söndag 15 februari 2015

Snokört, spanska jungfrun och andra ettåringar

I två av mina tidigare inlägg har jag berättat om min tilltänkta äng och om mitt val av årets grönsaksfröer. Nästan alla blommorna till ängen ska förkultiveras och tillika en stor del av grönsakerna vilket gör att jag får hålla igen på ettåringarna. Det finns helt enkelt inte plats på fönsterbänkarna för något mer. Det blir bara en enda ettåring som behöver förkultiveras. Det är luktärten `Old Spice Flora Norton´. Utan luktärter klarar jag mig inte, och jag tycker sorten jag valt ser lovande ut, eftersom jag älskar blått.

Luktärt `Old Spice Flora Norton´ (Lathyrus odoratus)
Foto: Impecta Fröhandel
Resten av ettåringarna, med ett spännande undantag, blir gamla kära favoriter som kan direktsås. Det blir indiankrasse, jättesolros, ringblomma och jungfrun i det gröna.

Indiankrassen (Tropaeolum majus) är gul och heter `Golden Globe´. Det är en buskkrasse med halvlånga rankor som ska få växa och klä in framkanterna av odlingslådorna.

Indiankrasse (Tropaeolum majus)
Foto: Pixabay

Jättesolrosorna (Helianthus annuus) är av två olika sorter, dels `Giganteus´som kan bli tre meter hög och `Uniflorus´ som, om det vill sig, blir hela fem meter.

Jättesolros `Uniflorus´ (Helianthus annuus)
Förra året odlade jag den i kruka, den blev inte så hög men rötterna var rejäla och
sprängde sönder min fina kruka. I år ska den få växa i landet istället.
Ringblommorna (Calendula officinalis) är gammaldags i många olika nyanser som citron, solgult, orange och aprikos. De flesta har mörkare mitt och är enkla. Jag gillar den enkla varianten eftersom nektarn är mer lättillgänglig i dem än i de fyllda.

Ringblomma (Calendula officinalis) - blommor och frön
Foto: Pixabay
Jungfrun i det gröna (Nigella damascena) är en av mina återkommande favoriter, vacker såväl på sommaren som om hösten och vintern. Jag brukar odla den vanliga blåblommiga med gröna frökapslar men det finns också en vit sort `Albion Black Marbles´ som ska ha vinröda frökapslar istället för gröna. Den låter lite spännande. Är det någon som har provat?

Jungfrun i det gröna (Nigella damascena) - blommor, frökapslar och vinterståndare
Det övre fotot: Pixabay
En annan liknande sommarblomma som också lämpar sig för direktsådd är Spanska jungfrun (Nigella hispanica). Impecta har en sort som heter `Lovey - Dovey´ med vita blommor, purpursvarta sirliga spindellika ståndarbuketter och mörka frökapslar.

Spanska jungfrun `Lovey - Dovey´ (Nigella hispanica)
Foto: Impecta Fröhandel
Den sista ettåringen, från frö i år, är en växt jag aldrig provat förut. Den ser ut att vara mycket vacker men har ett synnerligen fult namn. Den heter snokört (Echium plantagineum), bildar kuddformade tuvor som översållas av blå blommor och kallas därför också för Blåkudde. Den ska sås direkt på friland, vara lättodlad, självså sig, vara snabbväxande, tåla torka, locka till sig bin och fjärilar samt fungera utmärkt som vävarväxt i samplanteringar. Så många superlativ på rad kunde jag inte motstå. Det ska bli spännande att se hur snokörten `Blue Bedder´ ser ut i trädgården när den blommar med sina lavendelblå blommor i juli - september.

Snokört `Blue Bedder´ (Echium plantagineum)
Foto: Impecta Fröhandel
Om det är någon mer än jag som lider av platsbrits, eller som vill slippa "böket" med förkultivering så är här ytterligare några förslag på fina ettåringar som ska sås direkt på friland.

Sömntuta (Eschscholzia californica). Den finns också i röda och rosa färger.
Foto: Impecta Fröhandel
Prins Gustafs öga (Nemophila menziesii)
Foto: Impecta Fröhandel
Kranskrage (Chrysanthemum coronarium)
Foto: Impecta Fröhandel
Kärleksblomster (Nemophila maculata)
En del sorters kärleksblomster går inte att så direkt
så man får kolla vad det står på påsen innan man köper.
Foto: Impecta Fröhandel
Romersk riddarsporre (Consolida ajacis).
Den finns också i olika blåa, lila och rosa nyanser.
De flesta ska sås direkt men det finns några sorter som måste förkultiveras.
Foto: Impecta Fröhandel
Atlasblomma (Clarkia amoena).
Den finns med olika teckningar i vitt, rosa och rött. De flesta sorterna för direktsådd.
Foto: Impecta Fröhandel

Följande ettåringar kan vara lite mer krävande men kan direktsås även de.

