.

Capsicum annuum Peperoncino Calabrese

Jag sådde den sent och först nu börjar den mogna, inne, i köksfönstret. Tänker snart skörda, och ser med förväntan fram emot att testa de få frukter vi fått. Normalt ska den vara rikbärande och ge stora vackra kompakta knippen med frukter som kan hängas direkt på tork. Turligt nog är den ju flerårig, så bättre lycka nästa år, hoppas jag. Blir det en till lika usel sommar (vilket det givetvis inte blir, eller hur) så får den bo inne då.


3. Capsicum annuum 'Biberiye Tursu' (Rosemary Pickles) - flerårig turkisk peppar
Om de båda ovanstående sorterna gav en synnerligen knal skörd så gav den här lilla turkiska chilin en desto större. Hur mycket frukter som helst hela tiden. Den är mycket högavkastande och passar bra när man har dåligt med utrymme. Trivs utmärkt på balkongen eller i köksfönstret.

Biberiye Tursu används flitigt i turkisk matlagning och kan hittas hos i stort sett varje grönsakshandlare i Turkiet. Frukten är krispig och har en låg hetta som gör att den passar i de flesta maträtter. Den går även utmärkt att äta rå i t.ex. sallader. Det är också vanligt att man gör inläggningar på frukterna och smaksätter med dill, persilja och andra kryddor.

Går från ljusgrön till gul med mörka inslag, för att sen bli orange, och slutligen som mogen röd.
Styrka - mild
Scoville ?
Beskärs på hösten och övervintras inomhus i ljust läge.

Capsicum annuum Biberiye Tursu

Capsicum annuum Biberiye Tursu

Capsicum annuum Biberiye Tursu
Det mognade fram nya frukter hela tiden. De ser små och
"giftiga" ut men är mycket milda och goda.
Biberiye Tursu - Rosemary Pickles


4. Capsicum annuum 'De Cayenne' - Cayennepeppar
Cayennepeppar, som inte är någon peppar utan en chili, är ett samlingsnamn för en grupp sorter inom arten spanskpeppar (Capsicum annuum). Gruppen är uppkallad efter staden Cayenne i Franska Guyana. Ett land som ligger i Sydamerika och som gränsar mot den karibiska ö-världen, vilket för oss tillbaka till de lite hetare smakerna igen.

Gröna frukter som mognar fram till rött.
Styrka - het
30 000 - 50 000 scoville (Samma som för Tabasco.)


Capsicum annuus De Cayenne


5. ICA - chili - två sorter
Chilin inhandlades på ICA. Vi tyckte den var god och tog frön. Den blev en favorit . Lättodlad, massor med frukt och lagom hetta. Vi odlar den nu varje år, men har ingen som helst aning om vad det är för sort.

Så kan man göra. Det finns så mycket frön i vardagslivet man aldrig tänker på att ta tillvara på.

chili


Den här, som vi också odlar varje år har tillkommit på samma sätt. Den är bara lite hetare än vanlig paprika och får nog betraktas som extremt mild. Men god.

chili

I och med den här sorten, den milda okända, så var jag framme vid den sista av de sex sorterna vi odlade i år. Det var inte världens bästa odlingsår (den kallaste sommaren på flera hundra år) men riktigt kul ändå.

Avslutningsvis kommer några bilder från omhändertagandet av skörden.

chili
Chili på tråd som .........

chili
...... får hänga och torka. 

chili
Skördad chili som fått sitta kvar och torka på plantan. Det går bra det också,
om man inte vill ha den på tork någon annanstans

chili
Chili som plockades in omogen när kylan kom.
Ingen fara, den mognade snart fram i värmen inomhus.

Hacka, hacka ........

chili
Att använda handskar är inte så dumt. I Cayennepepparen har
"kärnhusen" tagits bort för att mildra hettan i blandningen.

chili
Torka, torka ....... och förvara på burk.
Underbart att kunna plocka fram senare. 
Att odla och ta hand om chili är som sagt roligt. Snart ska jag skörda de sista av årets frukter, och snart ska jag så de första fröna inför nästa års säsong. Den ena säsongen hinner knappt sluta förrän nästa tar vid. Det är fint, för visst behöver vi lite flammande röd hetta nu i höstrusket och vinterkylan. Nu när trädgårdens blommor gett upp. Ja, alla utom ....

