fredag 4 augusti 2017

Hemerocallis, Monarda och Silene

Daglilja, temynta och glim skulle det ha kunnat stå istället, men jag tyckte Hemerocallis, Monarda och Silene var tre vackra namn och valde dem. Att det blev just de växterna beror på att jag tänkte skriva om tre underbara trädgårdar som jag och min man besökte tillsammans med Trädgårdsamatörernas Värmlandskrets förra veckan.

Trädgård ett - dagliljor, funkior (Hosta), minibarrväxter och mycket mer 
Den första trädgården vi besökte var på 6000 kvm och man kunde känna glädjen, kärleken och omsorgen överallt, i varje kvadratcentimeter. Artrikedomen var rik och varierad men specialintresset för dagliljor gick inte att ta miste på. Det fanns över femhundra olika sorter varav närmare trehundra blommade när vi var där.

Här syns ett av haven med blommande dagliljor (Hemerocallis).


Och här bakom min käre make ett annat. På bilden nedanför återfinns också de vackra dagliljorna, som ett färgsprakande fyrverkeri längst ner mot dammen.


Att bli fascinerad av dagliljorna, och den nästan ändlösa variationen i form, färg och teckning som de vackra blommorna bjöd på var lätt. Närbilderna som följer är för njutnings skull. De flesta är från besöksträdgården men några är mina. Tyvärr vet jag bara sortnamnen på några få. De står efter bildkavalkaden.










Spindel daglilja

De olika dagliljorna (uppifrån och ner)
Bild 4.1 och 4.2  'Artic Snow'
Bild 8.1 och 8.2  'Fingers Keepers'
Bild 9  En daglilja jag köpte som inte alls såg ut som på bilden. Är nöjd med den jag fick men kommer nog aldrig att få veta vad den heter
Bild 10 'Schnickel Fritz'
Bild 11 Spindeldaglilja av okänd sort

Trädgård två - rosor, liljor och dahlior
Det här trädgårdsbesöket, det andra i ordningen, var oplanerat men rekommenderades varmt av den första trädgårdens ägarinna, varför vi for dit. Blomsterprakten var enorm. Vi njöt av välmående rosor liljor och dahlior. En del sorter lite ovanligare, vilka många av oss nog aldrig sett tidigare.
Det fanns förstås andra växter också. Bland annat en stor trädgårdstemynta som växte nära entrén. Eftersom alla kom den vägen blev vi förundrat stående där ett bra tag innan vi kom oss för med att gå vidare.
Temynta (Monarda didyma 'Fireball')
Ägaren undrade nog vad vi höll på med. Men den mörka mustiga färgen hos 'Fireball', och det melodiska surrandet från säkert femtiotalet humlor på besök fick oss att stanna upp. En härlig syn denna sommar, som för insekterna varit en av de tuffaste på mycket länge.

Temyntor är härliga och här kommer ett par sorter till från min trädgård.

Temynta (Monarda didyma 'Ou Charm')


Överst temynta och solhatt (Echinacea) som
tillsammans bildar en fin nektarbar för humlorna.
Temyntan på båda bilderna är Monarda didyma 'Cambridge Scarlet'. 
Trädgård tre - ett paradis på jorden
Under besöket i den tredje och sista trädgården fick jag nästan nypa sig i armen för att förstå att det var sant. 15 000 kvm med allt vad man kan önska sig i växtväg. Den synnerligen intressanta och harmoniska trädgården bjöd på en känsla av stillhet och frid, och förstås trädgårdslycka.

På de två nedanstående bilderna syns en liten del av den.
Ni kanske också har det så här? Tyvärr inte jag. :)


Förutom att njuta av helheten stannade jag förstås till många gånger, hänförd över någon av alla de växter som fanns. Det här lilla glimmet fick jag nästan lägga mig ner för att kunna fotografera. Det är en vild men sällsynt art. Så små, men ack så utsökta blommor.
Strandglim (Silene maritima)

Till sist vill jag bara uttrycka min glädje över att ha fått se de här underbara trädgårdarna. De är utan tvekan unika, och jag kommer att återvända till dem igen, i minnet, i bloggen och förhoppningsvis i verkligheten.

Många av oss har kanske bara en fönsterbräda, en balkong, en altan, en kolonilott eller en vanlig villaträdgård där vi kan plantera och vårda våra kära växter och grödor ömt. En viss skillnad är det förstås, men det viktigaste är ju till syvende och sist att man tycker det är stimulerande och kul. I det lilla eller i det stora. Som med allt!

