söndag 29 mars 2015

Magnolia

Har precis kommit hem efter en härlig vecka i Trysil där vi varit med våra vänner. Jag har bara hunnit ta en snabb runda i trädgården mellan uppackning, tvätt och handling och får njuta av den annalkande våren i trädgården senare under veckan. Under tiden tänkte jag använda ett inlägg om magnolior som jag skrivit tidigare. Jag har under många år funderat på att plantera en magnolia. Det är en riktig längtansväxt och ingen kan väl låta bli att hänföras av de enorma blommorna som kommer på bar kvist tidigt om våren. När jag gör det här inlägget ger jag mig ut på riktigt djupt vatten för mina kunskaper om magnolior är begränsade. Jag läser på, fascineras och lär mig. Det stora problemet är att jag inte har några egna bilder utan lånar dem från "public domains". Det är alltså gratisbilder på nätet och på dem står aldrig arten angiven. När jag är osäker så skriver jag det i bildtexten.

Foto: Pixabay

Helst vill jag ha en magnolia som med tiden blir ett träd. En del sorter kan bli riktigt höga, upp till tolv meter har jag läst,  men med tanke på att de är krävande och växer ganska långsamt så är nog fem meter en mera rimlig och kanske möjlig höjd. Hur som helst så är valet av växtplats enormt viktigt, och i mitt fall också besvärligt.

Det finns en ganska bra plats med sur, näringsrik och fuktig jord. Det som behöver förbättras är dräneringen, men jag får åtgärda det genom att gräva kanaler nere i planteringsgropen och på så vis föra bort lagom mycket av vattnet. Platsen är annars solig, skyddad och varm så det skulle bli perfekt om det inte vore för att jag själv, inifrån huset och från den egna trädgårdens sittplatser, bara kommer att kunna se trädet i motljus tidigt på morgonen. Att lägga ner allt arbete som krävs och ta bort de, i och för sig ganska risiga kornellerna som växer där nu, gräva bort alla rötter och bereda platsen för en magnolia känns lite surt, eftersom det ju är i motljus, när solens strålar silas genom de undersköna blommorna, som trädet är som vackrast.
Att sitta här och se hur solens strålar fångas i de magnifika
blommorna är nog mycket njutbart och........
Foto: Pixabay
..... att också kunna se magnolians blommor teckna sig mot den klarblå himlen
är säkert också en upplevelse man kan leva länge på.
Foto: Pixabay
Jag har länge haft beslutsångest men kommit fram till att det tyvärr inte finns något annat ställe där jag kan sätta magnoliaträdet. Att ge upp drömmen om den perfekta placeringen i motljus har suttit långt inne men trädgården ser ut som den gör och jag får ge mig. Som en tröst tänkte jag dock, förutom trädet, sätta även en lite mindre magnolia som kan stå så att den fångar solens eftermiddagsstrålar medan jag sitter i min vilstol och njuter av en kopp kaffe.

Med den här utsikten blir nog kaffet extra gott.
Som ni nog märkt så gillar jag kaffe.
Foto: Pixabay
Ett magnoliaträd och en magnoliabuske får det alltså lov att bli. Kanske redan i år men troligtvis först nästa. Egentligen är det inte så dumt att vänta ett år och låta planerna mogna fram så sakteliga. Att börja fundera på vilka magnolior som jag helst vill ha kan jag dock göra redan nu och det känns inspirerande och väldigt kul. Här följer några olika arter.