.......  rosen ;Clodagh McGredy'.
Men så har den lite hetta i sig också, inte karibisk men väl australiensisk.

Dags för chili,
eller dags att chilla?
Hur som helst,
ha det riktigt gott alla.

Kram Anna-Karin

15 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at chili er for sterkt for meg. Men jeg er helt enig med deg at de er så vakre å se på både fruktene og blomstene på de. Jeg dyrket chili en sommer, og de ble helt lilla før de ble røde. De var middels styrke tror jeg. Likevel ikke noe for meg ;)

    Flotte bilder av dine chili!

    Ha det godt!
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är lite kul att prova olika sorter men visst är det så att även de milda är ganska heta. Utom den sista som jag visade, för den är verkligen inte stark. "Cayennen" är het så det förslår så hur jag ska våga använda Scotch Bonnet återstår att se. Det blir inga stora mängder :). Glömde skriva det men när jag tänker efter så blev nog nästan alla mina sorter lila också innan de blev röda. De är vackra.
      Önskar fortsatt fin vecka!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Jag nöjer mig med att konstatera att det är väldigt vackra frukter. I övrigt är jag hyperöverkänslig mot capsaicin liksom mot dofter. Faktum är att när jag utreddes för kemisk överkänslighet var det just koncentrat av capsaicin som inhalerades och sen bedömdes graden av hostningar. Trodde lungorna skulle lossna.
    Lite avundsjuk på alla som kan botanisera bland alla sorter och äta chili på längden och tvären.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter hemskt. Att behöva andas in ett koncentrat av något man är så känslig för. Hade ingen aning om att capsaicin användes för att bedöma kemisk överkänslighet. Visste inte heller att det vid överkänslighet gav upphov till så svår hosta. Att behöva drabbas av allergier och överkänslighet är riktigt tråkigt och något som verkar bli mer och mer vanligt, tyvärr. Vi utsätts för så många olika kemiska ämnen och för olika kombinationer av dessa så det är nog inte så konstigt om våra kroppar reagerar. Blir det inte mot det ena så blir det mot det andra. Lyckliga är de som slipper. Om man tål chili så sägs den vara bra för hälsan på många sätt men om man inte tål den så gäller det nog att hålla sig undan från dessa "kraftpaket". Chili är gott men det kommer inte ens i närheten av jordgubbar, hallon, blåbär, majs, rödbetor.... :)
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Det ser supervackert ut med dina chilen. Själv odlade jag i år två sorter varav den ena är hyfsat mild och den andra riktigt härligt het utan att vara för het. Det är först i år som jag har kommit på hur jag bäst kan använda den heta. Ett sätt är att göra chilesalt:-)
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja! Chilin med sina starka färger är tacksam att fota. Att göra chilisalt låter spännande och smart. Då kan man ju använda så ytterst lite som man behöver när det är heta sorter man har att göra med.
      Önskar dig ett fint veckoslut!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Chilin har så vackra frukter i vilket stadie de än är. Hade turen i år att få några olika sorter chili och de har burit mängder med frukt och lyst upp i växthuset. Den mildaste sorten var så god att bara äta rakt av, bara en lite lagom hetta mot fästet. Den gick att äta med kärnor och allt. De övriga starkare har jag gjort som du med, en del finhackade, andra torkade hela. Gott att ta en liten nypa i maten. De superstarka vågar jag mig inte på men de är vackra att titta på.
    Hittade syrad vitkål med chili på Rekoringen (små företag och närproducerat ) som jag tycker låter spännande att prova.
    Underbar ros!
    Ha ett riktigt skönt veckoslut! Kram/ Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syrad vitkål med chili låter väldigt gott. Det får du prova och lämna utlåtande om. Tycker surkål är otroligt gott, och med chili till så kan det väl bara bli ännu godare. Dessutom låter inköpsstället, Rekoringen, som ett väldigt trevligt ställe att handla på.