Kram Anna-Karin

10 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk trädgårdsresa det måste ha varit. Kan tänka att den gav en del inspiration, även om dessa trädgårdar är betydligt större än en vanlig finns förstås ideer att överföra till den egna i mindre skala.
    Bilderna gör att man förstår att ni hade många njutbara stunder. Man får nog ny energi för det egna arbetet efter sådana besök.
    Ha en riktigt skön fortsättning på sommaren. Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var en mycket trevlig och njutbar resa som gav massor med inspiration att ta med hem till den egna trädgården. Kul! Funderar på att köpa loss några kvarter och kanske ha Vänern som damm. Skojade förstås bara :) men visst blir man sugen på att ha det lite större, lite mer kuperat och med lite vattenblänk när man ser så underbara trädgårdar. Det går dock framåt och vi har grävt och ska snart plantera ut en del av frösådd era. Det ska bli spännande. Önskar också dig en fortsatt skön sommar.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  2. Att besöka andras trädgårdar, stora eller små är alltid en källa till inspiration :) Känner igen den första trädgården, kanske beroende på att även jag älskar dagliljor :) Förstår att ni har njutit, beundrat o bearbetat alla intryck efter en sådan resa :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som du skriver. Det blir många nya intryck att bearbeta och en massa inspiration och njutning som ska falla på plats vid besök i så många fina trädgårdar. Det är underbart! Förstår om du känner igen den första trädgården eftersom jag förstått att du älskar dagliljor. Att se de alla i blom var minst sagt mäktigt. Hänförande! Tänk att det finns så mycket vackert att se. Förstår att ni också har en trädgård som är underbar och hoppas på att kunna besöka den i framtiden.
      Allt gott!
      Anna-Karin

      Radera
    2. Så sant som du skriver. Det blir många nya intryck att bearbeta och en massa inspiration och njutning som ska falla på plats vid besök i så många fina trädgårdar. Det är underbart! Förstår om du känner igen den första trädgården eftersom jag förstått att du älskar dagliljor. Att se de alla i blom var minst sagt mäktigt. Hänförande! Tänk att det finns så mycket vackert att se. Förstår att ni också har en trädgård som är underbar och hoppas på att kunna besöka den i framtiden.
      Allt gott!
      Anna-Karin

      Radera
  3. Gillade mycket dina slutord. Så vackert skrivet. Och så sant.
    Att få besöka andras trädgårdar och bli inspirerar av eller att bara få njuta en stund av, är en riktig energipiller.
    Den första trädgården - får jag fråga: Var det "Karin i Skara"?
    Den tredje trädgården: Att ha 15000kvm (1,5 ha) trädgård är i botanisk trädgård storlek. Där kan man ha arboretum, en stor sjö, våt- och torrängar m. fl. naturtyper och uthus och...och... Innehas det då av folk som vill göra något av det så klart måste det bli något annat än att ha 800 kvm till sitt förfogande :-) Desto roligare är det då när folk som äger stället gör något av det.
    Får jag fråga varför du inte skriver namn på trädgårdarna? Kanske har du kommit överens med trädgårdsägarna att inte göra det?
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland är det lättare att skriva något klokt än att leva efter det, men man (jag) får göra så gott man kan och glädjas när man lyckas. 😊

      Att jag inte skriver ut namnen beror på att jag är osäker på om ägarna vill synas med namn offentligt. En del vill inte det och jag glömde fråga. Ta kort fick jag dock och det är jag glad för. Jag tror att ingen av dem skulle ha något emot att jag talar om vilka de är för dig så det kan jag göra i ett personligt mejl imorgon. Sitter just nu på en buss på väg till vänner. Den tredje trädgården var helt sagolik och storleken gjorde att det hela tiden fanns nya saker att upptäcka. Nya miljöer och växter och känslor som avlöste varandra. Ja alla tre var underbara men den tredje gav i alla fall mig en magisk känsla som stannade kvar. Hör av mig till dig imorgon.
      Allt gott!
      Anna-Karin

      Radera
  4. Underbart med trädgårdsbesök. Har besökt en av trädgårdarna och det ger mycket intryck och inspiration. Förstår att den där stora dammen med sitt parkliknande intryck fanns i en underbar trädgård. Och vilken förmån vi har som trädgårdsälskare...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Anna- Karin!

    Ojsan vilka vackra trädgårdar du fått njuta av. Jag förstår att du är hänförd över allt det vackra. Ser väldigt välstrukturerat och genomarbetat ut. Jag är väl ingen fantast av dagliljor precis men just denna massverkan är verkligen fantastiskt fin! Så skall dagliljor planteras.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad glad jag blir att läsa om dina trädgårdsbesök. Vi behöver alla inspiration i både stort och smått som ger nya idéer till den trädgårdsyta vi har att tillgå där hemma.
    Jag tycker ju mycket om dagliljor och temynta är en perenn jag skulle vilja ha fler av. Har plantetat en vit i örtagården och avvaktar för att se hur den trivs och sprider sig hos mig.
    Önskar dig och familjen en fortsatt fin sommar!
    Kram Kristina

    SvaraRadera