Japansk magnolia
Den japanska magnolian (Magnolia kobus) är härdigast av alla magnolior. Den går i zon III och IV. Enligt vissa källor kan trädet bli tolv meter högt och enligt andra endast sex. Är det någon som har en japansk magnolia som närmar sig tolv meter? Svårt att veta vilket som är rätt men tolv meter låter lockande. Den blommar med vita doftande blommor på i det närmaste bar kvist i april - maj. Nackdelen är att den behöver växa i många år innan den börjar blomma
Japanska magnolia (Magnolia kobus)
Foto: Wikipedia
Kan detta vara en japansk magnolia  (Magnolia kobussom håller på att slå ut? 
Jag tror det men vågar inte säga säkert.
Foto: Pixabay

Stjärnmagnolia
Stjärnmagnolian (Magnolia stellata) är tålig men växer långsamt. Den blommar tidigt med stjärnlika vita blommor på bar kvist och blir två till tre meter hög. Får den ett varmt och skyddat läge klarar den zon III.  Sorten `Royal Star´blommar lite senare och har väldoftande blommor.
Stjärnmagnolia (Magnolia stellata)
Foto: Wikipedia

Hybridmagnolia 
Hybridmagnoliorna (Magnolia x loebneri) är korsningar mellan stjärnmagnolia och japansk magnolia och de är ganska härdiga. Med rätt placering klarar de zon III och kan bli upp till sex meter höga. De börjar blomma redan som rätt unga plantor och blommorna kommer tidigt på våren. Sorten `Leonard Messel´ har liksom stjärnmagnolian stjärnformade men rosa blommor medan `Merrill´ är vit och doftande. Båda sorterna har ganska kraftiga grenar och den enda nackdelen är att blommorna är lite mindre. 
Hybridmagnolia (Magnolia x loebneri) `Merrill´
Foto: Wikipedia

Kan detta vara en hybridmagnolia (Magnolia x loebneri)  `Leonard Messel´?
Foto:Pixabay


Praktmagnolia
Praktmagnoliorna ( Magnolia x soulangeana) med sina stora näckroslika blommor är nog de som är mest kända och kanske den sort som de flesta tänker på när man pratar om magnolior. Träden som går att odla i zon III blir ofta väl förgrenade och några meter höga.
Praktmagnolia (Magnolia x soulangeana) med sina stora 
näckroslika rosa blommor på bar kvist bjuder nog på 
den mest överdådiga blomsterprakten av alla.
Foto: Wikipedia
Praktmagnolia (Magnolia x soulangeana)
Foto: Pixabay
 Om manförstorar bilden ser man att det är en praktmagnolia 
(Magnolia x soulangeanai blom. Den växer i ett hav av pingstliljor (Narcissus).
Foto: Pixabay

Det finns en sorts praktmagnolia som heter Magnolia denudata. Den har rent vita blommor. En annan sort, Magnolia denudata `Purple Eye´, har blommor som ska vara  rosa vid basen men i övrigt helt vita. Den är nog mycket vacker på ett lite mer odramatiskt vis än den helt rosa. På svenska kallas de Yulanmagnolia.
Yulanmagnolia (Magnolia denudata)
Foto: Wikipedia


Rosenmagnolia
Rosenmagnoliorna ( Magnolia Liliiflora-Gruppen) bildar en till två meter höga buskar som blommar med rosa eller vita blommor på nästan bar kvist. De är förhållandevis härdiga (Zon II), blommar redan i tidig ålder men har förhållandevis små blommor. De sorter jag funnit är `Betty´och `Susan´. `Betty´ har röd knopp som övergår i rosa när blomman slår ut och `Susan´ har lilarosa knoppar och blommor.
Ser ut som rosenmagnolia `Susan´ men jag är inte säker.
Foto: Pixabay


Buskmagnolia 
Buskmagnolian (Magnolia sieboldii) är speciell. Den föredrar sol men klarar ett halvskuggigt läge. Den blommar inte förrän i juni och då är bladverket redan frodigt och grönt. Blomningen är inte lika praktfull som hos andra magnolior utan mera stillsam. De tunna lite nickande blommorna är dock undersköna och när de vissnat bildas dekorativa frukter. Buskmagnolian är en vid och utbredd buske som blir två till tre meter hög. 
Buskmagnolians underbara blommor. Zon III.
Foto: Wikipedia

Förutom ovanstående magnolior så finns det många fler. Växtsläktet omfattar över 200 arter och de växer naturligt i Asien, Syd- och Nordamerka. Här kommer några avslutande bilder. Visst är de läckra!

