måndag 22 december 2014

Julens tomtar, mossor, lavar och godis

När jag var i min favoritblomsteraffär och gick runt och njöt av de fina växterna så blev jag helt plötsligt bara stående, alldeles stilla och förmodligen med en allt annat än fridfull blick. Jag stod där och tittade på hyllan som sträckte sig från golv till tak och på den lilla lappen där det stod: vit mossa 20 kr per paket. Det var inte vitmossa utan toppig och fin renlav i paketen. Mitt hjärta blödde. Ibland under mina skogspromenader har jag kommit fram till stora partier som skövlats på all lav. Det ser så hemskt ut, och med vetskapen om att lavar växer mycket långsamt så inser man att det kanske rör sig om årtionden, om ens någonsin, innan skogsbacken återhämtar sig igen.
Jag brukar själv gå till skogen och hämta mossa, kottar, barkbitar och annat fint till juldekorationerna. Att plocka levande lavar tycker jag dock är BIG NO NO. I år har de avverkat delar av "min skog" och det är sönderkört och växtligheten uppryckt och kringslängd huller om buller. Utav den anledningen hamnade några lavar i min insamling i år. De var liksom redan "plockade" och förstörda.

Inga av de lavar som syns på följande bilder är sålunda köpta eller plockade levande. De är hämtade från ett skogsparti som avverkats. De var redan sönderkörda och uppryckta med rötterna när jag tog dem.

Nu ska det bli roligt att använda det jag hittade
i skogen och börja dekorera
En tygbit som blivit över blev fin tillsammans med
lingonris och skägglav. Skägglaven låg på den sönderkörda marken.
Den är sällsynt och växer mycket långsamt uppe i trädgrenarna.
Plocka inte!
Ett litet tomteland i miniatyr. Jag är väldigt förtjust i mina små
tomtar som klättrar i träd och äter gröt.
Har fått dem av en gammal dam som numera bara finns i mitt minne.

Klättrande tomtar.

Här kokas gröt i stora lass.
Prydnadsäpplen och mossa runt amaryllisen.

Runt den här amaryllisen fick det bli talgoxar, vitmossa, lingonris
och islandslav(tror jag).
Laven är plockad lösliggande på vägen där skogsmaskinerna gått fram.
Få saker är så roliga som att dekorera. Det är förstås inget avancerat jag gör men ro- och glädjefyllt är det. Ett annat julpyssel jag är synnerligen förtjust i är godistillverkningen. Det får bli några bilder från den också. Visst ser det gott ut?

Busenkelt godis. Smält vit choklad och rör i kokos och fint rivet skal
från två ekologiska citroner. Klicka ut i knäckformar.

Få smaker slår äkta vanilj. Jag brukar låta temperaturen gå upp till
125-126 grader och inte 120 som det ofta står i kolarecepten.
De tunna vaniljkolorna slås in, en och en, i smörpapper.
Knäck hör julen till. I hälften av knäckformarna la vi krossad
turkisk peppar i botten och i den andra hälften skalad och hackad mandel.
Det fick bli lite dekoration ovanpå också för att kunna skilja sorterna åt.

Noblessekakorna är riktiga godiskakor. Jag brukar bara göra dem till
jul eftersom de måste göras i metallformar. Något som egentligen bär mig emot,
men de är så goda......... Tar slut direkt.
Känner att det börjar bli dags att avsluta. Min man gör köttbullar och min dotter sitter i soffan och väntar på att vi ska klä granen. Något som vi båda tycker är en av julförberedelsernas absoluta höjdpunkter. 

Ett par avslutande julbilder...........


.......och en riktigt

GOD JUL
och ett 
GOTT NYTT ÅR
önskar jag er alla



5 kommentarer:

  1. Vilka vackra grupper du gjort, de små tomtarna är ju riktigt söta. Bilderna på det andra "söta" väcker helt klart mitt godissug.
    Jag har hört till dom som plockar lavar men inte i år då jag förstått hur långsamt de växer. Det hjälper ju inte att jag tänkt - jag tar ju så lite - för om alla tänker så blir det rätt mycket ändå.
    En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År till dig också. Hoppas få läsa nya intressanta och tankeväckande inlägg med vackra bilder från dig nästa år.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Tack för dina fina ord. Det är så kul att få kommentarer. Jag hoppas att jag inte gett någon dåligt samvete för det där med lavarna. Om man inte vet hur långsamt de växer så är det ju lätt hänt att man plockar men ju fler som vet desto bättre för lavarna...Efter nyår återkommer jag med fler inlägg. Tar lite paus nu och önskar dig God Jul och Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  3. Ditt lilla tomteland är underbart. Det får en att vilja bli barn på nytt och drömma sig bort i fantasin, jättefint. Ledsen att höra om vad som hänt i din skog :-( Lider med dig, men vad roligt ändå att du fick så fint pysselmaterial. God Jul och Gott Nytt År! /Carolin

    SvaraRadera
  4. Tänkvärda ord om lavarna. Man ska vara försiktig i naturen. Häruppe finns det mängder av olika lavar men givetvis tar man bara lite så det knappt syns. Tack för kommmentaren hos mig! Du undrade om blommans namn och jag tror det är en Rågvallmo Papaver dubium. Jag har inte samlat några frön då den får sprida sig själv. Kolla Inpecta de kanske har frön.
    God Jul och Gott Nytt År!
    Ulrika

    SvaraRadera