      Jo, de superstarka är vackra. Farligt vackra. Får se när jag vågar mig på min Scotch Bonnet. Måste hitta ett sätt att kunna använda den utan att få i för mycket. Måste ju ha nån att testa den på också :)
      Skojade bara.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Åh, vilket toppeninlägg! Här kommer ytterligare en chilifantast (men det vet du kanske redan). Jag älskar chili och kan inte vara utan det. Men all min är redan skördad. Jag odlar ju i uterummet så jag är inte så beroende av bra väder. Har även sedan några år börjat odla paprika. Den blir så god, spetspaprika är favoriten. Intressant med sorterna från ICA. När man hittar en bra sort ska man definitivt försöka ha den år efter år. Jag har ett par sorter som jag alltid odlar. En liten med små frukter idealisk för fönsterbrädet, Capsicum annuum 'Fireworks'. Den är het och det räcker ofta med en frukt för att få en lagom smaksättning av exempelvis en kall sås till grillat. En annan favorit är Capsicum baccatum 'Jamaican Bell'. Den ostfyller vi och har som tilltugg, eller förrätt. Jag har massor i frysen, färdiga att ta fram och bara slänga in i ugnen och gratinera. Härligt till vintern. Kan rekommenderas. Spännande med Scotch Bonnet. Själv odlar jag inga chinense. Tycker av någon anledning inte om smaken, vet inte vad det är. Torkad cayenne har jag massor. Men min sort heter 'Long Red Cayenne'.

    Ja du Anna-Karin, jag skulle kunna prata chili hur länge som helst men nu är det dags att äta frukost ... utan chili :)

    Ha en skön helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, nej chili till frukost låter i tuffaste laget. Inget att rekommendera kanske, men det är klart, man lär ju vakna till ordentligt :)

      Spännande med 'Fireworks'. Var inne och tittade på den på google. Den såg ut att ge en otroligt riklig skörd. Vacker var den också med alla frukter i olika färg och mognadsstadier.

      Var inne och tittade på 'Jamaican Bell' också. Vilka läckra frukter. De såg verkligen ut som små klockor. Att kunna ha dem i frysen och ta fram och gratinera med någon god ost låter mycket lockande. De tror jag definitivt att jag ska prova kommande säsong.

      Tack för superfina tips.

      Har vad jag vet bara ätit 'Scotch Bonnet' av de olika "chinense - sorterna". Vad jag förstått så skiljer den sig rejält i smaken från t.ex. habaneron. Men alla sorterna är nog, vad jag vet, riktigt heta typer så de är väl mest för att testa. Lite spännande är det ju, trots allt. :)

      Önskar dig en skön söndagskväll och en bra ny vecka!
      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Ja och det bästa med 'Jamaican Bell' är att man kan fylla dom med ost innan man fryser dom också. Jag brukar ha feta i men de senaste gångerna har jag inte haft någon feta hemma och då har jag tryckte ner några skivor vanlig Herrgård i dom. Blir jättegott! Sedan lägger jag dom bara i en liten ugnsfast form med lite olivolja i botten. Hyvlar dessutom (förutom fyllningen) några skivor ost över och så in i ugnen på 225 grader. När skivorna jag hyvlat över smält ner och börjat få lite, lite färg brukar dom vara klara. Kan verkligen rekommenderas.

      Kram Anita

      Radera
    3. Tack! Det låter verkligen gott. Förutom att vara förtjust i chili så är jag synnerligen glad i ost också. Feta äter jag ofta, i sallader, i gratänger, till rödbetor med mera. Annan ost äter jag också ofta, i alla former.:) Ost och chili låter som en fantastisk kombination så ditt recept måste jag testa.

      Radera
  6. Spännande! Jag odlade chili för första gången förra året efter att ha blivit inspirerad av chilifantasten Johannes Wätterbäck/Farbror Grön. Jag rekommenderar hans recept på syrad chilisås, så gott!
    I år odlade jag inga, men nästa år ska jag ha när vi har "hemmaår". :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syrad chilisås låter gott. Det har jag inte hört talas om förut. Får gå in till Farbror Grön och kika på receptet. Det är kul att odla chili, och konstigt nog klarade de den kylig sommaren utomhus bättre än vad tomaterna gjorde. Snart dags för växthus. :)

      Jag har anmält mig till Varberg i januari så jag och min syster kommer dit. Då ses vi. Det ska bli kul.

      Kram Anna-Karin

      Radera
    2. Superkul att vi ses snart! :)
      Kram Kristina

      Radera