Fiskstjärtsmagnolia (Magnolia fraseri)
Botaniska trädgården Göteborg
Foto: Wikipedia
Junimagnolian (Magnolia obovata) är härdig i åtminstone zon III.
Det är ett träd som kan bli 20 meter högt och jag funderar på att
ersätta mina björkar med fyra såna här. Skojade bara!
Foto: Wikipedia
Sommarmagnolia (Magnolia  x wieseneri)
Hybrid mellan buskmagnolia och junimagnolia.
Svårt att tänka mig något vackrare.
Foto: Wikipedia
Förutom magnoliorna i vita, rosa och lila nyanser så finns de gulblommiga. Det får dock bli en annan gång. I sommar tänker jag besöka en magnoliaträdgård eller en handelsträdgård med magnolior som specialitet för att se så många som möjligt i verkligheten.

Magnoliorna jag ska plantera är väldigt speciella för mig och jag vill verkligen att de ska trivas och växa upp till ståtliga exemplar som sprider glädje och skönhet under många år.

Som tur är finns det ingen anledning att ha bråttom utan jag kan fortsätta att planera, drömma och sukta ett tag till. När det väl blir av så kommer det att bli fantastiskt.

Ha det riktigt gott allihop!
Anna-Karin


7 kommentarer:

  1. Det är klokt att ta det lugnt och tänka efter innan man bestämmer sig. Träd är ju en viktig del av trädgården och ska finnas många år framöver. Själv har jag bara Susan och hon är till hälften uppäten av odjur (läs rådjur) så vi får se hur hon mår i sommar:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas rådjuren låter bli er Susan i år så att den blommar riktigt fint och mår gott. Trista typer de där bambisarna.

      Radera
  2. Jag har både lyckats och misslyckats med magnolior i vår trädgård. Läget med vind och vinterfukt är en viktig faktor, helt klart!
    Vår praktmagnolia trivs bra med en skyddande häck mot öster och hus som tar den värsta nordanvinden. Sedan ger jag mig ut på lite halvdjupt vatten här, men ibland när det står att träd och andra växter vill ha sur jord så är det egentligen en fuktighetshållande jord de behöver - torv håller ju fukt. Vår praktmagnolia är planterad i vanlig jord med lite torv i planteringsgropen. Numera lägger jag ett 5 cm mulchlager med okalkad torv under den på försommaren och den trivs bra och sätter massor av knopp.
    Om du har problem med läget kan du ju fundera på att plantera några andra buskar eller en häck som vindskydd? Och för att den inte ska stå för blött, plantera den något upphöjt på en liten kulle.
    Lycka till och jag kan tipsa om att låna boken Magnolior på biblioteket.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du ger bra tips och hjälper mig i mitt magnolia-bryderi. Okalkad torv och vindskydd samt lite upphöjt för att skydda mot vinterväta ska jag ordna. Jag ska också låna boken som du rekommenderar och läsa och fortsäta att planera och fundera ett tag till. Stort tack och ha det gott! Anna-Karin

      Radera
    2. Hoppas du hittar både en favoritmagnolia och en lösning på läget. En magnolia jag planterade frös ner mer varje vinter än årstillväxten... Och den skulle ändå vara härdig till zon 3. Men den stod mer utsatt för blåst, så nästa magnolia, en rosa stjärnmagnolia, har jag planterat på samma sida om huset som praktmagnolian. Den har klarat två vintrar fint och har helt okej med knopp för att vara så ung.
      kram Kristina

      Radera
  3. Finns ju så många fina att välja på. Hoppas du hittar det perfekta läget och får njuta av fin blomning så småningom.
    Önskar dig en fin påskvecka
    Anette

    SvaraRadera
  4. Så många vackra magnolior det finns. Synd att de är känsliga för frost på senvåren. Hoppas du hittar bästa läget och att den/de kommer att trivas.

    GLAD PÅSK och Kram/ Kristina

    SvaraRadera