Praktvädd (Scabiosa atropurpurea). Den finns också i en blandad färgmix med 
röda, rosa, lila och vita blommor samt i sorten `Oxford Blue´som har indigoblå 
blommor och lockar till sig fjärilar. Alla sorterna är väldoftande.
Foto: Impecta Fröhandel
Sommarmalva (Lavatera trimestris). Den finns också med vita och rosa blommor.
Foto: Impecta Fröhandel
Kinesisk förgätmigej (Cynoglossum amabile). Den finns också i blått.
Foto: Impecta Fröhandel
Blåklint (Centaurea cyanus). Finns också i rent vita, rosa och lila färger
och färgkombinationer samt i den gammaldags blåa vilda formen.
Den vilda formen är enklast och den ska direktsås.
Foto: Impecta Fröhandel
Utbudet är stort och det finns så mycket fint, både vad det gäller gamla trotjänare och nyare lite mer moderna, ibland till och med lite spektakulära, sorter. När man ser alla fina bilder skulle man kunna köpa hur mycket som helst och bara ösa på med blommor och färger överallt. Ibland är dock, iallafall jag, lite för förtjust i de sorter jag brukar ha, de som alltid blommar villigt och som förgyller och förlänger sommaren långt in på hösten. Nästa år, när jag inte ska experimentera med att anlägga en äng, så ska jag nog vara lite modigare och prova lite ovanligare sorter och kanske till och med låta en och annan frönyhet slinka med.

Tack alla ni som gillar och kommenterar!
Det värmer!
Kram Anna-Karin


10 kommentarer:

  1. Ska bli så roligt att få följa din äng. Ser att vi har ungefär samma sommarfavoriter när det gäller ettåringar. Nöjer mig oftast med att bara prova nån ny färg av gammal beprövad favorit. Gissar att det blir fantastiskt vackert hos dig.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! jag är lite nervös för ängen! Det är inte helt lätt och kanske måste man ge den några år innan den blir riktigt fin. Lovar dock att visa hur det går för det är ju en del av tjusningen med trädgården, att den bjuder på rejäla utmaningar då och då. Hälsa Nuppe och Astrid!
      Anna-Karin

      Radera
  2. Låter väldigt fint med din äng.
    När det gäller luktärter tycker jag att det borde vara förbjudet att ha en trädgård utan luktärter ;-)))! Den blå du har valt ser helt ljuvlig ut!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, luktärten är ett kulturarv från 1904. Jag smälte direkt när jag såg den. Hoppas bara den är blå och inte lila i tonen för den ska få samsas med ringblommorna i trädgårdslanden och ja, ja är nog lite som tjuren Ferdinand, skulle inte klara mig utan luktärter att tita på och stoppa näsan i........./Anna-Karin

      Radera
  3. Åh, så mycket fint! Den himmelsblå luktärten var ljuvligt söt. Jag älskar luktärter, men av någon anledning brukar jag inte lyckas så bra med dem./ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare odlat dem mot en varm husvägg i söder men nu när jag har lite fler land så ska de få flytta ut dit. Får se hur det går. Hoppas den blir lika himmelsblå och fin som på bilden. /Anna-Karin

      Radera
  4. Så många ljuvliga ettåringar det finns! Det är svårt att välja och så blir det de gamla vanliga men någon ny är roligt att prova, kanske Spanska jungfrun, den var tjusig. Snokört har jag provat och den har en vacker himmelsblå färg och kommer igen år efter år bara jag inte tar de små plantorna för ogräs på våren.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande med snokörten och som du säger man får rensa försiktigt på våren. Purpurklätten jag fick av dig har spridit sig enormt, säkert 50-talet nya små plantor här och där. Underbart!
      Kram Anna-Karin

      Radera
  5. Många snyggingar! Snokört är en favorit i vår trädgård, låter den få sprida sig lite lagom i köksträdgården.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande med snokörten. Hade också tänkt ha den i köksträdgården och i en av mina rabatter där jag tänkte att den skulle få väva sig in bland övriga växter.
      Kram Anna-Karin

      Radera